سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تمرینی ۲۰ دقیقه ای برای بهره گیری از ذهن ناخودآگاه و پرورش خلاقیت


ذهن ناخودآگاه شما بسیار قدرتمند تر از آن چیزی است که تصورش را می کنید. ناخودآگاه شما نه تنها عملکرد های حیاتی مثل تنفس را مدیریت می کند، بلکه آرام و بی سر و صدا در پس زمینه مدام در حال پردازش دنیای اطراف، درک تجربیات مختلف و برقراری ارتباط میان نکات گوناگون است.

دیوید ایگلمن، دانشمند عصب شناس، اخیراً به یکی از خبرگزاری ها گفته است: «هرچه بیشتر در مورد نحوه ی عملکرد مغز بررسی می کنیم، بیشتر به این نتیجه می رسیم که ذهن ناخودآگاه ما به واقع خلاصه ای از هر آن چیزی است که مغزمان مدام با آن برخورد دارد، بدون آنکه خودمان بفهمیم. خودآگاه ما، یعنی همان بخشی از وجود ما که هر روز صبح به زندگی سلام می گوید، کوچک ترین بخش از آن چیزی است که در سر ما می گذرد».

به لطف این فرایند های پس زمینه ای، ذهن خودآگاه شما به ندرت ایده های خارق العاده یا تصمیمات بزرگی که همیشه منتظرشان هستید را به بیرون درز می دهد. اما اگر همه ی اینها بدون دخالت و حتی آگاهی شما در مغزتان در جریان است، آیا راه بهتری برای مهار ناخودآگاه وجود ندارد تا بتوان خلاق تر بود و ذهن بازتری داشت؟

پاسخ بنجامین هاردی، دانشجوی دوره ی دکتری روانشناسی به این سؤال مثبت است. او در مقاله ای در این باره می نویسد تقویت ناخودآگاه تنها دو قدم دارد و روزانه فقط ۲۰ دقیقه از وقت شما را می گیرد.

۱۰ دقیقه پیش از به خواب رفتن

ناخودآگاه ما می تواند جواب های مهمی برای برخی از ضروری ترین سؤال هایمان در زندگی داشته باشد. اما بنا بر نوشته های هاردی، ناخودآگاه ما تنها زمانی قادر به این کار است که فعالانه این را از آن بخواهید. او می گوید: «هدایت آگاهانه ی عملکرد ناخودآگاه هنگام خواب، برای بسیاری از موفق ترین انسان ها تمرینی معمول است».

اما چگونه می توان این کار را انجام داد؟ هاردی می گوید: «پیش از آنکه به رختخواب بروید، چند دقیقه تمرکز کنید و کارهایی که سعی دارید انجام دهید را روی کاغذ بیاورید و از خودتان یک عالمه سؤال درباره ی این کارها بپرسید. سؤال های مورد نظر و افکارتان را روی کاغذ بیاورید. هرچه سؤال هایتان جزئی تر و دقیق تر باشند، پاسخ هایتان به این سؤال ها واضح تر خواهند بود. به این ترتیب وقتی به خواب می روید ذهن ناخودآگاه شما کار خود را آغاز می کند».

۱۰ دقیقه پس از بیدار شدن

هنگام بیدار شدن از خواب به جای چک کردن موبایل، به ناخودآگاه خود سری بزنید. چند دقیقه ی بعد از بیدار شدن از جمله خلاق ترین لحظات روز و بهترین زمان برای برداشت ایده هایی محسوب می شود که ذهن ناخودآگاهتان هنگام خواب پرورانده است. شما می توانید با تخلیه ی سریع و مکتوب ذهن خود، به این ایده ها دسترسی پیدا کنید.

کافی است بلافاصله پس از بیدار شدن هرآنچه که در مورد سؤال های شب قبل خود به ذهنتان می رسد را روی کاغذ بیاورید. این، کار ساده ای به نظر می رسد اما هاردی اعتراف می کند ممکن است اوایل کمی سخت و عجیب و غریب باشد. او می گوید: «قطعاً لازم است این مهارت را تمرین کنید. ممکن است لازم باشد چندین بار این کار را تکرار کنید تا مهارت لازم را در آن به دست بیاورید. اما با پشتکار می توانید به راحتی و به صورت خودکار به ایده های خلاقانه و هوشمندانه ای برسید».

نتایج این تمرین می تواند شگفت زده تان کند. هاردی به عنوان جمع بندی صحبت های خود می گوید: «این تمرین ساده به شما کمک خواهد کرد واضح و شفاف مقصد خود و مسیر رسیدن به آن را کشف کنید».


ویدیو مرتبط :
پرورش خلاقیت