درنگی بر «سازوکارهای پخش کتاب»


نشست تخصصی "سازوکارهای پخش کتاب" در حاشیه برپایی دهمین نمایشگاه بزرگ کتاب خوزستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان مجید بدرکوهی، مدیر پخش فرهنگ، گفت: ما به بحث توزیع کتاب در تهران متفاوت نگاه کردیم و وظایف خودمان را در توزیع تعریف کردیم تا ببینیم ما به عنوان توزیع‌کننده چه وظایفی داریم.

او ادامه داد: تعریف بسیاری از توزیع‌کننده فروش کتاب است اما این تعریف اشتباه است. تعریف درست از توزیع‌کننده این است که او وظیفه دارد تا کتاب را به سهولت در اختیار خواهان کتاب قرار بدهد حال می‌خواهد آن خواهان کتابفروشی باشد یا یک فرد عادی.

بدرکوهی بیان کرد: ما هنوز در بعضی شهرها کتابفروشی نداریم و حتی در بعضی دیگر تا 50 کیلومتری آن‌ها نوشت‌افزارفروشی هم نیست. برای همین سایتی راه انداختیم تا از طریق خرید پستی کتاب به دست‌شان برسد. اما این راهکار خوبی نیست.

وی تصریح کرد: در بحث توزیع من قصدم این نیست از توزیع‌کننده دفاع کنم. اما حقیقت این است که ناشر، کتابفروش و توزیع‌کننده همیشه دنبال این هستند که یکی را حذف کنند. در حالی که ما با هم یک زنجیره به نام توزیع، نشر و کتابفروشی را تشکیل می‌دهیم. هر چند سرچشمه همه این‌ها ناشر است.

مدیر پخش فرهنگ با اشاره به اتحادیه ناشران و کتابفروشان گفت: توزیع‌کننده‌ها در کجای این اتحادیه قرار دارند؟ اگر نیاز نیست ناشر برود کار توزیع را انجام بدهد. اگر هم نیاز است پس چرا بعد از 40 سال از فعالیت اتحادیه، توزیع‌کننده را به رسمیت نمی‌شناسیم و هنوز مجوز ندارند؟

او با اشاره به نبود فضا برای کتاب به مثابه مشکل اساسی توزیع‌کننده‌ها گفت: ما به خاطر نبود فضا کتاب‌های بعضی ناشران شهرستانی را به اکراه می‌گیریم چراکه هزینه زیادی را باید بابت آن پرداخت کنیم و در آخر نیز کتاب مناسب به دست ما نمی‌رسد.

بدرکوهی تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که ناشران خوزستانی هر تعداد که هستند فضایی ولو کوچک را در تهران داشته باشند و همه کتاب‌هایشان را در آن جا با هم ارایه کنند در واقع یک بخش پخشی‌ها را درست کنند. این که در تهران جایی باشد تا توزیع‌کننده‌ها همان جا کتاب‌ها را بگیرند و دسترسی به کتاب‌های شهرستانی‌ها راحت‌تر باشد. ما می‌توانیم نیازهای روزانه، هفتگی و ماهیانه را برطرف کنیم.

او توضیح داد: در شهرستان‌ها گاهی کتاب‌های خوبی به چاپ می‌رسد. اما متاسفانه از نظر ظاهری بسیار ضعیف هستند. ناشران شهرستانی با این که برای چاپ کتاب بسیار زحمت می‌کشند. بسیاری از کتاب‌هایشان از لحاظ محتوا عالی هستند اما روی طرح جلد کتاب که مهم‌ترین بخش است کار نکرده‌اند. کتاب وقتی می‌خواهد عرضه شود باید رقابت کند. در بحث طرح جلد ناشران مطرح بسیار کار کرده‌اند. در واقع ما عطف را برای کتاب می‌سازیم. کتابی که عطف ندارد در کتابفروشی گم می‌شود.

در پایان جلسه پرسش و پاسخی با حضور مدیران انتشارات خوزستان برگزار شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
درنگی بر فضای مجازی و آسیب های آن