سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



روحانی: کشور در مسیر رونق است/ رسانه یأس‌پراکن ضدانقلاب است


به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جمع مدیران ارشد عمده رسانه‌های همگانی کشور در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، توسعه بدون نقش‌آفرینی رسانه را ناممکن دانست و با اشاره به اینکه برخورد یکسان و قانونی با رسانه‌ها ضروری است، گفت: اگر مردم امیدوار نباشند، اقتصاد مقاومتی و اهداف بلندمدت آن تحقق نمی‌یابد.

متن کامل سخنان حجت‌الاسلام حسن روحانی به‌شرح زیر است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

الحمدلله رب‌العالمین و صلی‌الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین

السلام علیک یا علی‌بن الحسین ایها السجاد و رحمة الله و برکاته

نمایشگاهی که به نام رسانه، مطبوعات، خبرگزاری، پایگاه‌های خبری و نشریات مختلف برگزار شده است، فرصت بسیار مغتنمی برای همه ما است. تردیدی نیست که برای ورود در عصر جدید و در دنیای جدید ما نیاز به توسعه داریم و باز تردیدی نیست که برای ورود به توسعه مسیر و راه آن رسانه است.

البته برای یک کشور مهم‌تر از داشتن یک رسانه یا رسانه‌ها، وجود نهاد رسانه است، رسانه‌ای که دارای سوابق بلند، با هویت، با نگاه و دیدگاه خاص خود باشد. گرچه در کشور ما از اولین مطبوعه، کاغذ اخبار یا وقایع اتفاقیه حدود 180 سال می‌گذرد اما دیگر از آن نشریات روزهای اولیه خبری نیست جز در آرشیو، آن هم اگر مانده باشد.

اما ما در دنیا روزنامه‌هایی داریم که بیش از 200 سال سابقه دارند، "تایمز" لندن دارای عمر 230 سال است و "نیویورک‌تایمز" دارای 119 سال عمر است؛ رسانه‌ای که دهه‌ها از عمرش بگذرد، بر حرفه‌ای بودن و پختگی‌اش افزوده شود، افکار عمومی را به خود جذب کند و دارای سابقه 100ساله و 200ساله و بیشتر باشد.

بدترین جوانمرگی، جوانمرگی مطبوعات و رسانه است. اینکه رسانه‌ای هنوز متولد نشده و بال و پر نگشوده و خود را به‌خوبی معرفی نکرده به‌دلایل واهی دچار تاخت و تاز دیگران قرار می‌گیرد.

من قبلاً هم گفته‌ام کلمه تعطیل و توقیف باید آخرین کلمات در یک رسانه باشد. ما همان‌طور که نیازمند نهاد رسانه هستیم، نیازمند نظام مطبوعات شفاف، روشن، با قوانین و مقررات روشن هم هستیم. اگر قانون روشن باشد هر روز جمعی با به دست آوردن یک کلمه و یک جمله نمی‌توانند با آزادی مطبوعات بازی کنند.

قانون و مقررات و تنبیه و تشویق مطبوعات باید شفاف و روشن باشد. در همه جای دنیا آخرین قانون جزا و شدیدترین آن اعدام است آن هم کشورهایی که دارای مجازات اعدام هستند. اولین مجازات اعدام نیست، اولین مجازات جریمه و توقیف کوتاه‌مدت است. یک رسانه اگر به‌فرض تخلف کرده و نهاد رسانه گفته است که او متخلف است نه نهادی دیگر، که در این زمینه وزارت ارشاد داریم، هیئت نظارت و قوه قضائیه داریم. آن پایگاه‌هایی که می‌توانند سخن بگویند و قضاوت کنند راجع به نشریه که آیا از خود یا بیگانه سخن می‌گوید، به‌نفع کشور حرف می‌زند یا به‌نفع بیگانه، یک معیاری دارد، هر مأمور امنیتی که نمی‌تواند معیاری برای مطبوعات و نشریات باشد.

ما نیازمند به یک نظام، قانون، مقررات و یکسانی همه در برابر قانون هستیم. افتخار قانون اساسی ما این است که می‌گوید همه افراد حتی رهبری معظم نظام در برابر قانون یکسانند، این افتخار اسلام و نظام ماست که کنار میز محاکمه قاضی، امام مسلمین و امیرالمؤمنین با یک ذمی برابرند و کنار هم می‌نشینند، این افتخار قضای اسلام است که همه در برابر قانون مساوی هستند.

