موفقیت محققان کشور در افزایش ارزش غذایی و دارویی زعفران


محققان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با همکاری یک شرکت فناور، در فاز آزمایشگاهی با نانوکپسوله کردن عصاره زعفران موفق به تولید پودر زعفران با ارزش غذایی بالا شدند. این محققان معتقدند نتایج این تحقیقات در دارو سازی قابل کاربرد است.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، عصاره زعفران حاوی ترکیباتی است که خواص درمانی و خوراکی آن را تأمین می‌کنند. کنترل رهاسازی و حفاظت از این ترکیبات با استفاده از فناوری نانو ریز پوشانی با ترکیبات خوراکی، موجب افزایش کارایی آنها می‌شود.

ریزپوشانی، یک روش بسته‌بندی مواد جامد، مایع یا گاز در کپسول‌های ریز است که می‌تواند تحت شرایط خاص با یک سرعت کنترل ‌شده محتوایش را آزاد کند.

افشین فریدی اسفنجانی از محققان این طرح، با اشاره به اهداف اجرای این طرح تحقیقاتی گفت: تهیه نانو امولسیون‌های چندگانه متشکل از آب و روغن یک روش مناسب برای محبوس کردن ترکیبات غذایی و دارویی آب‌دوست محسوب می‌شود. این روش که فرایند اصلی ساخت نانوکپسول‌ها به شمار می‌رود، با هدف محافظت از ترکیبات مفید زعفران و افزایش ارزش غذایی آن مورد ارزیابی قرار گرفت و درنهایت پودر زعفران تولید شد.

فریدی، عدم وجود بسته‌بندی و فراوری مناسب زعفران در ایران را موجب بروز مشکلاتی در تهیه این ماده غذایی نام برد و خاطرنشان کرد: از بین رفتن ترکیبات مؤثر زعفران در اثر شرایط نامساعد محیطی مانند نور و فرایندهای حرارتی، از جمله‌ این مشکلات است.

وی کاهش ارزش‌ افزوده و کاهش خواص دارویی عصاره‌ زعفران به دلیل رهاسازی سریع ترکیبات مؤثر آن در شرایط محیطی معده را از دیگر مسائلی دانست که باید به آن توجه کرد و یادآور شد: استفاده از روش نانو ریز پوشانی ترکیبات مؤثر زعفران با دیواره‌های چندلایه، علاوه بر برطرف کردن مشکلات مذکور، جذب این ترکیبات را افزایش خواهد داد.

این محقق به بیان اهمیت اجرای این طرح پرداخت و خاطرنشان کرد: از آنجایی‌ که زعفران یکی از محصولات مهم صادراتی کشور است، تولید پودرهای حاوی نانو ذرات عصاره‌ زعفران یک محصول جدید به شمار می‌آید. این محصولات علاوه بر پایداری بالا نسبت به شرایط فراوری، فرمولاسیون محصول را در شرایط نگهداری حفظ می‌کنند.

به گفته وی، از نتایج این پژوهش در تهیه قرص‌ها و کپسول‌های حاوی ترکیبات ریزپوشانی شده و مؤثر زعفران در بخش داروسازی قابل بهره برداری است.

این طرح در قالب پایان‌نامه‌ کارشناسی ارشد افشین فریدی اسفنجانی با راهنمایی دکتر سید مهدی جعفری و با همکاری یک شرکت فناور انجام ‌شده که تحت عنوان پایان‌نامه‌ مورد نیاز صنعت به تأیید داوران ستاد ویژه‌ توسعه فناوری نانو رسیده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
پروژه مواد غذایی زعفران