سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



روزنامه تاجیک: تهران، ایران‌ستیزی تاجیکستان را با حسن نیت جواب داد


روزنامه تاجیک: تهران، ایران‌ستیزی تاجیکستان را با حسن نیت جواب دادفارس/ یک رسانه تاجیک، تصویب موافقت‌نامه امنیتی و انتظامی ایران-تاجیکستان از سوی مجلس شورای اسلامی این کشور را پیام حسن نیت تهران به دوشنبه ارزیابی کرد.

روزنامه «تاجیکستان» چاپ دوشنبه، ضمن انتشار خبر تصویب موافقت‌نامه امنیتی و انتظامی ایران و تاجیکستان از سوی مجلس شورای اسلامی را جواب تهران به موج ایران‌هراسی عنوان کرد.

این روزنامه نوشت: پس از تنش‌ها و بیدار شدن موج ایران ستیزی در تاجیکستان نمایندگان ایران موافقت‌نامه همکاری های امنیتی و انتظامی بین تهران و دوشنبه را به تصویب رساندند.

در ادامه این روزنامه آورده است؛ مناسبات ایران و تاجیکستان بعد از دعوت «محی الدین کبیری» رئیس حزب منحل شده نهضت اسلامی برای شرکت در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با تنش رو به رو و یک نوع موج ایران ستیزی در رسانه‌های تاجیکستان جاری شد.

مقامات رسمی تاجیکستان از اقدام ایران در جهت دعوت از کبیری اظهار نگرانی کرده و آن را بی احترامی نسبت به مواضع دوشنبه تلقی کردند.

تاجیکستان به واسطه تعطیل کردن این حزب، انتظار داشت، تهران تنها از نماینده رسمی دولت تاجیکستان برای حضور در این کنفرانس دعوت کند.

این در حالی است که حزب نهضت اسلامی تاجیکستان، از جمله معدود احزاب اسلامی معتدل در میان کشورهای آسیای مرکزی، همواره منتقد برخوردهای قهری و دین ستیزانه دولت تاجیکستان بوده است.

همچنین حزب نهضت اسلامی، بارها طی ماه‌های اخیر، ضمن محکوم کردن اقدامات خشونت آمیز، بر پایبندی به قانون اساسی تاجیکستان تاکید کرده است.

این در حالی است که محی الدین کبیری پس از ناکامی حزبش در انتخابات پارلمانی ماه مارس به واسطه تهدیداتی که متوجه وی بود، تاجیکستان را ترک کرده و تاکنون در خارج از کشور به سر می‌برد. در این مدت مقامات تاجیک اتهاماتی مانند حمایت مالی از ژنرال «نظرزاده» را مطرح کرده و از پلیس بین‌الملل خواهان بازداشت و استرداد کبیری شده‌اند. کبیری این اتهامات را رد کرده است.

در همین حال، گروه‌های حقوق بشری «بازداشت‌های خودسرانه و شکنجه» اعضا و فعالان حزب نهضت اسلامی را محکوم کرده و از دولت تاجیکستان خواسته‌اند که دست از سرکوب مخالفان سیاسی‌اش بردارد و به حق آزادی‌های شهروندان احترام بگذارد.

برخی از این سازمان‌ها گفته‌اند که ممنوعیت حزب نهضت اسلامی به معنای لغو توافقات صلح سال ١٩٩٧ است که به جنگ داخلی 5 ساله (١٩٩٢ تا ١٩٩٧) در تاجیکستان پایان داد.

تاجیکستان طی سالهای اخیر، سیاست‌های دین ستیزانه‌ای را به مورد اجرا گذاشته که علاوه بر تعطیلی تنها حزب اسلامی میانه رو و فعال در منطقه، محدودیت حجاب، ایجاد محدودیت برای نمازگزاران مساجد، تعطیلی اماکن مذهبی و ممنوعیت فعالیت برخی مساجد از این جمله است.

منبع: فارس


ویدیو مرتبط :
دکتر عباسی : اسلام ستیزی و ایران ستیزی