سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



رونمایی از بازنشر کتاب ابوریحان بیرونی گامی در پاسداشت فرهنگ کهن ماست


خبرگزاری کتاب ایران/ ششمین همایش تاریخ مجلس با سخنرانی حجه‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی فرد، نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، دکتر الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری، دکتر محمدرضا مجیدی، رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و رضا صالحی‌امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی چهارشنبه دوم دی‌ماه در ساختمان مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار شد. همچنین در این همایش سفرای اردن، عراق، عمان ارمنستان و برخی کشورهای دیگر حضور داشتند. ضمن اینکه مجری برنامه‌های افتتاحیه همایش را پژمان درستکار به عهده داشت.

در این همایش مجیدی پس از رونمایی چاپ عکسی کتاب «التفهیم لاوائل صناعه التنجیم» تالیف ابوریحان بیرونی گفت: کتاب بیرونی از کهن‌ترین کتاب‌ها به زبان فارسی است، این کتاب در سالن مخطوطات کتابخانه مجلس شورای اسلامی نگهداری می‌شود و به دلیل قدمت و ارزش محتوایی آن در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

وی افزود: رونمایی از بازنشر «التفهیم لاوائل صناعه التنجیم» گامی در پاسداشت آثار فرهنگی و انتقال آن به نسل‌های آینده است. آینده این سرزمین با مواریث علمی کهن، مفاخر و مشاهیر بزرگ آن گره خورده است و آینده ما به این میراث بستگی دارد. باید بگویم آینده این کشور وابسته به نفت نیست؛ نفتی که بیش از یک قرن از اکتشاف آن در این سرزمین نمی‌گذرد و عمر کوتاه این محصول گویای این است که اگر در کشور ما باید کاری صورت بگیرد، در حوزه فرهنگ است که ریشه‌ای عمیق و کهن در این سرزمین دارد.

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در آستانه یک‌صد و دهمین سال از تاسیس نهاد مجلس تلاش می‌کنیم تا پژوهش‌های پراکنده در حوزه تاریخ پارلمان را سامان دهیم و در یک مجموعه منتشر کنیم. ضمن این در این میان به حمایت از تالیفات، پژوهش‌ها و سندپژوهی در این حوزه خواهیم پرداخت.

وی در پایان سخنانش اظهار کرد: پس از برگزاری پنج دوره از همایش‌های تاریخ مجلس امروزه در دانشگاه‌های ما پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا در این حوزه نیز مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین ما امیدواریم بتوانیم با حمایت از آثار پژوهشی در این حوزه، موجب تشویق محققان، دانشجویان و پژوهشگران به این عرصه شویم.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
ابوریحان بیرونی