سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ورود اژدها به میدان تره‌بار تهران


به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، چند هفته پیش بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و جمعی از پرسنل نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی فرمودند: آدم خجالت می‌کشد وقتی در روزنامه‌ها می‌بیند که واردات انواع و اقسام میوه خارجی انجام می‌شود در صورتیکه پرتقال و سیب ما روی درخت می‌ماند.

بعد از این اظهارات رهبر انقلاب بود که علیرضا جمشیدی رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، بخشنامه‌ای را در چهار بند صادر و بر مبارزه با قاچاق میوه از مبادی ورود تا سطح عرضه تاکید کند و از مدیرانش بخواهد نظارت خود را بر بازارهای میوه و تره‌بار بیشتر کنند. 

اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران پیرو همین بخشنامه، شب گذشته (یکشنبه) اقدام به برگزاری گشت ویژه قاچاق میوه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار کرد که در این گشت نمایندگان پبش آگاهی، سازمان جهاد کشاورزی و نماینده اتاق اصناف حضور داشتند.

گشت تعزیرات راس ساعت 23 در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران آغاز شد؛ آن هم با سرو صدای بسیار به طوری که فقط «خواجه حافظ شیرازی» از برگزاری آن خبر نداشت.

کشف گلابی آفریقایی و سیب فرانسوی

نیروهای گشت تعزیرات در نخستین اقدام خود وارد حجره‌ای در سالن 12 میدان مرکزی میوه و تره‌بار شدند و دو جعبه سیب فرانسوی، یک جعبه گلابی آمریکایی و تعدادی هم جبعه‌ حاوی سیر را یافتند که مدعی بودند فرانسوی است اما مالک‌بارها می‌گفت سیرها ایرانی هستند و چینی نیستند.

محمد‌علی بهرامی که خود را مالک این میوه‌ها معرفی می‌کرد به خبرنگار ما گفت: همین الان این میوه‌ها را از میدان آن هم برای نمونه خریدم اما اگر می‌خواهند با قاچاق میوه مبارزه کننده باید قاچاقچیان عمده را تحت پیگرد قرار دهند. هر شب با تریلی وارد میدان تره‌بار می‌شوند و این میوه‌ها را می‌فروشند.

به گفته وی، گلابی آفریقایی به قیمت هر کیلو 10 هزار تومان و سیب فرانسوی نیز به قیمت هر کیلو 12 هزار تومان در میدان مرکزی تره‌بار به فروش می‌رسد. 

میوه‌ اژدها در میدان مرکزی میوه‌ و تره‌بار تهران

گرچه در ابتدا به نظر می‌رسید ماموران گشت تعزیرات حکومتی در بازرسی از این حجره چیز دندان‌گیری پیدا نکردند و تیرشان به سنگ خورده است اما دقایقی بعد و پس از بررسی انباری فوقانی حجره، تعداد زیادی جعبه‌های حاوی گلابی آفریقایی، شلیل ترکیه‌ای، لیموترش برزیلی، انگور شیلیایی، پاملو (گریپ فروت چینی) و آلوی آفریقای جنوبی در دو رنگ زرد و قرمز را کشف کردند. از جمله میوه‌هایی در این بازرسی کشف شد و نام عجیبی هم داشت، میوه دراگون یا اژدها بود.

پوراحمدنژاد دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران که گشت تعزیرات را همراهی می‌کرد درباره روند ورود میوه‌های قاچاق به کشور گفت: متاسفانه این میوه‌ها طی یک روند خلاف وارد کشور می‌شوند؛ به این صورت که تریلی‌های حاوی میوه‌های قاچاق که به نام تزانزیت واردکشور شدند، در انبارهای اطراف استان تهران تخلیه و سپس محموله‌های آن با محموله‌های مشابه جابجا می‌شود و این محموله‌ها سر از میدان یا فروشگاه‌ها در می‌آورند. 

وی افزود: به عنوان کشوری که از لحاظ منابع کشاورزی هیچ کمبودی نداریم، حتی ورود یک کیلو میوه خارجی، خسارت بزرگی به کشور می‌زند. به عنوان مثال برای شب عید پیش‌بینی پرتقال، سیب و تمام میوه‌های مورد نیاز شده اما همین میوه‌های قاچاق بازار را دچار نقصان کرده و آسیب می‌زند.

میوه‌ اژدها چیست و چقدر قیمت دارد؟

پوراحمدنژاد درباره میوه دراگون نیز گفت: این میوه، یک نوع میوه آفریقایی است که تحت عنوان دراگون یا اژدها وارد می‌شود. طیف خاصی این میوه را خریداری می‌کنند زیرا قیمت گرانی دارد و هر دانه آن به قیمت 18 تا 20 هزار تومان به فروش می‌رسد. البته در فروشگاه‌های عمومی چنین میوه‌های رویت نمی‌شود و تنها در برخی اماکن خاص وجود دارد.