مگر قابل تحمل است که در کشوری برخی از رسانه‌ها برای همیشه از تنبیه و توقیف و تعطیل و تهدید مصون باشند و یک حاشیه امن امنیتی دائمی برای آنها مقرر شده باشد که نه‌تنها هرچه می‌خواهند بگویند؛ بلکه گاهی هم به‌عنوان پلیس مخفی عمل کنند، شما از برخی نشریات می‌فهمید چه‌کسی دستگیر می‌شود و کجا تعطیل می‌شود و آبروی چه‌کسانی باید برود، بعد هم عده‌ای ادعای انقلابی‌گری دارند. نشریه و رسانه برای آگاهی مردم است.

انقلابی بودن یعنی چه؟ یعنی اخلاق، مردم ما انقلاب کردند تا اخلاق اسلامی در این کشور حاکم شود، تا موازین اسلام در این کشور معیار باشد، ‌تا خون و آبرو و اموال مردم محفوظ بماند. انقلابی بودن یعنی دروغ نگفتن، یعنی به دیگران تهمت نزدن، یعنی چهره بزرگان این نظام که در انقلاب و دفاع مقدس و سازندگی کشور تلاش کردند، حفظ کردن، انقلابی بودن یعنی به مردم امید دادن، یعنی به مردم اعتماد دادن.

آیا از پایگاه یک بخش از حکومت به بخش دیگری از حکومت حمله کردن، این شد انقلاب؟ ‌این شد انقلابی‌گری؟ یک وقتی در برخی نوشته‌ها، هماهنگی راهبردی به‌عنوان یک اصل مهم برای وحدت جامعه و حکمرانی سالم را می‌خواندیم اما حالا گاهی معکوس آن را مشاهده می‌کنیم.  ناهماهنگی راهبردی بزرگترین خطری است که می‌تواند یک جامعه و یک کشور را تهدید کند؛ تمام رسانه‌ها در برابر قانون باید یکسان باشند، اگر چنین بود ما کشور انقلابی هستیم، انقلاب اسلامی اگر نبود، یعنی داریم علیه یک انقلاب اخلاقی و اسلامی حرکت می‌کنیم.

دستگاه قضایی ما باید مأمن جامعه باشد، هر چیزی اشکال داشته باشد اگر نمک سالم باشد می‌شود جلوی آن را گرفت اما اگر نمک فاسد شود، خیلی کار سخت می‌شود. دستگاه قضا پایگاه امن مردم است، مردم آن روزی که از همه مأیوس شوند از دولت، ‌روزنامه، حتی عالم، استاد دانشگاه؛ آن‌جایی که هیچ وقت، هیچ‌کس نباید مأیوس شود باب عدل است و در خانه قاضی. قاضی به‌عنوان مأمن جامعه است، بسیار مهم است که جامعه ما احساس امنیت، عدالت و یکسانی را داشته باشد.

اگر عدالت و یکسانی در جامعه برقرار شد، آن‌گاه ما بهتر می‌توانیم از فکر واندیشه‌مان برای آگاهی جامعه بهره‌برداری و استفاده کنیم.

امروز تقریباً رسانه یک‌طرفه، به‌سمت پایان یافتن است،‌ رسانه‌ دوطرفه است مردم هم اظهارنظر می‌کنند، نه در شبکه‌ها و سایت‌ها حتی کنار گیشه روزنامه‌ها با خریدن و نخریدن‌شان اعلام نظر می‌کنند. در این فضا باید رسانه‌های ما مسئولیت سنگینی را بر دوش خود احساس کنند.

در شرایطی که امروز در آن قرار گرفته‌ایم در دو زمینه نیاز به امید داریم و القای امید در جامعه به دست مطبوعات و رسانه‌ها و رسانه ملی، همه سایت‌ها، فضای مجازی و حقیقی است. کار بزرگی را ملت ما در این 26 ماه انجام داد، البته اقتصاد جامعه ما از قبل از انقلاب بیماری‌هایی داشت، بعد از انقلاب هم بیماری‌هایی داشت، تحریم بر آن بیماری به‌عنوان یک بیماری جدید افزوده شد، از سال‌های اولیه انقلاب تحریم به‌صورت محدود و در سال‌های اخیر به‌شکل وسیعش. معنای آن این نیست که اگر کسی بیماری قلبی دارد و بسیار خطرناک نیز هست و ما توانستیم درمانش کنیم، بگوییم دستش هم درد می‌کرد، چرا خوب نشد؟ چرا گردنش خوب نشد؟

اقتصاد ما بیماری‌های متعدد و مختلفی دارد با برداشته شدن تحریم یکی از آن بیماری‌های صعب‌العلاج بسیار خطرناک برطرف می‌شود و اقتصاد تحرک پیدا می‌کند ولی معنایش این نیست که دیگر بیماری و مشکلی وجود ندارد. آنچه ما می‌توانیم در عرصه بعد از تحریم مشکلات جامعه را حل و فصل کنیم، اولین قدم در همه بخش‌ها و از جمله اقتصاد امید به آینده است.

