سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



جلوی سیاست‌های مغایر با اقتصاد مقاومتی دستگاه‌ها را می‌گیریم/طرح اصلاح نظام بانکی تا نیمه اردیبهشت‌ماه نهایی می‌شود


به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بعدازظهر امروز در نشست هم‌اندیشی نقش استان‌ها در تحقق اقتصاد مقاومتی که در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: تمام دست‌اندرکاران نظام و فعالان جامعه مدنی و بخش اقتصادی کشور برای‌شان روشن است که موضوع اقتصاد هم‌اکنون اولویت اول کشور است و غلبه بر مشکلات اقتصادی اصلی‌ترین وظیفه ما است.

وی با بیان اینکه رسیدن به همین توافق که اقتصاد مسئله اول کشور است برای فعالان در این عرصه یک فرصت استثنایی به شمار می‌رود، افزود: امروز از زبان مقام معظم رهبری و فعالان اقتصادی و فعالان جامعه مدنی و سیاسی گفته می‌شود هیچ اولویتی مهم‌تر از اقتصاد نیست.

معاون اول رئیس جمهور گفت: حتی در یک جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی که خدمت مقام معظم رهبری بودیم ایشان فرمودند پایه‌های برخی تهدیدات امنیتی ما هم مسائل اقتصادی است بنابراین باید به آن توجه ویژه شود.

جهانگیری با بیان اینکه باید تلاش کنیم توصیف مشترکی از حل مسائل اقتصادی داشته باشیم و راهبردهای مشترک و مناسبی برگزینیم، تأکید کرد: 24 بندی در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی آمده وجه مشترکی است که همه بر اجرای دقیق آن تأکید دارند و از عالی‌ترین مقام اجرایی کشور یعنی آقای رئیس جمهور همواره تأکید دارد که من و دولت من بر اقتصاد مقاومتی باور دارند و مجلس و نیروهای مسلح بر اقتصاد مقاومتی تأکید دارند و این یک فرصت استثنایی به شمار می‌رود.

وی درونزا، برون‌نگر، مردمی، دانش‌محور، عدالت‌بنیان را پنج محور مهم و اصلی تأکید شده در اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: باید تمامی این پنج محور در برنامه‌ها در نظر گرفته شود بنده دستور داده‌ام دستورالعملی در این رابطه برای تمام دستگاه‌های اجرایی تهیه کنند که ان‌شاءالله در آینده نزدیک اعمال خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه با اجرای اقتصاد مقاومتی باید فقر، فساد و تبعیض را ریشه‌کن کنیم و این مهم عملی است، تصریح کرد: ما امسال برنامه‌های بسیار خوبی برای اقتصاد مقاومتی تهیه کرده‌ایم که البته یک وقتی می‌توانیم این نامگذاری را تبدیل به یک شعار، همایش، بنر و سخنرانی کنیم البته نمی‌گویم این کارها نشود بلکه نباید تمامی فعالیت‌ها به اینگونه اقدامات خلاصه شود بلکه باید با برنامه‌ریزی و اقدامات مبتنی بر واقعیت‌ها نتیجه اقدامات‌مان رشد اقتصادی، رفاه مردم و ایجاد اشتغال باشد که اگر این اتفاق‌ها بیفتد رضایت عمومی جامعه افزایش می‌باید و طبعاً پایه‌های نظام جمهوری اسلامی محکم‌تر خواهد شد.

جهانگیری ادامه داد: اولویت‌های مشخصی در سال 95 در زمینه اقتصاد مقاومتی ذیل برنامه‌های 12گانه و برنامه‌های وزارتخانه‌های مختلف تهیه شده که در اختیار تمام دستگاه‌ها قرار می‌گیرد و مشخص است چه دستگاه و چه وزارتخانه‌ای باید در مدت زمان مشخص چه اقداماتی را انجام دهند البته در پایان کار باید یک کارنامه داشته باشیم تا بینیم به چه مقدار از اهداف خود رسیده‌ایم.

وی تأکید کرد: به صورت طبیعی شاید یکی از حرف‌هایی که برای اجرایی کردن این اولویت‌‌ها مطرح شود داشتن منابع مالی است. که باید در اینجا تأکید کنیم در اقتصاد مقاومتی یکی از دستاورد‌هایش باید این باشد که خلاقیت مدیران افزایش یابد و در شرایطی که منابع کافی وجود ندارد بتوانند به اهداف مورد نظر خود برسند.

معاون اول رئیس جمهور  با اشاره به مراسم افتتاح یکی از ایستگاه‌های مترو در شهر تهران که در اسفندماه سال گذشته برگزار شد، گفت: در آن مراسم شهردار تهران تأکید کرد که دولت باید نسبت به گسترش حمل‌ونقل عمومی و سایر موارد کمک کند که بنده  هم گفتم این حرف صحیح است و باید دولت در حدی که توان دارد این کمک را انجام دهد ولی تأکید داشته‌ام با توجه به شناختی که از تهران دارم می‌توانیم بابرنامه‌ریزی‌های مناسب و اقدامات اساسی منابع مالی زیادی به دست آوریم لذا اگر اندیشه و خلاقیت در کارها به خرج رود می‌توان درآمدزایی‌‌های بسیاری داشت.