وی توضیح داد: تهران به عنوان مقصد قاچاق محسوب می‌شود و این خاصیت تمام پایتخت‌های دنیاست. این نوع کالاها برخلاف کالاهای دیگر که شاید بتوانند از مبادی دیگر وارد یا به صورت مسافری حمل شوند، نیاز به حمل سردخانه‌ای دارد. به همین خاطر شاید از 100 میوه‌فروشی سطح شهر تنها دو میوه‌فروشی چنین میوه‌هایی را عرضه کنند.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران افزود: این میوه‌ها عمدتا از طریق ترانزیت وارد و در انبارها تخلیه می‌شوند. بارها پس از تخلیه در انبارها، تغییر یافته و میوه‌های قاچاق سر از بازار‌های ما در می‌آورند. البته باید بگوییم این میوه‌ها در میدان تره‌بار عمومیت ندارد.

فروشندگان میوه‌های قاچاق چگونه مجازات می‌شوند؟

پور‌احمدنژاد در ادامه با بیان اینکه متخلفان و فروشندگان میوه‌های قاچاق در حضور تعزیرات حکومتی و در محل وقوع تخلف، اعمال قانون می‌شوند گفت: فردی که نگهداری یا حمل کالای قاچاق را بر عهده دارد طبق قانون برای مرتبه نخست معادل دو برابر ارزش ریالی، جریمه و ضبط کالای قاچاق، برای مرتبه دوم، سه بار ارزش ریالی و ضبط کالا و برای سوم به شش برابر ارزش کالای قاچاق، ضبط کالا، تعطیلی فروشگاه و شش ماه حبس محکوم می‌شوند.

وی گفت: ما امشب به میدان مرکزی میوه‌ و تره‌بار آمدیم و متخلفان همین جا اعمال قانون می‌شوند یعنی محموله‌های قاچاق را همین الان حمل و در یک محلی در میدان امحا می‌کنیم زیرا به خاطر طی نکردن روند بهداشتی و اخذ نشدن استعلام‌های بهداشتی لازم برای ورود، این میوه‌ها از دید مرجع قانونی قابلیت مصرف ندارد.

فقط چهار نوع میوه اجازه ورود به کشور دارند

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: به غیر از چهار میوه گرمسیری شامل موز، انبه، آناناس و نارگیل که زمینه تولید آنها در کشور وجود ندارد و باید بازار تامین شود، هیچ میوه‌ خارجی اجازه ورود ندارد. ما امروز کارمان را از میدان مرکزی میوه‌وتره‌بار آغاز کردیم و طی روزهای آینده نیز این روند در میوه‌فروشی‌های سطح شهر ادامه خواهد داشت.

محکومیت متخلفان به 180 میلیون ریال جریمه نقدی

حسن علیپور رئیس شعبه 27 قاچاق کالا و ارز تعزیرات تهران پس از صورت جلسه شدن محموله‌های قاچاق کشف شده گفت: به تمام واحدهای صنفی اعم از عمده فروش و خرده فروش مدت‌ها قبل تذکر داده شد به هیچ وجه میوه‌های خارجی را عرضه نکنند. متاسفانه این واحد صنفی اقدام به عرضه میوه قاچاق و غیر بهداشتی کرده است که جهاد کشاورزی ایراد گرفته و اعلام کرده قابل عرضه در سطح میادین و بازار نیست.

وی اضافه کرد: به خاطر همین ما به استناد بند الف ماده 18 مکرر قانون مبارزه با قاجاق کالا و ارز برای مرتبه اول دو برابر ارزش ریالی کالا جریمه کردیم و کالاها نیز در محل میدان تره‌بار معدوم می‌شود. 

به گفته علیپور یکی از شرکا 80 میلیون ریال و شریک دیگر 10 میلیون ریال جریمه نقدی شدند.

کشف نارگیل‌های شیری قاچاق

به گزارش خبرنگار تسنیم، ماموران گشت مشترک تعزیرات حکومتی در ادامه به سراغ یکی دیگر از حجره‌های میدان مرکزی میوه‌ و تره‌بار رفتند که تعداد زیادی نارگیل‌ شیری داشت و بنا به گفته سبزعلی رئیس بازرسی اصناف میادین میوه و تره‌بار این میوه به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و پوست کنده است.

