سرگرمی


2 دقیقه پیش

دانلود بازی اندروید

اندروید (از یونانی: به معنای مَرد، انسان، شبه آدم یا رُبات (آدم آهنی))، (به انگلیسی: Android) یک سیستم عامل همراه است که گوگل برای تلفن‌های همراه و تبلت‌ها عرضه می‌نماید و ...
2 دقیقه پیش

بازی اکشن-ماجرایی اسطوره های کوچک/ Pocket Legends

آخرین خبر/ Pocket Legends یکی از جذاب ترین بازی های آنلاین اکشن و سرگرم کننده برای سیستم عامل اندروید است. باید اشاره کرد که این بازی، اولین و بهترین بازی کمپانی MMO است که موفقیت ...



وقتي نوجوانان صاحب «حريم خصوصي» مي شوند!


  X  

تاریخ خبر : سه‌شنبه 1394.08.12 - 19:52

وقتي نوجوانان صاحب «حريم خصوصي» مي شوند!

تبيان/ در ارتباط با افراد آشنا يا غريبه، هميشه سعي مي کنيم حريم خصوصي آنان را حفظ کنيم اما متاسفانه درمورد فرزندانمان اينگونه رفتار نمي کنيم و هيچ وقت براي حريم خصوصي آنان احترامي قائل نمي شويم.
«سينا نوجوان پانزده ساله اي است که مي گويد: در چارديواري خانه حريم شخصي معنا و مفهومي ندارد، شب به شب بايد گزارش کار روزانه براي پدر و مادرم تنظيم کنم، از دوستانم بگويم از اين که در مدرسه چه کرديم، چه گفتيم، چه خريدم، چه خوانديم و... شايد باورتان نشود، والدين من شماره دوستانم را حفظ هستند و رمز ورود به تلفن همراه و يارانه ام را هم مي دانند، هيچ حق اعتراض ندارم، با کوچکترين شکايتي مرا متهم به خطاکاري مي کنند و مي گويند:«طلا که پاک است، چه منتش به خاک است»، آنها متوجه منظور اصلي انتقادم نمي شوند، آنها نمي دانند با اين اعمالشان، به حريم خصوصي من تجاوز مي کنند...»
برخي از والدين، اطلاع از همه ريز و درشت حريم خصوصي فرزندشان را حق خود مي دانند و مدام در تلاش هستند تا از تمامي کارهاي فرزندشان باخبر شوند، آن هم نه از راه درست، بلکه با کارآگاه بازي. به اتاق فرزندشان سرک مي کشند، زير تخت، کيف، کمد و حتي برگه هاي موجود در اتاق فرزندشان را وارسي مي کنند، تنها به اين دليل که اگر مدرکي دال بر اشتباه فرزندشان پيدا کردند، سريعتر بتوانند جلوي پيشروي آن را بگيرند. نگراني والدين، بيشتر بر کنترل رفت و آمدهاي نوجوانانشان و ترس از کشيده شدن آنها به بيراه است. اما آيا ورود به حريم خصوصي فرزندان، مانع از بيراهه رفتن فرزندان مي شود؟
تجارب باليني روان شناسان نشان داده است که بسياري از نوجوانان ، به خاطر مقابله و ستيزه جويي با افراط هاي والديني در مراقبت ها و نشان دادن حس استقلال خود، مجبور شده اند راهي را انتخاب کنند که کاملا مغاير با آموخته ها و خواسته هاي والدين شان است، انتخاب مسيري که صرفا از سر لجبازي و مقاومت در برابر آنهاست.
افراط نکنيد
هنگامي که نوجوان از مشکلات و يا حتي از اشتباهات خود با شما سخن مي گويد، سعي کنيد تنها يک شنونده فعال باشيد و به هيچ وجه در غالب سرزنش و نصيحت، به مکالمه تان ادامه ندهيد
بي شک نظارت بر کار نوجوان و اطمينان يافتن از درستي مسير انتخاب شده، براي والدين مهم و ضروري است، اما مشکل از جايي شروع مي شود که برخي از والدين هيچ محدوده مشخص و يا روش مناسبي را براي اين نظارت نمي شناسند و چه بسا استقلال، آزادي و اعتماد فرزندانشان را، به بهاي نظارت کردنهاي افراطي از دست مي دهند. افراط در نظارت و کنترل فرزندان، انها را از والدين دور و دورتر مي کند، اگر چه آزادي هاي بي حد و مرز هم بي قاعده و خطر آفرين است. مواجه با مشکلات دوران نوجواني، به مانند حرکت برلبه تيغ است، اگر چه مي توان با اتخاذ تدابيري مساعد هم اعمال کنترل نمود و هم به حس استقلال و آزادي انتخاب کودک احترام گذاشت.
با خودتان کنار بيائيد
