سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



هند به دنبال سواپ نفتی با ایران از طریق باکو و آستاراخان


به گزارش گروه اقتصادی ایرنا به نقل از خبرگزاری یاد شده، پاندی بگاواتی پراساد دیروز (جمعه) پس از نشست وزیران نفت بریکس گفت: اکنون در حال بررسی امکان تامین سواپ نفت خام ایران به هند از طریق باکو و آستاراخان هستیم.
بریکس (BRICS) نام گروه قدرت های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده است.
بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در ماه اکتبر (مهر) پس از مذاکره با الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه گفته بود، ایران برای معاملات سواپ نفت و گاز با روسیه آماده است.
بر اساس این طرح، ایران از روسیه واقع در شمال این کشور، نفت و گاز و محصولات نفتی می گیرد و هم ارزش آن، نفت خام و محصولات خود را از طریق بنادر و پایانه های جنوبی به هند ارسال می کند.
همچنین براساس گفت وگوهای ایران با مقام های نفتی روسیه، قرار است با انجام سوآپ، ایران نفت خام روسیه را را پایانه های نفتی شمال و از جمله نکا تحویل گرفته و در پالایشگاه های شمال کشور مصرف می کند و به ازای آن در بنادر جنوبی نفت خام برای صادرات به روسیه تحویل می دهد.
با توجه به مزایایی که ترانزیت و سوآپ فرآورده های نفتی به دنبال دارد، وزارت نفت اقداماتی را برای احیای آن در دستور کار قرار داده و براساس آن، زیرساخت های لازم را نیز توسعه داده است.
قزاقستان، ترکمنستان و روسیه از کشورهایی هستند که درباره از سرگیری سوآپ مذاکراتی را با وزارت نفت انجام داده اند، اما در میان آنها شرکت های روسی تمایل بیشتری برای سوآپ از طریق خاک ایران داشته اند.
براساس برنامه ریزی های انجام شده، ایران قصد دارد با فراهم آوردن زیرساخت ها و حل مشکلات بین المللی، ظرفیت سوآپ و انتقال نفت خام همسایگان شمالی به مبادی مصرف را به 2.5 میلیون بشکه نفت خام در روز افزایش دهد.
اقتصام(6)1063 ** 2023

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
5. کمیسیون سواپ هجینگ معاملات کری و تاثیر سواپ-مقدماتی