مالک بارها که در حجره حضور داشت به ماموران گشت تعزیرات گفت: این میوه‌ها قاچاق نیست و آنها را از سازمان اموال تملیکی خریده‌ام و مجوز آن هم وجود ندارد. این بار مجوز دارد و کپی آن هم در اختیارمان است.

مالک بار: از اموال تملیکی خریدم/اموال تملیکی: هیچ میوه‌ای به میادین یا تعاونی‌ها ندادیم

صادقی نماینده سازمان اموال تملیکی هم که گشت مشترک تعزیرات حکومتی را همراهی می‌کرد در این ارتباط اظهار کرد: چنین چیزی را در سازمان اموال تملیکی ندیدم و اسمش را هم نمی‌دانم. ما چنین چیزی نداریم. در ماه‌های اخیر هیچ گونه‌ میوه‌ای از سازمان اموال تملیکی به هیچ یک از میوه‌فروشان میدان تره‌بار یا تعاونی‌ها فروخته نشده است. میوه‌هایی که در چند ماه اخیر ضبط شده بودند، همگی امحا شدند. یعنی میوه‌ای نداریم که الان به میدان آمده باشد.

وی گفت: تمامی کالاهایی که به ظن قاچاق توقیف می‌شوند، به اموال تملیکی تحویل داده می‌شود تا نظر تعزیرات یا مرجع قضایی مبنی بر محکومیت فرد یا استرداد کالا صادر شود. در خصوص میوه‌های قاچاق اگر محکومیت صادر شود، نظر جهاد کشاورزی اخذ می‌شود و در صورتیکه نظر جهاد بر امحا باشد، این کار صورت می‌گیرد. ضمن اینکه نظر جهاد در اکثر مواقع در خصوص میوه‌های قاچاق، امحا کالاست. در شش ماه اخیر میوه‌ای نداریم که وارد میدان تره‌بار شده باشد.

رئیس اتحادیه بارفروشان: نظارت کار ما نیست

در ادامه بازرسی از این حجره میدان میوه و تره‌بار، محمودی رئیس اتحادیه بارفروشان نیز گفت: کالای قاچاق را باید امحا و معدوم کنند. در هیج جای قانون نداریم که کالای قاچاق دوباره به فروش برسد؛ کالای قاچاق یا باید به سرزمین اصلی بازگردد یا امحا شود. باید در مرزها جلوی قاچاق گرفته شود. چرا میوه قاچاق وارد کشور می‌شود؟

وی ادامه داد: وقتی کالای قاچاق وارد می‌شود، در هزار نقطه پنهان می‌کنند و دیگر نمی‌توان آن را کنترل کرد. همه چیز میوه‌های قاچاق مضرّ است. اداره حفظ نباتات هم سال گذشته اعلام کرد که نصف باغ‌های غرب کشور به خاطر همین میوه‌های قاچاق از بین رفته است. جلوی کالای قاچاق باید مرز‌ها گرفته شود، نمی‌شود در یک مغازه با چهار یا پنج تا کارتن برخورد کرد. 

محمودی در ادامه در پاسخ به این سئوال که چرا اتحادیه بارفروشان نسبت به این مسئله نظارت ندارد گفت: این کار ما نیست. ما به همه اعضا اطلاعیه دادیم و در حد اختیارات خود، کارمان را انجام دادیم تا افراد صنفی از فروش کالاهای قاچاق خودداری کنند.

محمودی: پرتقال قاچاق را سال گذشته داخل ظرف‌های ایرانی وارد بازار کردند

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان افزود: مالک بار مدعی است بارها را از سازمان اموال تملیکی خریداری کرده و مجوز دارد. مسئولان ذی‌ربط باید پیگیری کنند ببینند قضیه از چه قرار است. به اینها نمی‌توان گفت کالای قاچاق می‌فروشند زیرا این میوه‌ها در کشور وجود دارد و چون اطلاع کافی هم ندارند نسبت به عرضه آن اقدام می‌کنند. باید جلوی کالا قاچاق از مبادی ورودی گرفته شود. سال گذاشته پرتقال را وارد کشور کردند و در سردخانه‌ها تبدیل ظرف دادند و ظرف ایرانی زدند و گفتند ایرانی است. من در سطح شهر پرتقال 12 هزار تومانی می‌دیدم حالا چطور شده امروز به میدان تره‌بار گیر می‌دهند.

کسی میدان مرکزی تره‌بار را مقصر نکند

محمودی افزود: بار فروشان کاسب هستند و اطلاع زیادی هم از اینکه کدام میوه‌ها قاچاق هستند یا نیستند ندارند. تقاضای من به عنوان رئیس اتحادیه بارفروشان این است که میدان مرکزی را کسی مقصر نکند. باید پیگیری شود و اگر محموله این حجزه قاچاق است باید صورت جلسه شود و اگر هم مجوز دارد باید دید سازمان اموال تملیکی چگونه میوه قاچاق را به بازار عرضه کرده است. اگر قرار است برخوردی شود، باید در کل کشور باشد. تنها با میدان مرکزی کار حل نمی‌شود. با معلول مبارزه کردن چیزی را حل نمی‌کند و باید با علت برخورد شود. امروز راه‌های ورود کالای قاچاق باز است.

