سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



از من مشو «غافل»/ «فرصت‌» هایی که می‌سوزد


به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهدی محمود اقدم در یادداشتی برای تسنیم نوشت:

این ایام به نام« کتاب»‌ و «کتابخوانی»  نامگذاری شده است.

هدف از این نامگذاری حفظ و تقویت فرهنگ کتاب‌خوانی در سطح جامعه و به ویژه تشویق و ترغیب نوجوانان و جوانان – به عنوان ارکان آینده‌ساز ایران اسلامی- بوده است.

البته  این‌که چه برنامه‌هایی برای تحقق این هدف طراحی و عملیاتی شده و همچنین به چه میزان در تحقق آن‌ها موفق‌ بوده‌ایم موضوعی است که فرصت و مجال دیگری را طلب می‌کند. اما در نگاه منصفانه باید نوشت که قطعا متولیان امور و مدیران فرهنگی هر یک برای این ایام برنامه‌هایی را تدارک دیده‌ و می‌بینند.

پیش از این در یادداشتی با اشاره به شکل‌گیری و گسترش پدیده دهه حاضر به نام «شبکه‌های اجتماعی» به این پدیده به عنوان زمینه‌ ساز یک «فرصت» یا در صورت بی‌توجهی‌ها و غفلت‌ها به عنوان زمینه ساز یک «تهدید» پرداخته‌ام. ایام جاری را می‌توان به عنوان نمونه‌ای از یک «فرصت» دانست که در صورت توجه حرفه ای و تخصصی به آن می‌توان فضای موجود جامعه نسبت به مطالعه و انتشار کتب تا حدودی دستخوش تغییر و تحول کرد.

این واقعیت را بپذیریم که شبکه‌های اجتماعی اگرچه با برخی از «مختصات» یک رسانه فاصله دارد اما با حضور فعالانه کاربران در سنین مختلف خود را در حد و اندازه یک «رسانه» تعریف کرده است.از این منظر، مناسبت‌ها و برنامه‌های تقویمی را می‌توان در این شبکه‌ها بازتعریف کرد و براساس خط مشی صحیح و اصولی از « ظرفیت» موجود این شبکه‌ها برای گسترش دامنه اطلاعات و آگاهی‌های عمومی بهره برد. این نکته‌ای است که باید توجه بیشتری به آن داشت.

اگرچه رگه‌هایی از حضور نوید بخش جوانان متعهد و خوش‌فکر و انقلابی را در «تولید محتوا»ی شبکه‌های اجتماعی می‌توان مشاهده کرد اما واقعیت این است که تا فضای مطلوب و ایده‌آل همچنان فاصله داریم و فضای کنونی شبکه‌های اجتماعی از این ظرفیت‌ها و به عبارتی از مولدان مبتکر، ایده‌پرداز متعهد و متخصص به خوبی اشباع نیست و این نکته را باید جدی گرفت.

ایام مناسبتی‌ و تقویمی فرصتی است که زمینه‌ساز ابداع و تولید فکر و اندیشه‌های همسو با مبانی و اصول انقلاب و نظام اسلامی ایران می‌شود و ایام جاری و منتسب به «کتاب و کتاب‌خوانی» را باید از این دریچه در شبکه‌های اجتماعی نگریست.

به عبارت دیگر، این ایام فرصت هایی را فراهم می‌کند:

-  فرصت بازخوانی علت و علل کندی حرکت جامعه به سوی فرهنگ متعالی مطالعه را پدید می‌آورد و چه بهتر که این واقعیت را در شبکه‌های اجتماعی به «اشتراک» بگذاریم.

- ضعف‌ها و قوت‌ها بازبینی شده و راهکارهای مناسب و اثرگذار در گذر از وضع موجود و رسیدن به وضع مطلوب ارائه شود.

- همچنین فرصتی است که بخشی از گنجینه غنی اثار ایرانی – اسلامی از عهد کهن تا حال حاضر در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه دوباره قرار گیرد و به اصطلاح از کنج عزلت خارج شود و به عبارتی، مقدمات «نهضت» مطالعه در این شبکه‌ها پایه‌گذاری شود.

- شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک فرصت می‌توانند فضای کنونی بازار کتاب را از رکود خارج کرده و بلکه با موج‌آفرینی صحیح و اصولی زمینه انتشار صدها کتب بر زمین‌مانده را فراهم کنند.

- با شکل‌گیری گروه های متخصص کتابخانه‌ای می‌توان روش‌های تحقیق، پژوهش مبتنی بر چارچوب‌های علمی را به نسل نوجوان و جوان آموزش داد.

- همچنین با برشی از کتبی که تحسین نخبگان و صاحب‌نظران را برانگیخته است، می‌توان به علاقه‌مندان شیوه نگارش حرفه‌ای را تعلیم داد.

البته باید باور کرد که فضای شبکه‌های اجتماعی را می‌توان به نحو مطلوبی مدیریت کرد و مانع از تاخت و تاز برخی از جریان‌های معلوم‌الحال و وارداتی که فرهنگ کلان جامعه و اندیشه‌های جوان جامعه را نشانه گرفته‌اند، شد.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
از خواندن قرآن غافل مشو...