به کرات وسائل شخصي فرزندتان را جستجو کرده ايد و چيزي هم پيدا نکرده ايد، اما در فرصتي ديگر، مجددا همين عمل را تکرار مي کنيد، به راستي علت اين رفتار کارآگاهي تان چيست؟ بي شک جيمزباند شدن شما از ترس هايتان سرچشمه مي گيرد، ترس از بي راهه رفتن فرزند و ورود او به مسيرهاي خلاف، شايد عمده ترين نگراني شماست. اين ترس ها با بزرگ تر شدن فرزند بيشتر مي شوند و دائما به تشويش هاي ذهني والدين دامن مي زنند.
گاهي ترس هاي افراطي و رفتارهاي غيرمتعارف و تکراري ناشي از آنها، تبديل به وسواس مي شود، وسواس هاي رفتاري که نه تنها در تربيت و اصلاح رفتار فرزندان مفيد نيست بلکه موجب منزوي تر شدن آنها، مخفي کاري و حتي دروغ گويي آنها به والدين مي شود. به همين دليل روان شناسان به والدين توصيه مي کنند در اولين گام با خودتان کنار بيائيد و دست از چک کردن فرزندتان برداريد چه بسا روزي در اين کنترل گري افراطي، ردي از خود به جا مي گذاريد که فرزندتان نيز متوجه حضور شما در حريم خصوصي اش مي شود، آنجاست که هيچ رفتار جبراني نمي تواند اعتماد از دست رفته را باز گرداند.
نظارت غير مستقيم داشته باشيد
نظارت مستقيم مختص دوران کودکي است، نوجوانان معمولا تاب تحمل نظارت مستقيم را ندارند و ممکن است در برابر آن، واکنش هاي بسيار تندي نشان دهند. نوجوان وقتي خودش را تحت نظارت مستقيم والدين بيند، احساس ناايمني کرده و از اين که والدينش براي حريم خصوصي او احترام نمي گذارند و چون کودک با او رفتار کرده و دايما مراقب او هستند، احساس خشم کرده و شروع به تقابل و تضادورزي با والدين مي کند.
براي اعمال نظارت غير مستقيم به نکات زير توجه کنيد:
بسياري از نوجوانان، به خاطر مقابله و ستيزه جويي با افراط هاي والديني در مراقبت ها و نشان دادن حس استقلال خود، مجبور شده اند راهي را انتخاب کنند که کاملا مغاير با آموخته ها و خواسته هاي والدين شان است
* به فضاي فکري و زندگي نوجوان نزديک شويد، نيازهاي او را لمس و درک کنيد. بهتر است درک متقابل داشته باشيد و با نگاه آنها به دنيا نگاه کنيد با در دست داشتن چشم اندازي از مشکلات، بهتر مي توانيد آنها را درک کنيد.
* در حد معقول با نوجوانتان دوست و صميمي باشيد تا آنها راحت بتوانند در مواقع لزوم از شما مشورت بگيرند.
* در پيدا کردن دوست، او را راهنمايي کنيد، به طور غيرمستقيم از فوايد دوستان خوب و معايب دوستان بد او را آگاه کنيد.
* هيچ گاه نوجوان را با ديگران مقايسه نکنيد.
نصيحت و سرزنش را کنار بگذاريد
هنگامي که نوجوان از مشکلات و يا حتي از اشتباهات خود با شما سخن مي گويد ، سعي کنيد تنها يک شنونده فعال باشيد و به هيچ وجه در غالب سرزنش و نصيحت، به مکالمه تان ادامه ندهيد. بهتر است راهها و تصميم گيري درست را با پرسش ويا آوردن مثالي براي او توضيح دهيد. اجازه دهيد فرزندتان فرصت فکر کردن داشته باشد و راه درست را تشخيص داده و انتخاب کند. اگر متوجه رفتارهاي نامطلوب او شديد به طور غير مستقيم، خطا بودن رفتارش را توضيح دهيد و با در اختيار گذاشتن اطلاعات درست و واقعي،هم جلب اعتماد کنيد و هم به او اين اطمينان را بدهيد که مي دانيد عاقل است و کاري را انجام مي دهد که به صلاح است.
مهارت نه گفتن را به نوجوان بياموزيد
به جاي ترس و نگراني هاي بي مورد، سعي کنيد مهارتهاي ارتباطي و شناخت او از اصول ارتباط صحيح را افزايش دهيد، به او بگوئيد گاهي گفتن يک نه قاطعانه به درخواست ناموجه ديگران، نشان استقلال و حرمت نفس است. به او يادآور شويد بسياري از افراد ممکن است چارچوبهاي اخلاقي و شخصيتي مناسبي نداشته باشند و بنابر آن نيز رفتار کنند، اما او به عنوان يک فرد اگاه و مطلع بايد بتواند بين درخواست خوب و بد تمايز قائل شود و با دادن پاسخ منفي به خواسته هاي نابجاي ديگران،خود را از بسياري از آسيب ها مصون نگاه دارد.

نظر شما


ویدیو مرتبط :
هیئت نوجوانان صاحب الزمان کربکند رمضان و تابستان 94