سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سهم 4.3 میلیارد دلاری عراق از صادرات ایران


سهم 4.3 میلیارد دلاری عراق از صادرات ایرانمیزان/ مسئول دفتر امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت گفت: سهم عراق از صادرات 9 ماه امسال 16 درصد به ارزش 4.3 میلیارد دلار بوده است.

نجات‌نیا افزود : سهم مرزهای شمالی عراق در واردات کالا از ایران بیشتر از مرزهای جنوبی است در حالی‌که محصولات ایرانی بیشتر در جنوب عراق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مرز مهران فقط 3 ساعت با بغداد فاصله دارد اما حجم صادرات از این مرز در رده آخر است ، افزود: بر اساس آمارهای مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی ایران، بیشترین حجم صادرات ایران از منطقه گمرکی پرویزخان به ارزش 357 میلیون دلار ترخیص و راهی بازارهای شمالی، مرکزی و جنوبی عراق شده است و بعد از آن به ترتیب گمرکات مرزی با شماق، شلمچه، پیرانشهر، چذابه، بانه و در انتهای فهرست، بازارچه مرزی و گمرک مهران به چشم می‌خورد که فقط 3 ساعت تا پایتخت عراق فاصله دارد.

نجات‌نیا خاطرنشان کرد : بیشترین اقلام صادراتی به کشور عراق مربوط به مواد غذایی است و در فهرست ثبت شده، گروه لبنیات پیشتاز است. انواع ماست با 143 میلیون دلار و پنیر با 106 میلیون دلار در صدر فهرست صادرات مواد غذایی است و بعد از آن، رب گوجه فرنگی، سیب زمینی، شیرینی و بیسکویت، پسته، هندوانه، تخم مرغ و خیار از بیشترین مواد غذایی مورد درخواست بازار عراق در 9 ماهه گذشته بوده است.

وی افزود: در گروه مصالح ساختمانی نیز صادرات 270 میلیون دلار کاشی به عنوان بیشترین کالای صادراتی این گروه در رده دوم صادرات به عراق قرار دارد، ضمن اینکه 225 میلیون دلار سیمان خاکستری و سفید نیز به عراق صادر شده است.

نجات‌نیا گفت: 84 میلیون دلار کولر آبی و 46 میلیون دلار کود اوره نیز در اقلام صادراتی ایران به عراق به چشم می‌خورد ضمن اینکه صادرات مواد شیمیایی و لوازم منزل از دیگر کالاهای صادر شده است.

وی افزود: متوسط هر تن کالای صادراتی کشور در 9 ماه گذشته 474 دلار بوده و هر تن کالای صادره به عراق 391 دلار ثبت شده و این رقم نشانگر فروش ارزان‌تر کالاهای ایرانی به عراق است که می‌تواند به دلیل رقابت‌های منفی میان عرضه‌کنندگان ایرانی، خرید مستقیم تجار عراقی از منابع اصلی تولید و کاهش قدرت خرید کشور عراق به دلیل تنزل قیمت جهانی نفت و کسری بودجه آن کشور باشد.

به گفته نجات‌نیا ، فروش مستقیم کالاهای ایرانی و افزایش ارزش پول ملی ایران می‌تواند ارزش صادراتی کالاهای ایرانی را در بازار عراق افزایش دهد. مسئول دفتر امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت پیش‌بینی کرد تا پیش از اتمام سال جاری، به دلیل رفع تحریم‌ها، شروع سال جدید در عراق، افزایش خریدهای دولتی و اعمال کمک‌های تشویقی سازمان توسعه تجارت به صادرکنندگان که فقط تا پایان سال 1394 اعتبار دارد، صادرات به عراق روند افزایشی داشته باشد.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: میزان


ویدیو مرتبط :
سهم صادرات ایران به برزیل