گروه روناک با کنسرت اقوام ایرانی هنرنمایی میکند


به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):   کیوان علیمحمدی هنرمند کرد متولد 1353 در شهرستان سنندج موسیقی را از سال 1374 با گروه ناله دف به صورت جدی آغاز کرد. فعالیت این گروه ،دف نوازی و خواندن به زبان محلی  بود. علیمحمدی از روی ذوق و علاقه به موسیقی دیگر خطه هاى ایران زمین به دنبال موسیقی های دیگر رفت و به خاطر نزدیکی موسیقی کردی و لری موسیقی مردمان لر را پس از کردی انتخاب کرد. وی می گوید موسیقی کردی و لری را در هم ادغام کردم و پس از متوجه شدن زیبایی کار موسیقی آذری را هم در کنار آنها قرار دادم. در خلال کار متوجه شدم که چقدر این موسیقی ها به هم نزدیک هستند و تا چه حد اجرایشان برای من راحت و شیرین است. حس خوبی که در اجرای موسیقی زبان مادری داشتم در دیگر زبان ها هم همراهم بود و برای من عشق به موسیقی آذری با کردی یکی بود. در سال 1380 گروه روناک متولد شد و اتحاد موسیقی اقوام را با روناک جوان آغاز کردیم. برای شناخت بیشتر موسیقی اقوام سه سال به شهرستان های مختلف سفر کردم و در مورد نوع گویش، خواندن، لباس و فرهنگ و... تحقیق کردم و با کمک پروردگار موفق شدم خواننده های  مطرح از اقوام مختلف را کنار هم جمع کنم. خواننده هایی که مردم سال ها با صدای آن ها زندگی کردند و دوستشان دارند. پرداختن به موسیقی اصیل ایرانی کار سختی است و تشکیل گروه روناک با هفده نفر از خواننده ها و نوازنده های اقوام مختلف کار چندان راحتی نبود. هنرمندان روناک زمان اجرا، معرف پوشش و گویش استان های خودشان هستند.

روناک به زبان کردی معنی روشنایی می دهد. هدف از انتخاب این اسم گرد هم جمع کردن و وحدت میان اقوام ایران است. یکی از آرزوهایم همین وحدت بود که این مهم با موسیقی راحت تر انجام شد و به نتیجه رسیدیم. او می گوید باید دست به دست هم بدهیم و نگذاریم ساز و نای موسیقی اقوام به سکوت برود. کیوان موسیقی را سینه به سینه از اجدادش به ارث برده، پدربزرگ وی دف نواز بوده و این ارث را برای نوادگان خود بر جای گذاشته است. هانیه دختر وی از نوازندگان خوش آتیه کشور است که در حال حاضر هم در کشورهای مختلف اجراهای فوق العاده ای داشته است. کاویان پسر علیمحمدی کمانچه نواز روناک است و مطمئنا میراث دار خوبی برای ذوق هنری خانواده علیمحمدی می باشد.علیمحدی درمورد کنسرتی که هفته اینده در تهران وتالارایوان شمس برگزار میشود درخواستی از مردم واقوام مختلف دارد،او میگوید خواهشم این است که به موسیقی اصیل بهای بیشتری بدهند،خصوصا اینکه نسل جوان باروی اوردن به موسیقی پاپ به موسیقی وسازهای اصیل ایرانی که میراث گرانبهای اجدادمان هست غریبه وبی تفاوت  گشته اندو فرهنگ غربی به شدت درحال جایگزینی فرهنگ وسنتهای اصیل کشورواقواممان شده است. کیوان از طرف خودوگروهش تشکر ویژه ای از احسان میرضیایی ، خصوصا خانم زهرا همتی  دارند ومیگوید باعث خوشحالی ومباهات است که خانم همتی با تمام مشکلات پیش رو در عرصه هنر وموسیقی وخصوصا اجرای کنسرتها که انصافا کارراحتی هم نیست تا این حد حامی ما بوده اند وازهیچگونه کمک وهمکاری دریغ نکرده اند.. قابل ذکراست خانم زهراهمتی مدیر مؤسسه فروغ فلق است که زحمت اصلی برگزاری کنسرت وحامی ویژه گروه روناک است واحسان میرضیایی هماهنگ کننده برنامه های گروه وموسسه  فروغ فلق نیز میباشند ..

اجرای کنسرت در دو سانس و درتالار ایوان شمس درتاریخ 26 اذر امسال با هنرمندی کردی   استاد کیوان علیمحمدی(سرپرست و تنظیم کننده گروه) (لری   استاد  علی رضا نادری) (جنوبی.  استاد محمود جهان) (شمالى.    سجاد حسن پور) (آذربایجان. استاد  عاشق ایاز ) شیراز.      علی شیرازی خراسان.     پورعطایی(پسر غلامعلی پورعطایی) اجراء میشود..

گفتگو: ایمان مظفری


ویدیو مرتبط :
گلچینی از کنسرت های گروه موسیقی روناک