سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



کلاف سردرگم بوی بد مسیر فرودگاه امام خمینی(ره)


باشگاه خبرنگاران/ بوی بد و غیرقابل تحمل مسیر فرودگاه امام خمینی(ره) که راه تنفس را گرفته، مدتهاست اقدامات مسئولان را به جان خریده ولی همچنان محکم و پابرجا، بدون کم و کاست و نمایش دلیل پیدایش آن در حال حکمرانی در فضا است.

بویی که این روزها در بدرقه و استقبال مسافران و مهمانان تهران در مسیر فرودگاه امام خمینی(ره) مشکل آفرین شده با تلاش قاطعانه برخی مسئولان در جهت سرکوبش مواجه گشته ولی همچنان بدون رونمایی از دلیل بروز و پیدایش، سخت و قاطعانه در حال استقرار در فضا و هوای این مسیر بوده و مسئولان امر را در میدان مبارزه ناکام گذاشته است. 

* دلیل بوی بد مسیر فرودگاه امام خمینی(ره) در هاله‌ای از ابهام 

بیش از 6 ماه از پیگیری و ورود اداره محیط زیست استان تهران و چند شرکت دانش بنیان جهت رونمایی از دلیل بوی بد و غیر قابل تحمل مسیر فرودگاه امام خمینی(ره) می‌گذرد ولی همچنان دلیل نامعلوم است و اقدامات بی‌نتیجه. 

محمد هادی حیدرزاده مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان تهران در این باره گفت: احتمالا بوی بد مسیر فرودگاه امام خمینی(ره) تلفیقی از چند منشا است که ماندگاری بالایی را به ارمغان آورده و با وجود پیگیری‌های بیش از 6 ماهه این اداره که همچنان تداوم دارد تاکنون منشا این بوی بد مشخص نشده است. 

* اقدامات بی‌جواب محیط زیست! 

اداره کل محیط زیست استان تهران جهت تسریع در از بین بردن بوی بد مسیر فرودگاه امام خمینی(ره) اقدام به توقف چندین گاوداری، صنایع آلوده و شیمیایی این محدوده کرده ولی باز مهم بوی بد در محیط ادامه داشته و کمرنگ نشده است. 

محمد هادی حیدر زاده مدیر کل محیط زیست استان تهران در این خصوص معتقد است: گاوداری‌ها و سرریزشدن فاضلاب‌های برخی مراکز صنعتی منطقه به عنوان منشا احتمالی بروز بوی بد مسیر فرودگاه امام خمینی(ره) معرفی شده بود که در پی بازدید از این 2 مرکز، فعالیت چند گاوداری و مرکز صنعتی متخلف که صنایع آلوده و شیمیایی خود را راهی رودخانه می‌کردند متوقف شد. به این امید که بوی بد مسیر تمام شود ولی متاسفانه باز هم این بوی بد ادامه دارد. 

* فرودگاه نگران بوی بد نیست!؟ 

تاکنون موضوع بوی بد مسیر فرودگاه امام خمینی(ره) از سوی مسئولان شرکت فرودگاهی پیگیری و گزارش نشده، اما چرا؟  

رحیمیان مدیر روابط عمومی شرکت شهر فرودگاهی در این‌باره گفت: مجموعه ما هیچ نگرانی از این موضوع ندارد چرا که جهت وزش باد به سمت شرق بوده و این بوی بد تنها در بخش‌هایی از مسیر وجود دارد؛ تاکنون این موضوع از سوی فرودگاه پیگیری نشده و از نظر ما این بوی بد مربوط به گاوداری‌های نزدیک مسیر بوده و متولی رسیدگی به این امر سازمان محیط زیست است و ما به عنوان یک مطالبه پیگیر آن خواهیم بود. 

* بوی بد مسیر فرودگاه روی میزکار اعضای شورای شهر

با اینکه مشکل مسیر فرودگاه امام خمینی(ره) خارج از محدوده شهر تهران و خارج از اختیارات و وظایف شورای شهر تهران است اما این مسئولان همچنان پیگیر این مشکل هستند. 

