سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



استحصال ۹۷ درصد از آب‌های زیرزمینی در‌ گلستان


‌معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان گفت: هم اکنون از کل پتانسیل منابع آب زیرزمینی استان گلستان حدود ۹۷ درصد استحصال می‌شود که بسیار بالاتر از وضع استاندارد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گلستان، سید محسن حسینی امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در مجموع منابع آبی گلستان حدود 2 میلیارد و 485 میلیون متر مکعب در سال است که نیمی از آن منابع زیرزمینی و نیمی دیگر از منابع سطحی تامین می‌شود درحالی که این میزان هم‌اکنون با توجه به کاهش میزان بارندگی در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

وی با اشاره به وضعیت آب‌های زیرزمینی در گلستان افزود: در استان گلستان در مجموع در طول سال به صورت متوسط حدود 9 میلیارد مترمکعب بارش اتفاق می‌افتد که بیش از70 درصد آن تبخیر می‌شود و تنها کمتر از30 درصد 2.5 متر مکعب به عنوان منابع تجدیدپذیر باقی می‌ماند، که یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آن به زمین نفوذ می‌کند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان تصریح کرد: آبی که به داخل زمین می‌رود پس از مدتی که به لایه‌های نفوذناپذیر می‌رسد، متوقف شده و سفره‌های آب زیرزمینی را ایجاد می‌کند و بهره‌برداری در استان به صورتی است که از اواسط فروردین بهره‌برداری از آب زیرزمینی در بخش کشاورزی آغاز می‌شود و در شهریور پایان می‌پذیرد اما در بخش صنعت و شرب در همه سال بهره‌برداری ادامه دارد.

وی تصریح کرد: تعداد زیادی از قنوات استان در سال ها به علت‌های مختلفی مانند پایین افتادن سطح آب سفره آزاد، نگه‌داری نامناسب و یا ریزش‌هایی که داخل آن اتفاق افتاده و یا به علت توسعه شهری از استفاده خارج شده است.

وی تصریح کرد: قنوات در سراسر استان پراکنده است و 4 هزار و 300 هکتار از اراضی کشاورزی استان را آبیاری می کند.

70درصد استحصال آب های زیرزمینی استان توسط چاه های عمیق انجام می‌شود

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان با اشاره به این که بیشتر این چاه‌ها مصرف کشاورزی دارد و تعدادی نیز مصارف دام و طیور، صنعت و خدماتی دارد، اظهار کرد: حدود 6 هزار حلقه از چاه ها نیز در استان در آبخوان‌های عمیق حفر شده اند که جز تعداد کمی از آنها بقیه دارای مجوز هستند.

وی گفت: 70 درصد استحصال آب زیرزمینی در استان توسط این چاه‌ها انجام می‌شود و در بخش، شرب خدمات، صنعت، کشاورزی و دام و طیور مورد استفاده است.

حسینی افزود:از نظر منبع تغذیه نیز چاه‌ها در استان به 2 بخش آبرفتی و سازند سخت تقسیم می‌شوند و 99.9 دهم درصد چاه‍های استان در آبرفت‌ها حفاری شده و تعداد بسیار کمی نیز در سازند سخت حفاری شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: از لحاظ مجاز و غیر مجاز نیز در استان از مجموع 36 هزار حلقه چاه حفر شده 16 هزار حلقه چاه غیر مجاز است که با توجه به این که این چاه‌ها در آبخوان کم عمق و آزاد حفر شده سالانه حدود 160 میلیون متر مکعب از آب زیرزمینی استان را استحصال می کنند که 13 درصد آب استحصال شده از مخازن زیرزمینی استان را شامل می شود.

وی اظهار کرد: چاه های مجاز نیز شامل 20 هزار حلقه را در استان شامل می‌شود که یک میلیارد و 30 مترمکعب از استحصال آب زیرزمینی استان از این چاه‌ها است و شامل چاه‌های کم عمق و عمیق است.

بخش شرب، مصرف کننده 18 درصد آب زیرزمینی استان

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان افزود در بخش آب شرب که شامل شرب شهری و روستایی است در مجموع حدود 640 چاه بیشتر آبرفتی و تعدادی نیز در سازند سخت وجود دارد که حدود 220 میلیون متر مکعب آب زیرزمینی را استحصال می کنند و در اختیار بخش شرب قرار می‌دهند.

وی گفت: بخش صنعت در استان شامل شهرک‌‍های صنعتی ، صنایع بزرگ و کوچک و خدمات است که با بخش دام و طیور و گلخانه‌ها در مجموع با حدود یک هزار و 400 حلقه چاه حدود 36 میلیون متر مکعب آب را استحصال می‌کنند که حدود 4 درصد تعداد چاه‌ها و 3 درصد آب استحصالی زیرزمینی را شامل می‌شود.

حسینی افزود: در بخش کشاورزی در استان برای تامین آب زراعت، باغبانی و به شکل بسیار اندک آبزی‍پروری حدود 34 هزار حلقه چاه حفر شده که حدود 18 هزار حلقه مجاز(کم عمق و عمیق) و حدود 16 هزار حلقه غیر مجاز (کم عمق) است که مجموع چاه‌های بخش کشاورزی حدود 94 درصد تعداد چاه‌های استان را تشکیل می دهند.

حداکثر مجاز استحصال آب زیرزمینی 75 درصد از پتانسیل است

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان تصریح کرد: براساس ابلاغ جدید وزارت نیرو مبنی بر این که حداکثر میزان مجاز استحصال از منابع آب زیرزمینی 75 درصد از پتانسیل تعیین شده و از طرفی کل پتانسیل منابع آب زیرزمینی استان حدود 97 درصد استحصال می شود و برای رسیدن به وضع استاندارد اعلام شده از سوی وزارت نیرو،انسداد همه چاه‌های غیرمجاز و کاهش پروانه‌های صادره در بخش کشاورزی در دستور کار جدی وزارت نیرو قرار گرفته است.

حسینی گفت: اصلاح پروانه‌های بخش کشاورزی روندی است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 95 به اتمام برسد اما انسداد چاه‌های غیر مجاز در استان به علت‌های مختلف و تعداد زیاد چاه‌های غیر مجاز روندی طولانی‌تر می‌طلبد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
بکارگیری توربین بادی جهت استحصال آب از چاه