خانم پارك و تیزهوشی‌هایش در تهران


سفر خانم پارك گئون‌های، رییس‌جمهور كره‌جنوبی به ایران یادآور روابط ایران و كره‌جنوبی در زمان ریاست‌جمهوری پدر فقیدش، پارك چونگ هی است كه بنیانگذار انقلاب صنعتی در كره بود و با ایران نیز روابط اقتصادی محكمی داشت. خانم پارك نخستین رییس دولت در كره‌جنوبی است كه از ایران دیدار كرده است.

در شرایطی كه تحریم‌های هسته‌ای در ایران به‌تازگی برداشته شده و كره جنوبی نیز با تهدیدات نظامی همسایه شمالی خود مواجه بوده است، فضای سیاسی كمی متشنج به‌نظر می‌آمد. اما به‌نظر می‌رسد خانم پارك با تمركز بر تقویت روابط اقتصادی با تهران به ایران آمد. او با بزرگ‌ترین هیات اقتصادی از ابتدای دوران ریاست‌جمهوری خود تاكنون، شامل ۲۳۰ مدیر اجرایی، به ایران آمد و تفاهمنامه‌هایی به ارزش ۴۵.۶ میلیارد دلار با ایران امضا كرد. امضای این تفاهمنامه‌ها ضمن هموار كردن راه برای اجرایی‌ شدن پروژه‌های زیرساختی باعث شد كره‌جنوبی و بانوی اولش میخ مجكم خود را بر اقتصاد ایران بكوبند. این رفتار خانم پارك تیزهوشی او را نشان می‌دهد.

چهره محجبه خانم پارك در ایران به‌خوبی نشان داد كره‌جنوبی دید بازی نسبت به جامعه مسلمانان دارد و به‌همین دلیل او موانع را برای سفر به یك كشور مسلمان از پیش روی خود برداشته است. این فرصتی طلایی برای سئول است تا خضور دیپلماتیك خود در خاورمیانه را تقویت كند. حضور خانم پارك در ایران نمایش احترام به یك دین دیگر از سوی مقام كشوری با دین كاملا متفاوت، آنهم دقیقا در زمانی است كه اسلام‌هراسی در سراسر جهان وجود دارد.

هایمون ما، استادیار تاریخ دانشگاه فروستبورگ استیت در مریلند امریكا می‌گوید: «از نظر فرهنگی، این روزها قدرت نرم واقعا توجه‌های زیادی را به خود جلب می‌كند. این كاملا با دیپلماسی سیاسی كشورهای غربی متفاوت است.»

كره‌جنوبی به عنوان یك كشور صنعتی دموكراتیك برای توسعه روابط خود با كشورهای اسلامی تلاش كرده است. از جمله تلاش‌های چشم‌بادامی‌های شرق آسیا برای تقویت روابط با كشورهای اسلامی، گسترش منابع برای تقویت روابط با تركیه بوده است. این همان استراتژی است كه حالا كره‌جنوبی برای تقویت روابط با ایران درپیش‌گرفته است.

به‌گفته هایمون ما، خانم پارك با دوستان قدیمی كشورش روابط گرم را ساماندهی كرده اما به طورمستقیم به موضوع خلع سلاح هسته‌ای كره‌شمالی اشاره‌ای نكرده است. كره‌جنوبی اما از ایران انتظار دارد كه بر كره‌شمالی برای دست كشیدن از فعالیت‌های هسته‌ای فشار بیاورد.

به گزارش ساعت ۲۴، از سوی دیگر، كره جنوبی از نظر جغرافیایی بین دو قدرت بلامنازع جهان یعنی چین و ژاپن قرار گرفته است. بنابراین یك بازیگر دوجانبه در شرق آسیا است و روابط خوبی با سایر قدرت‌های میانه یعنی اندونزی، مكزیك، تركیه و استرالیا ایجاد كرده است. این كشورها روابط چندانی با قدرت‌های شرق آسیا ندارند و همین امر خانم پارك را بران داشته با استفاده از روابط با آنها از منابع نفتی، اقتصاد درحال‌رشد و جمعیت درحال‌رشدشان استفاده كرده و روابطش را با آنها بهبود بخشد.

به‌اعتقاد آقای هایمون ما، نفع این كار برای كره‌جنوبی از دو جهت است. این كشور با درك اینكه ایران نقش مهمی در خاورمیانه دارد، در تلاش برای بهبود روابط با تركیه و عربستان سعودی برخواهد آمد و از سوی دیگر این سفر كره جنوبی را نه‌تنها برای ایران بلكه برای تمام خاورمیانه به یك شریك تجاری بزرگ تبدیل خواهد كرد.

این سفر موفق نه‌تنها نشان‌دهنده روابط روبه‌رشد ایران و كره جنوبی است بلكه درها را به روی ایجاد روابط با سایر كشورها از هند گرفته تا چین و ژاپن باز خواهد كرد.

به‌گفته آقای هایمون ما، ایران حالا شركای تجاری زیادی از جمله چین، روسیه و ژاپن دارد كه همین امر می‌تواند به روابطش با كره شمالی پایان دهد.

منبع: Di Plomat

مترجم: سارا گلچین


ویدیو مرتبط :
وقتی یه خانم بخواد ماشین پارك كنه / پارك كردن خانمها