سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



حذف بخش فروش متمرکز از جشنواره مد و لباس فجر/ معرفی ۲۰ برند برتر پوشاک داخلی در بخش ویترین ملی


به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، حمید قبادی در نشست خبری پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر که با حضور گلناز نصراللهی، مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت در تالار وحدت برگزار شد، با تبریک حضور پرشکوه مردم در صحنه انتخابات و تسلیت به مناسبت درگذشت فرج‌الله سلحشور، گفت: دهم اسفندماه جشنواره مد و لباس فجر افتتاح خواهد شد. در این جشنواره بیش از 10 نهاد برای برگزاری آن تلاش داشتند و در جشنواره امسال شاهد تحقق برخی از شعارهای چندسال گذشته خواهیم بود.

وی ادامه داد: اتاق اصناف ایران، اتحادیه پوشاک ایران و 5 اتحادیه پوشاک کشوری، انجمن طراحان پارچه و لباس، نیروی انتظامی، انجمن صنایع پوشاک ایران جزو مشارکت‌کنندگان در برگزاری پنجمین جشنواره مد و لباس فجر هستند. نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد، گرایش و تبیین جایگاه هویتی لباس با به‌کارگیری تکنیک‌های خاص است و تلاش شده که موضوع هویتی که در طول سال به‌عنوان یک سیاست به آن پرداخته شده است، عملیاتی شود.

قبادی بابیان اینکه از استاندارد رویدادهای مد در دنیا و چیدمان مخصوص محصولات در نمایشگاه، استفاده شده است، گفت: تعامل با افراد الگوساز و هنرمندان سینما و بازیگران، استفاده از ابزارهای اطلاع‌رسانی و شبکه‌های اجتماعی، ارتقای کیفی فعالیت‌ها به‌خصوص در مراحل طراحی، ازجمله ویژگی‌های جشنواره بین‌المللی مد و لباس امسال است.

وی تصریح کرد: داوری‌ها در این دوره کاملاً سخت‌گیر انه بوده و جنبه‌های کاربردی و کیفی آثار در نظر گرفته شده است. ایجاد ارتباط بین طراحان و تولیدکنندگان از نکاتی است که در این دوره به آن توجه ویژه‌ای شده است و زمینه انعقاد قرارداد برای تولید انبوه محصولات در این دوره به وجود خواهد آمد.

قبادی گفت: بیش از 70 درصد از طراحان حرفه‌ای برای حضور در این جشنواره به ما پاسخ مثبت داده‌اند و اکثر آنها آثار خود را ارائه کرده‌اند. در این دوره سعی شده است با تفکیک برخی حوزه‌های جانبی مانند دانشگاه‌ها، سطح حضور افراد مبتدی کاسته شود و از این به بعد شاهد حضور آنها در نمایشگاه‌های فرعی خواهیم بود.

دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به اینکه امسال بخشی به نام ویترین ملی در جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر وجود خواهد داشت، گفت: در این بخش 20 برند برتر داخلی که در زمینه تولید محصولات ایرانی و اسلامی موفق عمل کرده‌اند، معرفی خواهند شد. به‌گونه‌ای که در نگاه اول ممکن است مخاطبان احساس کنند بسیاری از این محصولات اروپایی است، اما طراحی و تولید آنها توسط هنرمندان داخلی صورت گرفته است.

قبادی ادامه داد: جلب مشارکت بیش از یک هزار و 500 مرکز تولید و عرضه محصولات ایرانی و اسلامی نیز از دیگر ویژگی‌های این جشنواره است و نکته مهم اینجاست که بخش فروش را به‌صورت متمرکز امسال نخواهیم داشت و این مراکز به‌صورت غیرمتمرکز در سطح شهر، با نصب پوسترهایی که آنها را از سایر مراکز جدا می‌کند، اقدام به فروش محصولات خود با حداقل 20 درصد تخفیف خواهند کرد.

