فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



جشنواره فرامرزی ایلام گامی برای امنیت پایدار فرهنگی و اجتماعی


این جشنواره که امسال نخستین دوره آن با همت دولت تدبیر و امید و حمایت های بی دریغ معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بار نشسته است در بعد داخلی به میدانی برای عرصه توانمندی های مطبوعات محلی تبدیل شده است تا خبرنگاران در بستر این فرصت فراهم شده به تبادل آرا و نظرات خود در زمینه‌های گوناگون بپردازند و در بعد بین‌المللی نیز به آشنایی اهالی رسانه استان های جدار مرزی غرب کشور با جراید و نشریات کشور عراق بدل گشته است.
در بعد ملی و منطقه ای این جشنواره می تواند به فرصتی برای تقویت فضای رسانه‌ای کشور و هم‌اندیشی برای حل مشکلات روزنامه‌نگاران و رسانه های آنان تبدیل شود تا با بهره گیری از شخصیت های رسانه ای کشور که در این جشنواره حضور می یابند برای رهایی رسانه های محلی از فقر و تنگدستی چاره ای اندیشید.
می توان گفت تمام نشریات با مشکل مالی دست و پنجه نرم می‌کنند اما نشریات محلی افزون بر مشکلات روزنامه های سراسری، مشکلات دیگری نیز دارند مشکلاتی که به دلیل محدودیت توزیع، تیراژ پایین و عدم اقبال عمومی در میان مردم ، به وجود آمده اند و همین امر بر کمیت و کیفیت کار این صنف، تاثیر گذاشته است که امید است یکی از نتایج این جشنواره‌ چاره جویی برای رفع این مشکل اساسی باشد.
از دیگر تاثیراتی که این جشنواره می تواند در بعد ملی یا دستکم منطقه ای داشته باشد این است که به دلیل برگزاری کارگاه های آموزشی و نشست های هم اندیشی، علاوه بر اسیب شناسی و نقد وضعیت رسانه، به دلیل ارایه آموزش های به روز و جدید از سوی اساتید طراز اول کشوری، به توانمندی مسوولان رسانه ها بیانجامد.
آموزش لازمه همه فعالیت های اجتماعی از جمله روزنامه نگاری است و با آموزش می توان سواد رسانه ای و دانش علمی خبرنگاران را همواره به روز نگه داشت.
از طرف دیگر تمامی محورهای این جشنواره از جمله مرز و ظرفیت ها و چالش های آن، امنیت پایدار، همگرایی میان استان‌های منطقه، تروریسم، چالش‌های زیست محیطی و بحران‌های پیش رو بر اساس ضعف ها و مشکلات اساسی استان های واقع در جدار مرزی غرب کشور طراحی شده اند که می توان با ارایه مقاله های علمی در مورد این مشکلات باعث توسعه و شکوفایی منطقه نیز شد.
در بعد فرامرزی و بین المللی نیز از آنجایی که مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی نقش مهمی در ایجاد تعامل و ارتباط فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بین دولت ها و ملت های مختلف دارد جشنواره فرامرزی ایلام می تواند با بهره گیری از اشتراکات زبانی، قومی و جغرافیایی، ظرفیت بزرگی برای همبستگی و همچنین همکاری های رسانه ای در سطح منطقه باشد.
در عصری که به دلیل شکلگیری جهانی شدن، رسانه ها نقش توسعه نگر خود را در مقیاس جهانی، شدت بخشیده اند و شرکت های چند ملیتی رسانه ای در سراسر جهان ایجاد شده اند می توان از ظرفیت این جشنواره نیز برای راه اندازی صنایع مشترک رسانه ای میان دو کشور استفاده کرد.
حضور مهمانان سیاسی و فرهنگی گرانسگ از دو کشور ایران و عراق در آیین اختتامیه و همچنین مشارکت بیش از 1300 اثر در جشنواره فرامرزی، امروز بیش از پیش شرایط را برای افزایش تعامل سیاسی و به تبع تعامل رسانه ای و فرهنگی استان های غرب کشور با عراق فراهم کرده است.
امید است با برگزاری این جشنواره و تداوم و استمرار آن در سال های اینده، زمینه برای معرفی نشریات محلی و همچنین تقویت روابط رسانه ای دو کشور ایران و عراق فراهم شود.
نخستین جشنواره فرامرزی مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری استان های جدار مرزی ایران و عراق 27 تا 29 اردیبهشت (دوشنبه تا چهارشنبه) امسال در شهر ایلام برگزار می شود.
1904
یاداشت از مسعود احمدی

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
امنیت پایدار در سراسر کشور دستاوردی کم نظیر در منطقه- و