وی اضافه کرد: اتحادیه بارفروشان شب گذشته هم اطلاعیه کتبی به تمام اعضا داده و هم پیامک کرده‌ است. هر کسی بخواهد صنف بار فروش را مقصر کند، برای من قابل قبول نیست. ما کار قانونی خود را در ارتباط با قاچاق کردیم و اگر با کالای قاچاق طبق قانون برخورد شود، قاچاقچی جرأت نمی‌کند بیاورد.

رئیس تعزیرات تهران: اتحادیه بارفروشان یک گزارش تخلف هم از صنف خود نداده است

محمد محمدی رئیس تعزیرات حکومتی استان تهران هم که در گشت تعزیرات حضور داشت درباره اظهارات رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: وظیفه اصلی اتحادیه نظارت بر عملکرد صنوف است. اتحادیه وظیفه دارد نظارت کند و قاچاق هر جا دیده شود، خلاف است و اتحادیه باید گزارش کند. تا به امروز  اتحادیه بارفروشان یک گزارش تخلف از صنف خود نداده است. تخلف وجود دارد اما مشکل این است که چاقو دست خود را نمی‌برد.

رئیس اتحادیه بارفروشان: مامور کشف قاچاق نیستم

محمودی در پاسخ به اظهارات محمدی گفت: من مامور کشف قاچاق نیستم بلکه من یک وظیفه صنفی دارم و در حدود اختیاراتم در رسانه‌ها حرف‌هایم را درباره قاچاق زدم و به اعضای نصف نیز اطلاعیه داده‌ایم. اگر مشکلی وجود دارد از جاهای دیگر است که برخورد نمی‌کنند.

کشف کالای قاچاق از مستأجر رئیس اتحادیه بارفروشان

در گیر و دار دعوای رئیس اتحادیه بارفروشان با رئیس تعزیرات تهران بود که مشخص شد حجره‌ای که از آن نارگیل‌های شیری قاچاق کشف شده متعلق به رئیس اتحادیه است اما محمودی گفت: مالک این حجره من هستم اما محموله‌ای که گرفته‌اید مربوط به مستاجرم است. آقای محمدی شما می‌خواهید صنف بارفروش را بد نام کنید اما من نمی‌گذارم.

رئیس اتحادیه بارفروشان در ادامه مجوزی را نشان داد و گفت: این مجوز کالایی است که از سازمان اموال تملیکی خریداری شده و آقای محمدی ادعا می‌کند از حجره من کالای قاچاق کشف شده است. آقایان نباید کسی را متهم کنید.

صادقی نماینده سازمان اموال تملیکی هم پس از اینکه مجوزی مبنی بر خرید کالای قاچاق از این سازمان رو شد گفت: این مجوز، مجوز سازمان اموال تملیکی نیست بلکه برگه‌ای شبیه اظهارنامه است و اصلا مجوز نیست و آرم اموال تملیکی را ندارد و باید دید از کجا آمده است. این در اصل کپی اظهارنامه گمرگی است که از گمرگ شهید رجایی است و باید استعلام شود که صحت دارد یا خیر؟.

کشف نزدیک به 5 تن میوه خارجی قاچاق

ماموران گشت‌ تعزیرات حکومتی در ادامه حضور خود در میدان مرکزی میوه وتره‌بار موفق به کشف نزدیک به 5 تن میوه خارجی قاچاق شدند که این میوه‌ها شامل گریپ فروت‌چینی، لیموترش آفریقایی، آلوی آفریقایی، گلابی چینی، انبه آفریقایی و دراگون بود.

به گفته رئیس بازرسی اصناف میوه‌وتره‌بار، لیمو ترش آفریفایی هفت تا 11 هزار تومان، گریپ فروت 15 تا 20 هزار تومان، آلوی آفریقایی هر کیلو 20 هزار تومان، گلابی چینی هر کلیو هشت هزار تومان و گلابی آفریقایی هر کیلو 14 هزار تومان  در سطح شهر به فروش می‌رسد.

بنابر اعلام سازمان تعزیرات، گشت مشترک این سازمان به منظور مبارزه با عرضه میوه‌های قاچاق، طی روزهای آینده در سطح میوه‌ فروشی‌ها ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
لومیون میدان تره بار