نرخ بیکاری استان از متوسط کشور بیشتر است


مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: از ابتدای سال 94 تاکنون 38 هزار و 567 نفر به کاریابی‌ها مراجعه کردند که در حال حاضر از این تعداد 15 هزار و 866 نفر یعنی کمتر از 50 درصد مشغول به کار هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، غلامرضا قادری امروز (چهارشنبه) در کارگاه آموزشی توانمندسازی مدیران دفاتر کاریابی غیردولتی داخلی استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: آنچه که امروز به عنوان یکی از مشکلات و دغدغه‌های اساسی تمام ارکان نظام در جهان به آن توجه می‌شود، موضوع مربوط به اشتغال است. کمتر خانواده‌ای را می‌توان پیدا کرد که در آن یک نفر تحصیل کرده بیکار وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به تحولات جمعیتی، افزود: تحولات جمعیتی به عنوان یک موضوع مؤثر در فرآیند بازار کار به حساب می‌آید. متوسط رشد سالانه کشور در حال کاهش است و جمعیت به سمت پیری سوق پیدا کرده است. میانگین سنی کشور از 27.7 به 29.9 سال افزایش یافته که این یک فرصت طلایی پنجره جمعیتی را ایجاد کرده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: در این فرصت سن فعالیت گروه‌های جمعیتی زیر 14 سال و یا بالاتر از سالخوردگی نیست، بلکه جوانان و افراد آماده به کار جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که باید بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.

قادری با طرح این پرسش که کاریابی‌ها به عنوان حلقه واسطه بین دولت و مردم جویای کار چه اقدامی باید انجام دهند، اضافه کرد: کارکرد اصلی کاریابی‌ها ایجاد ارتباط مردم با مشاغل است. باید کاریابی‌ها با کسانی که مشاغل را در اختیار دارند و کسانی که جویای کار هستند ارتباط داشته باشند.

وی ادامه داد: خدمات کاریابی‌ها باید ظرفیت کارجویان را برای یافتن یک کار مولد، پایدار و مکفی در اقتصاد رسمی افزایش دهد. باید فعال سازی نیروی کار از طریق آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، کارآموزی، کارورزی و آموزش‌های ضمن خدمت انجام شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه باید به کیفیت مشاغل نیز توجه شود، تصریح کرد: به دلیل اینکه امروز بیکاری یک مشکل محسوب می‌شود و این مشکل وضعیت جامعه را به شدت نامطلوب ساخته است، ایجاد شغل برای افراد قطعاً ثوابی بیشتر از بسیاری از مستحبات دارد.

قادری با بیان اینکه رعایت قانون، ضوابط و آیین نامه‌ها باید در دستور کار کاریابی‌ها قرار گیرد، افزود: هزینه‌هایی که برخی کاریابی‌ها در گام نخست از افراد جویای کار می‌گیرند و یا برخورد ناصحیح برخی کاریابان با افراد جویای کار معضلات اصلی کاریابی‌ها است.

وی اظهار کرد: در استان اصفهان نرخ بیکاری از متوسط نرخ بیکاری کشور 2.7 درصد بیشتر است. بدین منظور سعی کردیم تعداد دفاتر کاریابی را از لحاظ کمی و کیفی ارتقاء دهیم. در سال گذشته 53 دفتر کاریابی وجود داشت که در سال جاری این میزان به 66 دفتر افزایش یافت. همچنین 16 مجوز کاریابی الکترونیک و مجازی نیز در استان فعال شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: از ابتدای سال 94 تاکنون 38 هزار و 567 نفر به کاریابی‌ها مراجعه کرده‌اند که حدود 30 درصد آنها را بانوان تشکیل می‌دهند. از این تعداد 15 هزار و 866 نفر یعنی کمتر از 50 درصد مشغول به کار هستند.

قادری افزود: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در راستای سیاست‌های وزارتخانه در خصوص کاریابی‌ها و کنترل و دقت در بازار کار بر خود لازم می‌داند که کاریابی‌ها را از لحاظ کمی و کیفی ارتقاء و نظارت بر کاریابی‌ها را بیش از پیش انجام دهد.

قادری از مدیران کاریابی‌ها درخواست کرد که برای حل مشکلات حوزه اشتغال به این اداره کل کمک و راهکارهای اجرایی و عملیاتی ارائه کنند. اگر هم فکر می‌کنند موانعی بر سر راهشان وجود دارد، آن موانع را به اداره کل اطلاع دهند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
وزیر صنعت: نرخ بیکاری زنان سه برابر متوسط نرخ بیکاری کش