جهانگیری خطاب به استانداران اظهار داشت: دوستان اصل را بر این نگذارند که منابع این اولویت‌ها کجاست اینها اولویت‌های اصلی سال 95 هستند و سیستم بانکی هم باید براساس این اولویویت‌ها وام دهد و اگر مدیر بانکی به غیر از این طرح‌های اولویت‌‌دار به طرح دیگری وام دهد تخلف کرده است.

وی با بیان اینکه به حرکت درآوردن تولید داخل کشور یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین اولویت اصلی کشور در سال 95 است، افزود: ما در سال جاری هیچ کاری واجب‌تر از راه‌‌اندازی واحدهای تولیدی نداریم و استانداران تا زمانی که واحدهای غیرفعال مربوط به استان خود را فعال نکرده‌اند نباید آرامش داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهور  مبارزه با قاچاق و کالا را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کشور دانست و گفت: دستور داده‌ام که هم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و هم گمرک یک عدد واقعی درباره میزان واقعی قاچاق ارائه کنند تا هر کس از خواب بلند نشود و یک عددی برای خودش بیان کند بالاخره باید بفهمیم عدد واقعی قاچاق چقدر است تا در مقابله و جلوگیری از آن تمرکز کافی داشته باشیم و راه‌های آن را هم ببنیدیم.

جهانگیری با بیان اینکه سیاست‌های دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادهای دیگر که مغایر با سیاسیت‌های اقتصاد مقاومتی باشند باید شناسایی و از اجرای آن جلوگیری شود، خطاب به وزیر صنعت گفت:آقای نعمـت‌زاده اگر مشخص شود براثر تعرفه پایین برخی کالاها تولید داخل ضربه خواهد خورد این را قبول نخواهیم کرد.

وی تأکید کرد: اگر سیاست هر نهاد، قوه یا دستگاهی دیگر با سیاسیت‌های اقتصادی مقاومتی مغایر باشد جلویش را خواهیم گرفت همچنین از تمامی استانداران می‌خواهم اگر به موارد اینچنینی برخورد کرند به بنده اعلام کنند و من براساس اختیاراتی که دارم با آن برخورد خواهم کرد.

معاون اول رئیس جمهور  با تأکید براینکه سیاست‌های پولی و مالی کشور باید در راستای سیاست‌های تقویت تولید ملی باشد و هر ماه باید نسبت به اجرای این سیاست‌ها گزارش داده شود و هر جایش مغایر با اقتصاد مقاومتی  باشد حذف و از اجرای آن جلوگیری کنیم، افزود: باید در سال جاری میزان صادرات غیر نفتی را هدفگذاری کنیم در حالی که پارسال یا سال گذشته صادرات غیر نفتی ما سهمی 42 هزار میلیارد تومانی داشت امسال نیز باید مسئولان مربوطه اعمال کنند که سهم ما از صادرات غیر نفتی چقدر خواهد بود تا بتوانیم آن را تا پایان اسفند سال 95 عملیاتی کنیم.

جهانگیری گفت: خوشبختانه تراز تجاری کشور در سال 94 مثبت شد و باید با اتخاذ تصمیم‌های درست و صحیح تراز تجاری‌مان را تا پایان سال 95 مثبت نگه داریم.

وی با تأکید براینکه انتظار می‌رود در سال 95 منابع خارجی زیادی به سمت ایران بیاید، ادامه داد: طرح اصلاح نظام بانکی ان‌شاءالله تا نیمه اردیبهشت‌ماه نهایی خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی را یکی دیگر از اولویت‌های مهم دولت در سال جاری خواند و خطاب به استانداران گفت: امسال حتماً باید واگذاری طرح‌های نیمه‌‌تمام به مردم و بخش خصوصی عملیاتی شود.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اهتمام ویژه دولت نسبت به مبارزه با فساد افزود: موضوع سیستمی شدن فساد که متأسفانه در سال‌های گذشته عمق پیدا کرد را از دامن جمهوری اسلامی ایران پاک کنیم.

وی تأکید کرد: باید تمامی مدیران مراقب زیردستان‌ و اطرافیان خود باشند و آنها را کنترل کنند تا خدای ناکرده اقدامی ناشایست و خلافی از آنها سر نزنند یا از پست، مقام و منصب در کار قانونی استفاده نکنند.

معاون اول رئیس جمهور  خاطرنشان کرد: معنا ندارد یک آدم خوش‌نامی در یک پستی منصوب شود و افرادی در کنار وی اقدام به سوءاستفاده کنند و این مسئله در این دولت نباید اتفاق بیفتد و باید با متخلفان در این امر برخورد جدی شود.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی