فقط 10درصد ایرانی‌ها برای اوقات فراغت خود برنامه دارند/ در تفریحات و سرگرمی بین 170 کشور 96 هستیم


ایران 1600 شهربازی، 260 شرکت فعال و 250 هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت دارد و هزینه ساخت تجهیزات تفریحی با استانداردهای روز اروپا در ایران حتی از چین هم بسیار پایین‌تر بوده و در این زمینه به 15 کشور دنیا صادرات تجهیزات و خدمات فنی‌مهندسی داشته‌ایم، اما با این حال بخش اعظم ظرفیت‎های موجود بلااستفاده مانده است.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون‌کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه صنعت تفریحات و سرگرمی می تواند بخشی از وابستگی کشورمان به نفت را کاهش دهد، اظهار داشت: درحال حاضر هیچ نظام ساختارمندی برای پرکردن اوقات فراغت مردم کشورمان و تفریح  و سرگرمی آنان تعریف نشده است.

به گزارش عصرایران، محمدرضا مودودی امروز شنبه در نشست خبری پنجمین نمایشگاه بین‌المللی شهربازی، پارک‌ها، تجهیزات و فناوری اوقات فراغت، با بیان این مطلب گفت: متاسفانه زمانی که از صنعت تفریح و سرگرمی یاد می شود، عموم گمان می کنند موضوع تنها مربوط به کودکان است حال آنکه این صنعت فراتر از رده سنی کودکان است و تمام آحاد جامعه را در برمی گیرد و امروز این صنعت در جهان درآمدهای فراوانی برای کشورهای فعال در این بخش به همراه دارد.

معاون‌کل سازمان توسعه تجارت افزود: در سال 2011 در بخش تفریحات و سرگرمی در آمریکا 230 میلیارد دلار درآمدزایی شده است، در سایر کشورها نیز آمارها قابل توجه است، در آسیای پاسیفیک 368 میلیون نفر در خصوص این صنعت مشارکت داشته اند در آمریکای جنوبی 30 میلیون نفر، اروپا، خاورمیانه و آفریقا 161 میلیون نفر و در امریکای شمالی 375 میلیون نفر از شهرک های تفریحی و سرگرمی بازدید داشته اند.

مودودی خاطرنشان کرد: متاسفانه این رقم در ایران بسیار پایین است و در نظر سنجی سال 2008 ما در بین 170 کشور رتبه 96 را کسب کرده ایم، به نظر می رسد حدود 10 درصد از جامعه ما برای خود و خانواده برنامه مشخص اوقات فراغت دارند و نشان می دهد ظرفیت های موجود در کشور در پایین ترین سطح ممکن قرار دارد.

وی ادامه داد: اقتصاد ما وابسته به نفت است و به رغم سال ها تلاش برای مدیریت این بخش همچنان در دام درآمد های نفتی قرار داریم، کشورما از جمله معدود کشورهای چهارفصل است و به واسطه شرایط اقلیمی این ظرفیت را دارد که به یکی از مراکز تفریحی و سرگرمی دنیا تبدیل شود.

وی گفت: با تمام محدودیت های فرهنگی در کشورمان، توریسم در ایران جایگاه خوبی می تواند داشته باشد چرا که بخشی از گردشگران به دنبال آن هستند که اوقات فراغت خود را به خوبی طی کنند، بنابراین به پارک های موضوعی نیاز داریم که گردشگران بتوانند در این مراکز زمان خود را مدیریت کنند و گردشگری هدفمند داشته باشیم.

مودودی ادامه داد: باید بتوانیم حداکثر درآمد را از حضور گردشگر در کشورمان کسب بکنیم، قاعدتا شرایط موجود نمی تواند بالاترین حد ثروت را بدست آوریم.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از مشکلات اساسی در این بخش را عدم استفاده از ظرفیت های نرم افزاری موجود دانست و گفت: زنجیره توسعه سه حلقه مهم و کلیدی از جمله فضای کسب و کار، فناوری و طراحی و ساخت است و همکاری این سه حلقه تولید ثروت می کند.

وی افزود: اگر بخواهیم به تولید ثروت واقعی دست پیدا کنیم نیازمند استفاده از تمامی ظرفیت های خود از جمله ظرفیت های تفریحی و سرگرمی کشورمان هستیم، به عبارت دیگر باید از توان سخت افزاری و نرم افزاری موجود به شکلی استفاده کنیم که تولید ثروت کند.

مودودی اظهار داشت: جمعیت 70 میلیونی ما نیاز دارند که زمان های خارج از کار خود را به شکل بهینه استفاده کنند، از طرفی کشورهای همسایه نیز تمایل دارند که از ظرفیت ایران استفاده کنند و ما باید برای پر کردن اوقات فراغت آنان نیز برنامه ریزی کنیم و از این طریق برای کشورمان تولید ثروت کنیم.

وی گفت: ما ظرفیت ساخت تجهیزات مورد نیاز را داریم و ظرفیت ایجاد جذابیت برای سرمایه گذاران خارجی را داریم و قطعا در این راه به حمایت رسانه ها نیز نیاز داریم تا با  توجه آنان شاهد اقبال سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این بخش باشیم.

صنعت تفریحات سایر صنایع را نیز رونق می‌دهد مدیر برگزاری پنجمین نمایشگاه بین‌المللی شهربازی، پارک‌ها، تجهیزات و فناوری اوقات فراغت نیز در ادامه این نشست گفت: هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه جلب توجه نخبگان کشورمان و جلب سرمایه‌گذاری در این حوزه است چرا که این صنعت توانسته علاوه بر اشتغالزایی، سایر صنایع را در خدمت خود بگیرد.

علیرضا قدوسی با بیان این مطلب افزود: اگر مدیران، نخبگان و سرمایه‌گذاران و مسئولان گردشگری با صنعت تفریحات، سرگرمی و اوقات فراغت آشنا شوند، متوجه خواهند شد که گستره بسیاری از فعالیت‌های بزرگ و منحصر به فرد می‌تواند در پیشروی فعالیت‌های اقتصادی آنان قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: 1600 شهربازی در ایران وجود دارد و حدود 260 شرکت در این خصوص فعال هستند و 250 هزار نفر از طریق این صنعت امرارمعاش می کنند، با این وجود نقطه ضعف این صنعت در ایران، عدم اطلاع بسیاری از وجود، عملکرد و جایگاه آن در توسعه اقتصادی است.

وی گفت: شهربازی پرچمدار صنعت گردشگری در ایران است و اولین شهربازی ایران در اتوبان کودک در امیریه و حرفه‌ای ترین آن با بهره‌گیری از تجهیزات ایتالیایی در پارک ارم زده شد.

قدوسی اظهار داشت: با این وجود این صنعت هنوز توسط مسئولان دیده نشده است و شرکت‌های ایرانی سازنده تجهیزات این صنعت، با اتکا به توان بازاریابی خود، توانسته اند در این حوزه صادرات داشته باشند.

وی گفت: در نمایشگاه سال گذشته به تجار ترکیه تجهیزات خود را فروختیم و آنها نیز با درج برند ترکیه تجهیزات ایرانی را به نام خود به اروپایی ها فروختند.

مجری برگزاری نمایشگاه بین المللی شهربازی اظهار داشت: تولیدکنندگان داخلی تجهیزات شهربازی کشورمان، سابقه صادرات تجهیزات خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس و بسیاری دیگر از کشورها را دارند چرا که قیمت تجهیزات ایرانی بسیار کمتر از نمونه مشابه خارجی آن است و این مسئله سایر کشورها را ترغیب می کند که تجهیزات ما را که از نظر استانداردها مطابق استانداردهای روز جهان است، خریداری کنند.

پنجمین نمایشگاه بین‌المللی شهربازی، پارک‌ها، تجهیزات و فناوری اوقات فراغت با هدف توسعه صادرات صنعت تفریحات، نمایش آخرین محصولات و دستاورد‌ها، آشنایی با دانش و تجهیزات روز، بررسی چشم‌انداز مکان‌های تفریحی و سرگرمی مدرن، معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌‌گذاران از 27 بهمن‌‌ماه به مدت چهار روز درمحل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا می‌شود.


ویدیو مرتبط :
انیمیشن خنده دار ایرانی اوقات فراغت سال 94