عبدالحسین مختاباد، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در این‌باره معتقد است: نگران آبروی تهران هستیم هرچند محدوده فرودگاه امام خمینی(ره) در حوزه کاری ما نیست اما میهمانان خارجی از همین مسیر به تهران می‌آیند و این بو به هیچ عنوان قابل تحمل نیست. 

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در این باره گفت: با اینکه مسئله، خارج از محدوده شهر تهران رخ داده و مربوط به ما نیست ولی ما به عنوان وظیفه انسانی درباره بوی بد مسیر فرودگاه امام(ره) پیگیری مختصری داشته ایم.

وی درباره دلیل بروز این بوی بد معتقد است: این بوی بد به دلیل فعالیت گاوداری هاست و همه آن‌ها باید ساماندهی یا بسته شوند و اگرهم فاضلاب صنعتی وجود داشته باشد مربوط به شهرک صنعتی روبه‌روی فرودگاه است که با محل گاوداری فاصله دارد ولی آن‌چه مشخص شده بوی مشکل‌ساز محیط، در مسیر رسیدن به فرودگاه بوده و مسئولان مربوطه باید دنبال رفع آن باشند. 

* نظرات مسافرین فرودگاه امام خمینی(ره)  

با صحبت و پرس‌وجو از مسافران ایرانی و غیرایرانی که از مسیر فرودگاه استفاده کرده و در معرض بوی بد و مشمئز کننده مسیر قرار گرفته‌اند به یک نقطه اشتراکی می‌توان رسید که شاید در حل این معضل کمک‌دهنده باشد. 

یکی از مسافران فرودگاه امام خمینی(ره) در این‌باره می‌گوید: در محوطه بیرونی فرودگاه شدت بو شبیه بوی زباله و تعفن است. 

مسافر دیگری در این خصوص معتقد است: من مطمئنم که این بوی بد و غیر قابل تحمل فضولات گاوداری است که با بوی تعفن زباله یکی شده است. 

یکی دیگر از مسافران فرودگاه امام خمینی(ره) با اشاره به بوی بد مسیر، می گوید: در کنار بوی گاوداری بوی سوزاندن زباله و پلاستیک را احساس کردم و وقتی به بخشی که شدت بوی بد بسیار زیاد از سایر بخش‌هاست رسیدم غبار و دودی هم مشاهده کردم، اما در یکی از سفرهای شبانه‌ام به هیچ عنوان متوجه این موضوع نشدم ولی در سفرهای روزانه‌ام بارها با این مشکل مواجه شده‌ام. 

و آخرین مسافر مصاحبه دهنده فرودگاه امام خمینی(ره) معتقد است: این مشکل مربوط به چند سال اخیر نیست و از همان سال های اولی که این فرودگاه راه‌اندازی شده بود و من از آن استفاده می‌کردم، این بوی بد وجود داشت اما کسی به آن توجه نمی‌کرد چراکه معتقد بودند این بو برای فضای اطراف فرودگاه بوده و چون نمی‌توان آن را حذف کرد پس تنها راه‌حل تحمل کردن آن است. 

* محیط زیست به دنبال شواهد آشکار باشد  

فعلا چند شهرک صنعتی از جمله شمس‌آباد در نزدیکی فرودگاه امام خمینی(ره) وجود دارد و آن‌چه به گوش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می‌رسد از ایجاد مجتمع ها، شهرک‌ها و در نهایت تبدیل این مجموعه‌ها به منطقه ویژه اقتصادی در نزدیکی فرودگاه امام خمینی(ره) است، حالا اگر به گاوداری‌ها، مراکز صنعتی و کوه زباله 40 متری کهریزک فضاهای صنعتی زیادی را اضافه کنیم دیگر نباید انتظار داشت از تلفیق بوی حاصل از هرکدام از این ها بوی خوبی در فضا متصاعد شود. 

آیا بهتر نیست اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران علاوه بر گشتن به دنبال منشا بوی بد، شواهد آشکار اختلالات زیست محیطی را در این محدوده ردیابی کند و قبل از آنکه کار از کار این محدوده صنعتی بگذرد، راه چاره آبروداری بیاندشید؟


ویدیو مرتبط :
فرود در فرودگاه امام خمینی (ره)