سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات/عراق و قلم هایی كه مورد كم لطفی قرار می گیرند


به گزارش خبرنگار ایرنا، دیده بان دفاع از آزادی مطبوعات در عراق، امسال به مناسبت سوم ماه می، روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش كاملی از قربانیان قلم را منتشر كرده، اما با برجسته كردن طیف خاصی از خبرنگاران عملا خبرنگاران جنگی را نادیده گرفته است.
امثال 'علی الانصاری' خبرنگار شبكه تلویزیونی 'الغدیر' عراق كه در جریان پوشش لحظات درگیری نیروهای مردمی الحشد الشعبی با داعش به شهادت رسید یا 'علاء العیدانی' خبرنگار جنگی وزارت دفاع كه در الانبار به شدت مجروح شد، هیچ یك در گزارش های سالانه دیده بان دیده نشده اند.
البته این نهاد مدافع آزادی مطبوعات هرچند به مناسبت شهادت برخی خبرنگاران جنگی، در روز حادثه به بیانیه ای كوتاه اكتفا می كند و شهادت خبرنگار را تسلیت می گوید اما در گزارش سالانه به این طیف از خبرنگاران جبهه و جنگ كمترین توجه را می كند.
در عوض تمامی خبرنگارانی كه در برخورد با نیروهای دولتی یا به خاطر انتشار گزارش هایی، تحت پیگرد نهادهای رسمی عراق قرار می گیرند و یا با آنان برخورد می شود، جزو قربانیان رسانه و آزادی مطبوعات به شمار می آورد و در گزارش سالانه به طور جدی روی این قبیل قضایا متمركز می شود و این درحالی است كه برخی تخلفات در حوزه انتشار گزارش های محرمانه ای بوده كه گروه تروریستی داعش از آن بهره برده است.
تفاوت قایل شدن میان خبرنگاران جنگی كه لحظه به لحظه، صحنه های جنگ با داعش را گزارش می كنند و همراه نیروهای مردمی معروف به الحشد الشعبی یا ارتش عراق هستند با خبرنگارانی كه صرفا به خاطر مخالفت با دولت، امری است كه خود خبرنگاران نیز آن را بر نمی تابند، اگرچه درخصوص ضرورت ایجاد فضای امن برای فعالیت های خبرنگاران در همه حوزه ها و تامین آزادی آنان كسی بحث ندارد.
كانون خبرنگاران عراق جزو اولین نهادهای رسمی این كشور می باشد كه كوشیده است خبرنگاران جنگی را اعتبار رسانه ای بخشد و به همین مناسبات سال گذشته آیین یادبودی به مناسبت شهدای خبرنگاران جنگی برگزار كرد كه در نوع خود منحصر به فرد بود.
برگزاری جشنواره تقدیر از خبرنگاران جنگی كه شبكه تلویزیونی 'الغدیر' وابسته به سازمان بدر آن را سالانه برگزار می كند، نیز تلاشی در این راستاست.
اما نهادهای مدعی دفاع از خبرنگاران كه عموما مرتبط با نهادهای بین المللی فعال در این زمینه هستند، به اعتقاد كارشناسان، دانسته یا ندانسته بین این دو طیف خبرنگار فرق قائل شده و در گزارش های سالانه هرچند در قالب عدد و رقم، آمار قربانیان خبرنگاران جنگی گزارش می شود، اما از آنها به عنوان شهدای جنگ با داعش ذكری نمی شود.
براساس گزارش دیده بان آزادی مطبوعات در عراق در طول یكسال گذشته از سوم ماه می 2015 تا مدت مشابه آن در سال جاری 477 خبرنگار و فعال رسانه ای در معرض تهدید و خشونت قرار گرفته اند كه از این تعداد 9 نفر كشته شده اند.
براساس این گزارش 243 خبرنگار و فعال رسانه ای كه اكثریت را شامل می شوند، به جای پیگرد قانونی گزارش های منتشر شده آنها، در خصوص فساد اداری و مالی و رسوایی ها، اكنون پرونده های قضایی آنها به عنوان متهم در دادگاه های عراق جریان دارد.
همچنین 87 خبرنگار و فعال رسانه ای بازداشت یا توقیف شده، 98 نفر از فعالیت رسانه ای محدود و تحت فشار قرار گرفته و 32 نفر مضروب و چهار نفر نیز رسانه های آنها بسته و اموال آن مصادر شده است.
براساس اعلام دیده بان آزادی مطبوعات در عراق استان نینوا كه در تصرف كامل گروه تروریستی داعش است، فاقد هرگونه خبرنگار و فعالیت رسانه ای آزاد است.
برخی از مناطق كركوك، الانبار و دیاله كه همچنان تحت سیطره و نفوذ گروه های تروریستی و مسلح ناشناس است نیز فاقد فعالیت رسانه ای آزاد است و چیزی به نام آزادی دسترسی به اطلاعات در این اماكن موضوعیتی ندارد.
براساس اعلام این گزارش تعداد كل قربانیان رسانه ای در عراق از 2003 تا به امروز 294 نفر است كه 166 نفر آنها خبرنگار و 73 نفر نیز عوامل فنی و مهندسی یا دستیار فیلمبردار هستند كه در حین انجام وظیفه، به قتل رسیده اند.
همان طور كه در گزارش سالانه این نهاد آمده به اعداد و ارقام خبرنگاران قربانی خشونت و تهدید اشاره شده، اما طیف خبرنگاران جنگی كه بیشترین قربانی را در دو سال اخیر در بین خبرنگاران عراق داشته اند، بدون اشاره ای ولو گذرا، خواسته یا ناخواسته نادیده گرفته شده اند و این اعمال تبعیضی است كه در شان رسانه و خبرنگاران نیست.
خاورم *4*353*1770*1144

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
پیام ریچارد استالمن به مناسبت روز آزادی نرم افزار تهران