فرهنگی
2 دقیقه پیش | تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالستشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ... |
2 دقیقه پیش | استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شدبه گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ... |
«دختر» فاصله عمیق میان نسلها/ ستاره عصیانگر و یاغی نیست
خبرگزاری فارس_ گروه سینما و تئاتر: بعد از فیلم کمفروغ «امروز» که انتظار منتقدان و مردم را برآورده نکرد، میرکریمی این بار سراغ قصهای رفته که تفاوت میان نسل امروز و نسل گذشته را به درستی روایت میکند. در آثار میرکریمی کانون خانواده از اهمیت خاصی برخوردار است. فیلمساز با روایت قصه پدری که فرزندش تنها برای اثبات خود و نه مقابله با تصمیم پدر خانه را با هماهنگی خواهرش به قصد حضور در مهمانی خداحافظی دوستش ترک میکند، در این فیلم فیلمساز نگرانی خود را از وضعیت جامعه و فاصله عمیق میان نسلها گوشزد میکند.
«دختر» از بحرانی در میان خانواده که عضو کوچکی از جامعه است سخن به میان میآورد که در جامعه دیده میشود و نمایش این بحران و فاصله نسلها نشان از دغدغهمندی فیلمساز به معضلات مبتلابه جامعه است. بحرانی که از عدم ارتباط نشات میگیرد و اگر به درستی با آن برخورد نشود به یک معضل تبدیل میشود و آسیب آن علاوه بر خانواده گریبان جامعه را میگیرد.
فیلم با نمایش دختران در یک کافی شاپ آغاز می شود. دخترانی سرزنده و با نشاط که هر یک با طرح مسایلی که با آن درگیر هستند از جمله خانه، شوهر، درس، حضور در جامعه، ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، مهاجرت و... درباره وضعیت خود در جامعه سخن میگویند و باب خنده و شوخی را باز میکنند و آرام با ریتمی مناسب وارد زندگی ستاره (ماهور الوند) میشویم. دختری که در خانوادهای سنتی و مذهبی رشد کرده و قرار است برای خواهر بزرگترش خواستگار بیاید اما در همان روز ستاره قصد دارد برای حضور در مهمانی - که یک ماه گذشته با مادر هماهنگ کرده است - عازم تهران شود.
نکته حایز اهمیت در معرفی ستاره (ماهور الوند) این است که ستاره شخصیت عصیانگر و یاغی نیست مانند برخی از فیلمها که در جشنواره فیلم فجر امسال شاهد آن بودیم. ستاره قصد دارد تنها یک بار خودش تصمیم بگیرد اما این بدین معنی نیست که در مقابل پدر بایستد و عصیان کند این نگاه را به وضوح میتوان در انتهای فیلم وقتی فرزانه (مریلا زارعی) با احمد (فرهاد اصلانی) شروع به مشاجره میکند و از ستاره میخواهد تا جلوی روی پدر بایستند و خواستههایش را بگوید، قابل مشاهده است. فرزانه از ستاره میخواهد که با پدرش رودر رو صحبت کند و بگوید که آبادان را برای ادامه تحصیل انتخاب نکرده اما ستاره شرم میکند و بعد از این که پدر آپارتمان را برای تعمیر لوله دودکش ترک میکند عمهاش را مورد مواخذه قرار میدهد که چرا با پدرش این گونه صحبت کرده است.
ستاره فیلم میرکریمی وقیح نیست او با علم حضور عمهاش در تهران از ماشین خارج میشود و ماشین را ترک میکند اما دوباره به آغوش گرم خانواده(خانه عمه) پناه میبرد و حتی به یکی از دوستانش هم در شرایطی که هنوز از حضور پدر واهمه دارد سر نمیزند.
احمد عزیزی (فرهاد اصلانی) نیز فردی متعصب و خشک به مخاطب معرفی نمیشود، برعکس فیلمهایی از این دست که در جشنواره امسال شاهد آن بودیم. احمد با اصول اخلاقی و معیار خود میخواهد از خانوادهاش محافظت کند اما در تصمیمات خود اصرار بی جا نمیکند. وقتی از طرف فرزانه دعوت به آرامش میشود خود را آرام نگاه میدارد و با دختر تندی نمیکند. او اگرچه با این نسل حرف نمیزند و کمتر به آنها نزدیک میشود اما درجایی که اشتباه کرده است نیز سر خم فرود میآورد گرچه به طور مستقیم معذرتخواهی نمیکند اما در تنهایی خود اشک میریزد. بازی خوب فرهاد اصلانی در نقش احمد عزیزی سرکارگر نمونه پالایشگاه آبادان بسیار قابل توجه است.
«دختر» فیلمی با قصهپردازی درست و رعایت تعلیق در داستان، وضعیت جامعه و خانواده را به عنوان عضو کوچکی از جامعه مورد توجه قرار میدهد و این اثر با نگاهی کاملا تحقیقی به شکل غیرمستقیم و درست ارایه شده است و زنگ خطر تفاوت و فاصله نسلها را به صدا در میآورد. «دختر» یک بار دیگر میرکریمی را به دوران اوج خود در ساخت «یه حبه قند» میرساند.
انتهای پیام/
http://fna.ir/5F4E4Qویدیو مرتبط :
شیرین کاری ستاره یاغی پرسپولیس