بزرگترین عمل ضدانقلابی ایجاد یأس است، آن روزنامه و سایتی به‌معنای واقعی کلمه ضدانقلاب است که شما وقتی آن را ورق زدید چیزی از شما کم می‌کند، صفحه اول را می‌خوانید چیزی کم می‌کند و صفحه‌ بعدی را می‌خوانید امید و اعتماد را از شما می‌گیرد. در مطبوعات و رسانه‌ها انقلابی بودن‌مان آن است که اولاً واقعیات را به‌خوبی و درستی بیان کنیم، اگر یک کار بزرگی را ملت بزرگ ایران انجام  داده کار ملت را کوچک نکنیم، با پول بیت‌المال و پول حاکمیت علیه افتخار حاکمیت؟‌ با پول دولت علیه دولت، دولتی که منتخب مردم است؟

هیچ اشکالی ندارد که کسی متقاضی روزنامه‌ای بشود، با پول شخصی و از اول تا آخرش مخالف دولت باشد اما اگر می‌خواهیم با پول مردم علیه راه مردم اقدام کنیم، با اجازه چه‌کسی؟ پول مردم علیه مردم؟! این نمی‌تواند برای یک جامعه‌ای قابل قبول باشد. افتخار ملی ما این بوده که نمایندگان سرفراز ملت توانسته‌اند به‌خوبی از حقوق حقه خودشان دفاع کنند.

نه‌تنها ما گفتیم رآکتور اراک باید بماند حق ماست، یک قدم بالاتر گفتیم، رآکتور اراک باید مدرنیزه هم بشود، نه‌تنها گفتیم رآکتور اراک باید مدرنیزه شود، بلکه گفتیم: "شما هم یعنی، شمای 1+5، باید تکنولوژی جدیدتان را وارد عرصه کنید". اراکی که تکمیل می‌شود با اراکی که دیروز داشتیم می‌ساختیم زمین تا آسمان فرق دارد، این یک رآکتور جدید و به‌مراتب مدرن‌تر از قبلی است، رآکتور را می‌سازیم و با فناوری‌های نو هم در این زمینه آشناتر می‌شویم، نه اینکه ایران حقش تثبیت شد که غنی‌سازی کند و کیک زرد را به UF6‌ تبدیل کند آن غنی را به 3ونیم و 4 و 5 درصد برساند، بلکه یک قدم دیگر تجارت را در این زمینه به دست آوردیم، ما از هفته‌های آینده UF6‌ را می‌فروشیم، کیک زرد را می‌گیریم، یعنی در بازار تجارت هسته‌ای وارد می‌شویم، ما نه‌تنها سانتریفیوژ‌های‌مان می‌چرخد بلکه از این پس سانتریفیوژ‌های بسیار مدرنتر آن به چرخش درمی‌آید، به‌محض اینکه این توافق اجرایی شود گاز UF6‌ برای اولین بار در سانتریفیوژ جدید IR8 تزریق خواهد شد و با IR8 غنی‌سازی در حد آزمایشگاهی آغاز می‌شود.

نه‌تنها اینکه قطعنامه‌های شش‌گانه ظالمانه شورای امنیت سازمان ملل را لغو کردیم بلکه در قطعنامه جدید حق غنی‌سازی ایران را هم به رسمیت می‌شناسد. بله، این حق همه کشورها بوده اما هیچ کشور عضو غیردائم سازمان ملل در یک قطعنامه شورای امنیت حق غنی‌سازی‌اش رسماً اعلام  نشده است، این کار عظیم و بزرگ و کنار آن رفع تحریم‌های ظالمانه صورت می‌گیرد.

این یک افتخاری از آن ملت بزرگ ایران است، حالا یک کسی ممکن است نسبت به آن نظری داشته باشد، از این صحبت‌ها همیشه هست. هر متنی هم غیر از کلام معصوم و  خدا قابل نقد است، می‌توانید نقد و انتقاد کنید و این حق همه مطبوعات و رسانه‌ها است. 

