سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



برگزاری نشست هم‌اندیشی بررسی راهکارهای حقوقی منا


به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درنشست هم‌اندیشی بررسی راهکارهای حقوقی فاجعه منا در قم با بی‌سابقه خواندن این حادثه در طول تاریخ حج گفت: هیچ زمانی در مسیر حرکت زائران چنین مشکلاتی رخ نداده بود به همین دلیل پیش‌بینی این حادثه امکان نداشت.

دراین نشست که به همت پژوهشکده حج و زیارت و با حضور 12 حقوقدان کشورمان برگزار شد، سرپرست حجاج ایرانی لزوم بررسی دقیق و واقعیت‌های حادثه را برای تصمیم‌گیری صحیح خاطرنشان ساخت و افزود: امروز باید بر اساس واقعیت‌ها و به صورت دقیق به بررسی زوایای‌ مختلف به ویژه حقوقی فاجعه منا بپردازیم تا در آینده شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به اینکه مستندسازی دقیق فاجعه منا در حال انجام است، اضافه کرد: جمع آوری مدارک و اسناد برای پیگیری این فاجعه به ما کمک شایانی خواهد کرد و تاکنون از شاهدان عینی صوت، فیلم و تصویر تهیه شده است و به زودی این اسناد مکتوب خواهند شد.

وی با یادآوری سوء مدیریت مسئولان مربوطه عربستان در بروز فاجعه منا گفت: اگر طرف مقابل مساله را درست مدیریت می‌کرد شاهد چنین واقعه‌ای نبودیم.

سرپرست حجاج ایرانی افزود: نبود گروه‌های آموزش دیده، طولانی شدن زمان کمک‌رسانی به آسیب دیدگان و اجازه ندادن به هیئت‌های پزشکی و گروه‌های امدادی دیگر کشورها برای کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان ازجمله مسائلی است که از بی‌تدبیری حکایت دارد و کشور میزبان باید پاسخگوی آن باشند.

وی اضافه کرد: مسئولان مربوطه در کشور میزبان باید پاسخگو باشند، چرا مهمانان خود را به خوبی مدیریت نکرده‌اند و چرا از نیروهای آموزش ندیده استفاده کرده و با وقوع حادثه عکس‌العمل مناسبی نشان نداده‌اند؟

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به اظهارات شاهدان عینی مبنی بر اینکه وقتی جلوی جمعیت را گرفته و تراکم ایجاد شد افرادی که پایین می‌افتادند به هم کلاف شده و کار امداد و نجات را دچار مشکل ‌کردند، اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مشکلات دیر رسیدن گروه‌های امدادی بود که خود جای سوال دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسگر افزود: سوال دیگر این است که چرا اجازه داده شد ویلچری‌ها و اشخاص با اسباب و اثاثیه وارد خیابان 204 شده و سبب افزایش تلفات شوند، چرا امکانات و پست‌های امداد و نجات دراین خیابان نبود؟

وی اضافه کرد: آنان باید پاسخ دهند چرا دوربین و موبایل‌ اشخاص را گرفته و مشخصات افراد فوت شده را پاک کردند؟ چرا در بحث نجات مجروحان دقت لازم را نکردند و نجات کسانی را که زنده بودند در اولویت قرار ندادند، چرا در بیمارستان به مجروحان درست رسیدگی نشد؟

گفتنی است، دراین هم‌اندیشی حجج الاسلام مرقاتی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی بعثه مقام معظم رهبری، سیدمهدی علیزاده موسوی رئیس پژوهشکده حج و زیارت، سیدحسن وحدتی شبیری مدیر گروه فقه قضائی جامعه المصطفی العالمیه، عزیزالله فهیمی عضو هیئت علمی دانشگاه قم‌، محسن قدیری عضو هیئت علمی گروه حقوق بین‌الملل و عمومی دانشگاه قم، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و غلامعلی قاسمی عضو هیئت علمی گروه حقوق بین‌الملل و عمومی دانشگاه قم شرکت داشتند.

حجج الاسلام و المسلمین رضا عندلیبی مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشکده حج و زیارت، حمید کمالی اردکانی عضو هیئت علمی گروه حقوق پژوهشکده حج و زیارت و مهدی حدادی عضو هیئت علمی گروه حقوق بین‌الملل دانشگاه پردیس، علی بهادری رئیس سازمان بسیج حقوقدانان و پانی خانی دکترای حقوق بین الملل از دیگر اعضای شرکت کننده در این نشست بودند.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
برگزاری دومین نشست هم اندیشی مهدیه های استان مازندران