سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مسجدجامعی:تشكیل قدرت‌های محلی در كنار دولت ملی نیاز اساسی كشور است


به گزارش ایرنا وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد روز دوشنبه در همایش شوراهای اسلامی شهر و روستا در بجنورد، با اشاره به اینكه پایه و اساس نهضت رسول گرامی اسلام آزاد كردن انسان‌ها و برداشتن غل و زنجیرها از دست و پای آنها است، افزود: آزاد شدن انسان‌ها از حصارهای مختلف درگرو بهره‌گیری از عقل‌ است.
وی با بیان اینكه وقتی از شورا صحبت می‌كنیم مراد بهره‌گیری از تمام عقل‌ها است، تصریح كرد: در واقع شوراهای اسلامی یك نمونه بارز از خرد جمعی هستند.
مسجدجامعی با اشاره به دفاع عقلی شهید مدرس از شوراها، خاطرنشان كرد: بنا به نظر شهید مدرس ،در شریعت ما در مورد مواردی چون ازدواج، معامله و انتخاب یك معلم توصیه فراوانی به مشورت شده، روشن است كه در مبانی جمعی چون شوراها و مجالس مختلف نیاز بیشتری به مشورت و استفاده از خرد جمعی است.
وی خاطر نشان كرد: حتی اگر اساس شورا و مجالس مختلف ابتدا از سوی غرب مطرح شده باشد چه اشكالی دارد كه ما این دستاورد غرب را بومی و اسلامی كرده و از مزایای آن بهره گیریم.
مسجدجامعی با یادآوری رهنمود امام خمینی (ره) مبنی بر واگذاری كار به خود مردم در نظام اسلامی، اظهار كرد: بنیا‌نگذار انقلاب اسلامی بر كوچك كردن دولت و تمركززدایی تأكید داشت و معتقد بود اگر كارها به خود مردم واگذار شود نتیجه بسیار بهتر خواهد بود.
وی ادامه داد: اگر در كنار دولت ملی، قدرت‌های محلی شكل گیرند این قدرت‌های محلی برای مقتضیات خود دلسوزتر بوده چراكه علم بیشتری در مورد نیازهای منطقه خود دارند به همین دلیل طرح‌های بهتری را اجرا خواهند كرد.
مسجدجامعی با اشاره به اینكه تشكیل شوراها نیز برای تحقق این هدف مهم بود، اضافه كرد: شوراها زمینه انجام كار مردم از سوی خود آن‌ها را فراهم كرده و سبب می‌شود تا تصمیم‌گیری‌ها بر اساس مقتضیات محلی و واقعی باشد.
وی با بیان اینكه توجه نكردن به نیازها و مقتضیات محلی سبب بروز مشكلات متعدد در بخش‌های مختلف می‌شود، اظهار كرد: به عنوان مثال در موضوع اجرای مسكن مهر، شكل مسكن، متراژ، مصالح و سایر موارد مرتبط همانگونه كه در تهران اجرا شد در دیگر شهرها نظیر بندرعباس نیز به كار گرفته شد در حالی كه نیازها، مصالح، مقتضیات و شرایط این دو شهر با هم تفاوت اساسی دارد.
مسجدجامعی با اشاره به اینكه یكی از مهم‌ترین مسائل شهرهای بزرگ آلودگی هوا و تراكم است، افزود: این موضوع كه با هر تعطیلات مردم شهرهای بزرگ ازجمله تهران به خارج از شهر هجوم می‌برند دارای پیام بزرگی بوده و باید در تصمیم‌گیری‌ها و اجرای طرح‌های توسعه‌ای لحاظ شود.
*** یك میلیارد و 670 میلیون ریال به شهرداری های خراسان شمالی كمك شده است
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی نیز در این همایش، با اشاره به افزایش اعتبارات اختصاص‌یافته به شهرداری‌ها در دولت یازدهم، اظهار كرد: در سال‌های 92، 93 و 94 كمك‌های دولت تدبیر و امید به شهرداری‌های استان در قالب اعتبارات دولتی، سوخت، قیر رایگان و ... حدود سه برابر هشت سال دولت‌های نهم و دهم بوده است.
وی با بیان اینكه در 2.5 سال اخیر بیش از 167 میلیارد تومان به شهرداری‌های خراسان شمالی كمك شده است، خاطرنشان كرد: علی‌رغم كاهش درآمدها و كمبود بودجه عمومی در كشور، میزان كمك‌ها به شهرداری‌ها در سال‌های اخیر به صورت چشمگیری افزایش یافته است.
وی اظهار كرد: با توجه به آموزه‌های دینی ما و تأكید اسلام بر خرد جمعی، اعتقاد به شورا و توجه به خرد جمعی در ردیف ارزش‌های والای اسلامی قرار دارد.
محمدحسن علی نیا، با بیان اینكه انتخاب، خواست و اقبال مردم در مورد حاكمان و مسؤولان یكی از آموزه‌های مهم دین ما است، افزود: سپردن كار مردم به خود مردم نیز از موارد بااهمیت در اسلام است زیرا تا زمانی كه به كسی مسؤولیتی داده نشود بازخواست او معنایی ندارد در حالی كه سپردن كار مردم به دست خود مردم، نوعی اتمام حجت با آن‌ها است.
علی‌نیا با اشاره به اینكه مشاركت و حضور مردم در صحنه‌های مختلف اجرایی و تصمیم‌گیری، بلوغ اجتماعی و سیاسی مردم را در پی دارد، تصریح كرد: البته در این زمینه باید سعی شود منتخبان مردم با آگاهی بیشتری انتخاب شوند تا نقایص و كاستی‌ها با اتخاذ تصمیم‌های درست و اجرای طرح‌های اصولی برطرف شود.
وی با تأكید بر اینكه همكاری مدیران و شوراها باید تعاملی و بر مبنای زمینه‌سازی برای رشد و توسعه بیشتر باشد، گفت: لازمه تحقق این مهم تعامل و همكاری این دو بخش با همدلی و هم‌زبانی بیشتر است.
در ادامه این همایش حسین پور ، افشین فر وعاشورزاده از اعضای شورای عالی استانها دیدگاههای خود را در مورد شوراها تشریح كردند.
6003 / 1744

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
چه تعداد استاد آموزش حفظ قرآن در كشور نیاز است؟