اما همان‌طور که در تابلوی این نمایشگاه آمده نقد آن هم نقد منصفانه باشد و البته باید پاسخ هم به نقد داده شود، پاسخ مسئولانه و صحیح و این قبول است.

همه ما باید نقادی کنیم، نقد به‌نفع ماست دولت باید نقد شود، قوه قضائیه باید نقد شود، مجلس باید نقد شود اسلام که بالاتر می‌گوید: «النصیحة لائمة المسلمین» امام مسلمین هم باید نقد شود منتها نقد و انتقاد نه اتهام، تخریب، تهمت و دروغ.

‌انتقاد کنیم از روی دلسوزی و بگوییم این کار خوب بود و اینجا اشکال داشت و اگر ای‌نطور می‌شد، بهتر بو . بیاموزانیم و بیاموزیم، خودمان کاری کنیم که آینده بهتری در انتظارمان باشد.

امروز در شرایط جدید و در سراسر کشور امید تبلور بیشتری نسبت به دیروز دارد و شما می‌توانید هم امید را در جامعه اضافه کنید و هم می‌توانید مسیر و راهی را که در فضای جدید برای توسعه کشور باید استفاده و بهره‌برداری کنیم.

اگر امید نباشد سرمایه‌گذاری نخواهد بود و اقتصاد مقاومتی پیاده نخواهد شد، صادرات غیرنفتی افزایش پیدا نمی‌کند و همه شما می‌دانید که امسال، سال بسیار سختی برای دولت بود، همه مطلعید وضع اقتصادی دنیا و وضع نفت و قیمت را می‌دانید، برخی از کشورهای همسایه که جمعیت‌شان یک‌سوم ما است و درآمد نفت آنها ده‌برابر ما است، ده‌ها میلیارد از ذخایرشان را برای اداره امسال استفاده کردند.

شما می‌دانید کشورهایی که صادرکننده نفت بودند، برخی از آنها تورم در کشورشان الآن نزدیک به 300 درصد شده است ولی در کشور ما مسیر کاهشی تورم و مسیر رونق البته با شتاب کمتر حفظ شده است. اگر شرایط عادی بود پارسال اگر رشد ما 3 بود امسال باید بیشتر می‌بود، اما شش‌ماهه اول رشد ما یک است، ممکن است تا پایان سال هم رشد ما حدود 2 باشد اما در عین حال نگذاشتیم به رشد منفی برسیم و نگذاشتیم مسیر کاهش تورم مسیر عکس خود را طی کند.

در شرایطی که در سال گذشته ما با خشکسالی عظیم توأم بودیم خرید دولت از گندم‌کاران بیش از 8میلیون تن بود، زمانی بود که در آغاز دولت انبارها و سیلوهای‌مان فقط برای یک هفته ذخیره داشتیم. در زمستان امسال ذخیره ما 6 و نیم ماه بود اما الآن خیلی بالاست و تقریباً با شرایطی که داریم امسال نیاز به خرید گندم و بسیاری از محصولات دیگر نداریم.

آیا این درست است که رسانه ما فقط نقد را بگوید و یا واقعیت را بگوید و بعد به نقد و بعد به راه حل برسد و در مجموع به مردم امید بدهد و یا آن که از آغاز تا پایانش یأس باشد، البته آن رسانه‌هایی که ناامیدی را تزریق می‌کنند، تعدادشان بسیار محدود است و آنها که به‌نفع مردم تلاش و کوشش می‌کنند بسیار زیاد هستند، من از همه آنها تشکر می‌کنم حامی یا منتقد باشد با هر لحنی، اما حتماً نمی‌توانم اگر کسی که اخلاق را زیر پا بگذارد و از اخلاق حرفه‌ای مطبوعات فاصله بگیرد از او تجلیل کنم، حتماً نمی‌توانم از کسی که بذر ناامیدی را در میان مردم می‌پاشد، تشکر کنم.

همه ما باید در این شرایط به فکر ملت و کشور و آینده‌مان و توسعه مان باشیم. شرایط امروز شرایطی است که می‌تواند در زمینه‌‌های مختلف کشورمان را با سرعت قابل توجهی به سمت پیشرفت و توسعه هدایت کند شما می‌بینید کمتر هفته‌ای‌ست که کمپانی‌های مختلف، مراکز اقتصادی آسیا، اروپا، آفریقا، بخش‌هایی از آمریکا به ایران سفر نکنند و در فکر قراردادها نباشند. ما آینده‌ای به مراتب بهتر از امروز خواهیم داشت و همه باید دست به دست هم دهیم تا ایرانی را بسازیم که در آن ایران رونق اقتصادی را به معنای واقعی کلمه شاهد باشیم. ایرانی را بسازیم که علم و دانش و فناوری روز به روز در حال پیشرفت باشد. رونق اقتصادی ما در حد قابل قبول باشد. رشد یک درصد و دو درصد و سه درصدی برای ما غیرقابل قبول است. ما باید به رشد قابل قبول دست پیدا کنیم.