وی اظهار داشت: با سیاست توسعه و فراگیر شدن حوزه مد و لباس ایرانی اسلامی تلاش کردیم به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی در تعدادی از استان‌ها، نمایشگاه‌هایی را برگزار کنیم و 12 استان از بهمن‌ماه تا پایان اسفند این جشنواره‌ها را برگزار خواهند کرد.

دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس به برگزاری سمینار سراسری کارشناسان مد و لباس استان‌ها در اردیبهشت 95 نیز اشاره کرد و افزود: این مهم در جهت توسعه فعالیت‌های غیرمتمرکز به اجرا درخواهد آمد. در بخش بین‌الملل همایش سه روزه بین‌المللی در هتل هما برگزار می‌شود که این همایش جنبه آموزشی و کاربردی خواهد داشت و از 12 تا 14 اسفندماه با حضور 150 طراح و 3 استاد ایتالیایی برگزار می‌شود.

قبادی گفت: برگزاری مسابقه زنده طراحی لباس از ویژگی‌های نمایشگاه امسال است و طراحان ما با استفاده از پارچه و نخ ایرانی، طرح‌هایی را برای محصولات ایرانی به جامعه معرفی خواهند کرد و از درون این مسابقه می‌توانیم جهت رنگ سال آینده را نیز برداشت کنیم.

وی ادامه داد: حضور هنرمندان و بازیگران در مراسم افتتاحیه و در مسابقه زنده طراحی لباس از 11 تا 13 اسفند حضور خواهند داشت و امیدواریم این تعامل و الگوسازی مورد توجه مردم قرار گیرد. در روز 15 اسفند نیز مسابقه طراحی چادر را به‌صورت زنده به اجرا در خواهیم آورد.

دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس افزود: در مسابقه عمومی بخش لباس اجتماع بانوان، لباس مجلسی بانوان، لباس مردانه، بچگانه، زیورآلات، کیف و کفش را خواهیم داشت و بیش از یک هزار و 600 اثر با ثبت‌نام در شیما، آثار خود را ارائه دادند.

قبادی گفت: امسال در گام اول هیأت انتخاب را تشکیل دادیم که وظیفه رد یا قبول آثار را در مرحله انجام داد. طی مرحله دوم اعطای امتیازات در چارچوب شاخص‌ها شروع شد و به هر اثر امتیازهایی خواهد رسید که کارشناسان صنعت پارچه و طراحان پیشکسوت در آن حضور دارند. آثاری که در این مرحله بیش‌ترین امتیاز را کسب کنند، به مرحله نمایش راه پیدا کرده و با اضافه شدن تعدادی از کارشناسان اجتماعی و افزایش داورها‌، برگزیدگان نهایی در صحن سالن به نمایش در خواهند آمد و در اختتامیه جشنواره معرفی می‌شوند.

وی بابیان اینکه جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر محل عرضه و  نمایش عملکرد و کارکرد حوزه‌های مختلف در یک سال گذاشته بر روی موضوع مد و لباس است، گفت: به همین دلیل اعتنای به این جشنواره حائز اهمیت زیادی است، در جشنواره فیلم فجر امسال پیوند جدی میان طراحی لباس و استفاده از آن توسط هنرمندان به وجود آمد؛ چراکه ما معتقدیم هنرمندان ما شایسته استفاده از بهترین‌ها هستند و مجموعه مد و لباس در خدمت آنها قرار گرفت و اقدامات خوبی هم روی داد و توانستیم در این جشنواره لباس خوب را از لباس نامناسب تفکیک کنیم.

دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس به مسابقه اینترنتی بهترین طراحی لباس نیز اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم این مسابقه از روز دوم جشنواره کار خود را آغاز کند، و حمایت از طراحان با خرید آثار برگزیده از دیگر برنامه‌های حمایتی کار گروه ساماندهی مد و لباس از طراحان است و قرار شده آثاری که تولیدکنندگان آنها را برای تولید انبوه انتخاب می‌کنند، توسط کار گروه ساماندهی مد و لباس از طراحان خریداری شود و در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

قبادی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم حداقل 25 مدل پارچه در بخش صنعت به اجرا درآید و این تعداد آثار توسط 30 شرکت داخلی معرفی خواهند شد، نمایش هنر پارچه‌سازی و تبدیل پارچه‌های موجود و معمولی به پارچه‌های کاربردی و حرفه‌ای برای اولین بار در کشور اجرا خواهد شد و راه‌اندازی تور آموزشی و تعاملی بین طراحان و تولیدکنندگان پارچه از دیگر برنامه‌های این جشنواره است.

وی افزود: در روزهای آخر برگزاری جشنواره مد و لباس فجر به دلیل همزمانی با ایام فاطمیه، کارگاه‌ها و نشست‌های موضوعی را برگزار خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم تا ارتباط میان مفاهیم ارزشمند و مد و لباس در دستور کار قرار گیرد. اخیراً نمایشگاه لباس و دفاع مقدس را در نیاوران برگزار کردیم، جشنواره لباس عاشورایی، سال آینده به اجرا درخواهد آمد و تلاش داریم ارتباط منطقی میان مد و لباس و ارزش‌های فرهنگی کشور برقرار کنیم.

دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس ادامه داد: 14 دانشگاه و آموزشگاه در این نمایشگاه جانمایی شده‌اند و نشست علمی، کارگاه‌های آموزشی، رونمایی از دو اختراع، رونمایی از پوشاک نابینایان و ناشنوایان از سایر برنامه‌های این جشنواره است.

وی افزود: سیاست سال 95 تغییر نگرش و توجه مسئولان به موضوع مد و لباس است و دستاورد ما در سال‌های گذشته این بوده است که توانستیم ظرفیت‌های داخلی را شناسایی و بر آنها تأکید کنیم و تعامل و انسجام خوبی میان اعضاء و دست اندرکاران حوزه مد و لباس برقرار کردیم.

در ادامه این نشست گلناز نصراللهی گفت: پوشاک در نساجی موتور محرک سایر بخش‌ها است و پیشرفت در صنعت پوشاک باعث پیشرفت در صنایع می‌شود، خوشبختانه در سال‌های اخیر توانستیم اهمیت موضوع مد و لباس را تبیین کنیم که مد و طراحی جزو لاینفک صنعت پوشاک کشور است.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم با بازار بیش از 11 میلیارد دلاری پوشاک در داخل کشور حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید حتماً به این موضوع توجه کنیم، در غیراین‌صورت به‌جای تأمین نیاز مردم با محصولات داخلی، این نیاز از سوی خارج تأمین می‌شود؛ چراکه هم‌اکنون نیز تقریباً این شرایط وجود دارد.

نصراللهی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت توجه ویژه‌ای به پوشاک دارد و از طراحان خارجی و مدارس مد خارجی دوره‌هایی را در داخل کشور برگزار کرده است، باید تمرکز بیش‌تر ما بر تولیدات داخلی پارچه و نخ و استفاده از آنها در پوشاک باشد که در جشنواره مد و لباس فجر این ظرفیت ایجاد شده است.

وی با اشاره به اهمیت حمایت مصرف‌کنندگان از تولیدات داخلی گفت: هم‌اکنون شاهد هستیم که برخی از تولیدات خارجی با برندهای خارجی ارائه می‌شود که دلیل آن توجه مصرف‌کنندگان به مارک‌های خارجی است.

نصراللهی از راه‌اندازی واحد تولید انبوه چادر مشکی در داخل کشور خبر داد و گفت: در این واحد تولیدی در چهارمحال و بختیاری چادرهایی با کیفیت مطلوب تولید می‌شود که امیدوار هستیم سال آینده این محصولات وارد بازار چادر کشور شود.

انتهای پیام/

http://fna.ir/DHJ6LZ


ویدیو مرتبط :
برند محبوب مردم در جشنواره ملی برندهای برتر معرفی شد