سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



کودک/ تب کودکان؛ نشانه ای مثبت یا منفی؟


کودک/ تب کودکان؛ نشانه ای مثبت یا منفی؟الو دکتر/ به طور طبیعی معمولاً درجه حرارت ناحیه مقعد 38 درجه سانتی گراد یا مختصری کمتر و درجه حرارت دهان 2/37 درجه سانتی گراد یا مختصری پایین تر است که بالاتر از این اعداد معرف وجود تب خواهد بود.

تب علامت خوبی است!
وجود تب به تنهایی، بیماری خوانده نمی شود. تب در حقیقت نشانه مثبتی است از این که بدن در حال جنگ با نوعی عفونت است. تب باعث تحریک عوامل دفاعی بدن نظیر گلبول های سفید بدن می شود که کارشان حمله و منهدم ساختن باکتری های مهاجم به بدن است.در هر حال وجود تب موجب ناراحتی کودک می شود، نیاز به مصرف آب را بالا می برد، ضربان قلب را افزایش می دهد و باعث تندی تنفس می شود.
تب معمولاً با بیماری های دستگاه تنفس مثل خروسک، پنومونی (سینه پهلو)، عفونت های گوش، آنفلوانزا، سرماخوردگی های شدید و گلودرد همراه است. همچنین ممکن است نشانه ای از عفونت روده یا مجاری ادراری، التهاب مغز و طناب نخاعی (مننژیت) و انواع متعددی از بیماری های ویروسی باشد.

درمان خانگی تب
تب معمولاً نیازی به درمان دارویی ندارد مگر اینکه کودکتان ناراحت یا دارای سابقه تشنج ناشی از تب باشد. چنانچه سابقه ای از تشنج یا یک بیماری مزمن در کار نباشد، حتی یک تب بالا نمی تواند خطرناک یا مهم تلقی شود.
مهم تر از هر چیز آن است که بیشتر توجه به تغییر رفتار کودک خود داشته باشید. اگر اشتها و خوابش خوب بوده و در نحوه بازی هایش تغییری پیدا نشده است، معمولاً نیاز به هیچ نوع درمانی ندارد.

در صورتی که کودک تان دچار تبی باشد که آرامشش را برهم زده است، می توانید او را با روش های زیر مورد درمان قرار دهید. چندین نوع دارو در دسترس هستند که می توان با کمک آنها مکانیزم بروز تب را مهار کرد. این داروها که تحت عنوان عوامل پایین آورنده تب نام گذاری شده اند عبارتند از: استامینوفن، ایبوپروفن و آسپرین، تمام این سه دارویی که فروش آنها بدون نسخه هم میسر است به طور یکسان قادر به کاهش تب هستند. اما مصرف آسپرین در بیماری های ویروسی ممنوع است.

آکادمی کودکان آمریکا، مصرف این دارو را به خاطر پایین آوردن تب در بچه ها توصیه نمی کند. مصرف ایبوپروفن برای بچه های شش ماهه به بالا مورد تأیید است. در هر حال اگر کودکتان دچار بیماری کلیوی، آسم، زخم معده یا سایر بیماری های مزمن است استفاده از ایبوپروفن منوط به دستور پزشک خواهد بود.
باید توجه داشت که ( به خاطر احتمال خطر آسیب رسانی به کلیه ها ) آنها را در بچه هایی که بدنشان دچار کم آبی بوده یا گرفتار استفراغ هستند، نباید بدون نظارت پزشک مصرف کرد.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: الو دکتر


ویدیو مرتبط :
مثبت و منفی پنج