برگزاری دومین المپیاد زبان و ادبیات فارسی در ارمنستان


به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایروان دومین المپیاد زبان و ادبیات فارسی با شرکت حدود 120 نفر از دانش آموزان فارسی آموز مدارس ارمنستان در سالن اجتماعات مسجد کبود ایروان امروز (دوشنبه) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پس از پخش سرود ملی دو کشور و خوشامدگویی "مشکی" رایزن فرهنگی کشورمان در ایروان به قید قرعه اسامی یازده گروه شرکت کننده به نام های مشترک شعرای نامی ایران و ارمنستان از قبیل چارنتس، حافظ، شیراز، ایساهاکیان، رودکی، نظامی، فردوسی، تومانیان، رافی، سعدی و مولوی مشخص شد.

این المپیاد به مدت سه ساعت با شور و هیجان و رقابت شدید بین فارسی آموزان شرکت کننده و تشویق حضار در قالب طرح 55 سؤال با موضوعات ایران شناسی و مهارت های گفتاری و اجرای قطعات ادبی به صورت سرود و تکخوانی انجام شد و در پایان سه گروه حافظ (مدرسه دولتی شماره 200 ایروان) با 300 امتیاز مقام اوّل، گروه حافظ (مدرسه 6 شهر گیومری) با 295 امتیاز مقام دوم و گروه شیراز (مدرسه دولتی شماره 43 ایروان) با 288 امتیاز مقام سوم را کسب کردند.

به گروههای برنده جوایز نفیسی از سوی رایزنی فرهنگی کشورمان در ایروان اهدا شد. همچنین با اهدای لوح تقدیر از زحمات پنج نفر از معلمان زبان فارسی ارمنستان که بیش از بیست سال برای آموزش زبان فارسی در آن کشور خدمات ارزنده ای انجام داده اند قدردانی شد.

این المپیاد برای دومین بار پس از تأسیس رایزنی فرهنگی در ارمنستان برگزار شد و با توجه به استقبال و حضور بی نظیر شرکت کنندگان، این اقدام مورد توجه و تقدیر بسیاری از مسئولین آموزشی ارمنستان قرار گرفت.

هم اکنون در هفت مدرسه دولتی شماره 6، 43، 78، 100، 135، 136، 200 شهر ایروان و مدارس روستای کارپی، مدرسه شماره 6 شهر گیومری، مدرسه روستای دوین، مدرسه شهر آرتاشات و مدرسه روستای گارنی زبان فارسی به عنوان زبان اختیاری آموزش داده می شود.

نکته جالب توجه اینکه در ارمنستان درخواستهای زیادی برای آموزش زبان فارسی در مدارس مختلف آن کشور وجود دارد که متاسفانه به دلیل نبود بودجه امکان پاسخگویی به آنها وجود ندارد. تا چند سال پیش تعداد مدارس ارمنستان که زبان فارسی در آنها تدریس می شد حدود 40 عدد بود که هم اکنون این تعداد به 12 عدد رسیده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
توهین مدیر بی بی سی فارسی به زبان و ادبیات فارسی