آشپزی و تغذیه


2 دقیقه پیش

غذای ملل/ ریتا ؛ سالاد خاص هندی

دیکاوو/ سالاد ریتا هندی یک سالاد بسیار خوشمزه می باشد. شما می توانید از این سالاد در مهمانی هایتان استفاده کنید. این سالاد طرز تهیه آسانی نیز دارد و شما می توانید به راحتی ...
2 دقیقه پیش

برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی درپاوه

مهر/ مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان پاوه از برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی در شهر باینگان خبر داد.هادی شریفی اظهار داشت: ۲۸ اردیبهشت تا سوم ...



میز اردور/ خانم‌های کدبانو نان خانگی درست کنید


میز اردور/ خانم‌های کدبانو نان خانگی درست کنیدآخرین خبر/ مواد لازم:
شیر یا مخلوط شیر با آب 3 لیوان
خمیر مایع فوری 1 قاشق سوپ خوری سرصاف
نمک 2 قاشق چایخوری
آرد حدود 8 لیوان
1.3کره یا روغن مایع
3 قاشق روغن مایع برای چرب کردن دست
شکر 1 قاشق سوپخوری(در صورت استفاده از خمیرمایع معمولی)
زنجبیل یک و نیم قاشق سوپخوری(میزان زنجبیل بسته به ذائقه میتونید کم و زیاد کنید)
برای زرینه کردن نان:
زرده تخم مرغ 1 عدد
شیر 1 قاشق سوپخوری
زعفران دم کرده 1 قاشق سوپخوری
کنجد
نان روغنی سنتی آذربایجان
طرز تهیه:
شیر را گرم کنید نمک رو توی شیر بریزید .بگذارید تا شیر ولرم بشه.
مایع خمیر رو داخل شیر بریزید. زنجبیل رو هم اضافه بکنید، بعد آرد رو کم کم اضافه بکنید و ورز میدهیم، یکبار دست را به آرد میزنیم و خمیر را ورز میدهیم و یک بار دستمان را با روغن چرب بکنید و خمیر را ورز میدهیم، این کار رو چند بار تکرار کنید تا خمیر یکدست بشه و چسبندگی نداشته باشه. سعی کنید چسبندگی خمیر را با ورز دادن بگیرید اضافه کردن زیاد آرد باعث میشه خمیرتون سفت بشه و بعد از پخت نون تردی نداشته باشید.
در آخرین مرحله هم دستتون رو با روغن چرب کنید و خمیر رو به شکل توپ در بیارید داخل یه کاسه بگذارید و روش یک پارچه تمیز بکشید،پارچه نباید با خمیر تماس داشته باشه.
خمیر رو تابستون در محیط آشپزخونه و در زمستون بهتره نزدیک منبع گرما مثل شوفاژ یا بخاری حدود دوساعت قرار بدید تا خمیر ور بیاد و حجمش دو برابر بشه.
بعد خمیر رو با دست کمی ورز بدید تا حبابهای خمیر گرفته بشه. داخل تابه یا قالب مورد نظر رو چرب کنید و خمیر رو داخل تابه باز کنید روی ظرف را بپوشونید دوباره بیست دقیقه خمیر را استراحت بدید. بعد از این مدت روی نان را هر جور دوست داشتید شکل بندازید و شیر و زرده تخم مرغ و زعفران رو مخلوط کرده و روی نان ها بمالید و روش کنجد بپاشید.
اگر خواستید در فر بپزید:
به مدت 20 الی 30 دقیقه با حرارت 180 درجه سانتیگراد.مدت زمان بسته به میزان حرارت فر و اندازه نونهاتون داره.
اگه خواستید روی گاز بپزید:
روی اجاق شعله پخش کن بگذارید و حرارت رو کم کنید و تابه رو روی حرارت بگذارید و روی دربش رو دم کنی بکشید و در تابه رو بگذارد به مدت یک ربع وقتی یک طرفش طلایی شد برگردونید طرف دیگه نون هم پخته بشه.اگر یک کاسه آب در زمان پخت نان داخل فر قرار دهید، نانتان خشک نخواهد شد.
بعد از پخت توی یه پارچه تمیز بپیچید تا نون نرم بمونه.
نکته:
با این مقدار خمیر سه تان نان به قطر بیست سانت بدست میاد. یا اینکه میتونید مقدار خمیرها رو به اندازه نارنگی بردارید و نانها رو در اندازه کوچیک درست کنید.
اگه نان رو روی اجاق می پزید باید مراقب باشید که حرارت کم باشه تا نان در حین اینکه طلایی میشه مغز پخت هم





منبع: آخرین خبر


ویدیو مرتبط :
اردور نان فانتزی با تن ماهی