اولین امید، امید در شرایط پسابرجام و پساتحریم و استفاده از فضایی است که به وجود آمده است، تمام خاصیت برجام ایجاد فضای مناسب برای امید و فعالیت و رونق است همه‌اش همین است اگر در پسابرجام یأس را در جامعه منتشر کرده و مردم را نسبت به آینده ناامید کنیم و هر روز داستان‌سرایی کنیم و هر روز مردم را بترسانیم درست نیست.

بله همیشه باید مواظب و مراقب باشیم اما به چه دلیل مردم را بی‌جهت ‌ترسانده و به چه دلیل تصویرهای سیاه برای جامعه ترسیم می‌شود؟ بی‌تردید ما امروز بعد از 26 ماه شرایط‌مان بهتر از قبل است شرایط بین‌المللی، اجتماعی و وحدت وا نسجام ما بیشتر است. امروز امید مردم به مشارکت بیشتر است در شرایطی هستیم که مردم بیش از گذشته برای حرکت اقتصادی در جامعه ‌آماده هستند.

به طور طبیعی هر ملت و کشوری رقبا و دشمنانی دارد و خودش را آماده می‌کند اما مدام فضای جامعه را مسموم می‌کند تا نگذارند از فضای پسابرجام استفاده کنیم.

باید از این فضای به وجود آمده بهره‌برداری کنیم. منطقه ما را ببینید که چه شرایطی دارد و تروریسم در منطقه چه کار می‌کند و اختلافات در این منطقه چه می‌کند. درس بیاموزیم و شکاف ایجاد نکنیم؛ اختلاف بین مردم نیندازیم، تهمت به هم نزنیم ما همه ایرانی هستیم و به نظام و انقلاب علاقه داریم ما همه ایران آباد را می‌خواهیم. در این شرایط ما باید کاری کنیم که انسجام، وحدت، دوستی و برادری داشته باشیم. برادری با انتقاد منافات ندارد. دوست و برادر باشیم و از همه نقد کنیم اما جامعه ما انقلابی بماند، یعنی تهمت و دروغ نباشد. به صرف اتهام یک آقایی یا یک دستگاهی قبل از دادگاه و محاکمه و محکومیت و طی مراحل دادگاه آبروی مردم را نبریم این خلاف قانون، قانون اساسی و شرع و اسلام و خلاف راه صحیفه سجادیه است که امروز به نام صاحب صحیفه سجادیه است. تلاش کنیم در جامعه امید را برای حرکت اقتصادی و حرکت سیاسی شکوفا کنیم.

اسفند ماه انتخابات داریم، باید همه را امیدوار کنیم. همه پای صندوق رأی بیایند و همه بتوانند افراد مورد نظرشان را در لیست انتخاب‌شونده‌ها ببینند و همه بتوانند با روحیه در صف انتخاب‌کنندگان حضور پیدا کنند. هر مقدار بتوانیم فضای امید را در زمینه اقتصاد و سیاست و فرهنگ بیشتر کنیم، می‌توانیم توسعه بیشتری را شامل حال این جامعه کنیم.

این دولت در زمینه مطبوعات قدم‌هایی را برداشته و به حول و قوه الهی قدم‌های دیگری را برخواهد داشت. یارانه‌ها را شفاف‌سازی کرده و برای گرفتن امتیاز برای یک نشریه راه را بسیار بسیار کوتاه می‌کند. در آینده باید یارانه‌ها به سمت توسعه چاپ و به سمت ساماندهی توزیع به جای یارانه نقدی حرکت کند. باید کاری کنیم که همه در فضای رسانه بتوانند حضور پرنشاط و شادابی داشته باشند از مطبوعات‌مان اعتدال و عقلانیت برآید و نه خدای ناکرده افراط و خشونت و ما بتوانیم مسیری را طی کنیم که رسالت و مسئولیت ملی، انقلابی و دینی همه ما است.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
‫اعتراف تمام قد شبکه ضدانقلاب حامی روحانی به فساد روحانی‬‎