فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



حاشیه‌های یک کارگردان دوست داشتنی


خبرآنلاین: کارگردان «هشت نفرت‌انگیز» با اعتراض به خشونت پلیس آمریکا جنجال زیادی به پا کرده است.

کوئنتین تارانتینو همانقدر که به خاطر فیلم‌های درخشان و خاص خود مشهور است، به همان اندازه با درگیر شدن در جنجال‌های متفاوت شناخته شده است. آخرین نمونه از این جنجال‌ها اعتراض او به خشونت پلیس در آمریکا بود.

او برای نشان دادن اعتراض خود به این مسئله در یک راهپیمایی اعتراضی در نیویورک شرکت کرد و علیه خشونت پلیس سخن گفت.

«من یک انسان با وجدانم. اگر شما به کشته شدن آدم‌ها از سوی پلیس باور دارید باید برخاسته و در مقابل آن قد علم کنید. من امروز اینجا آمده‌ام تا بگویم که من در جبهه کشته‌شده‌ها هستم.» این‌ تکه‌ای از سخنان تارانتینو در آن راهپیمایی است که با واکنش شدید جامعه پلیس آمریکا روبه‌رو شد.

حاشیه‌های یک کارگردان دوست داشتنیسخنان تارانتینو در آن راهپیمایی از سوی بسیاری از جوامع پلیس آمریکا از جمله پلیس شهرهای نیویورک و لس‌آنجلس آتش‌افروزانه و ضدپلیس تعبیر شد. در نتیجه آن‌ها خواستار تحریم جدیدترین فیلم تارانتینو به نام «هشت نفرت‌انگیز» شدند، که قرار است روز کریسمس اکران شود. اما این تهدیدها اثری بر موضع کارگردان «جانگوی آزاد شده» نداشت و او در پاسخ اعلام کرد منظور او از آن حرف‌ها این نبوده که تمام پلیس‌ها قاتلند، اما هنوز هم بر حرف خود بر خشونت بی‌مورد پلیس در آمریکا باقی ماند.

پیشنه تارانتینو پر از جنجال‌هایی از این دست است که هر بار برای مدتی سوژه رسانه‌ها می‌شود. برای نمونه اظهارات او درباره فیلم «سلما» در گفتگو با نشریه نیویورک تایمز دیگر جنجالی است که او امسال به پا کرده است. او درباره «سلما» گفته بود : «کار آوا داورنای در ساخت «سلما» خوب است، اما فیلم لایق جایزه امی است.» پس از انتشار اظهارات او درباره سلما، آوا داورنای زیرکانه به او پاسخ داده بود : «هر کس لایق چیزی است که می‌گوید.» البته تارانتینو نیز در مقام توضیح این مسئله مدعی شد که نیویورک‌تایمز به درستی از او نقل قول نکرده و در مقام توضیح حرف‌های خود درآمد و گفت که اصلا فیلم «سلما» را ندیده و وقتی گفته که «سلما» مستحق امی است، جمله‌اش پرسشی بوده است.

شاید آن بار حرف‌های تارانتینو بد منتقل شده و او قصد کوبیدن داورنای را نداشت، اما این کارگردان برنده اسکار، سال 2003 در یک گفت‌وگو درباره توان‌یابی زنان پیش از نمایش «بیل را بکش» منتقد سرشناس جین وال را به وضوح در مقابل تماشاگران تلویزیون کوبید. این گفت‌وگو که به صورت زنده پخش می‌شد زمانی داغ شد که وال ادعای تارانتینو درباره اینکه فیلم باعث افزایش توانمندی یک دختر 12 ساله می‌شود را رد کرد.

کارگردان «داستان عامه‌پسند» در پاسخ به وال هشدار داد که دنیای واقعی را با فیلم اشتباه گرفته است. او به وال گفت: «جین، تو کاملا سردرگم هستی، چون تو داری درباره زندگی واقعی حرف می‌زنی در حالی که من درباره فیلم حرف می‌زنم. تو باید این را بفهمی.»

اما در نهایت یکی از ادامه‌دارترین جنجال‌هایی که تارانتینو در مرکز آن قرار دارد، موضوع استفاده بی‌پروا از واژه «کاکا سیاه» در فیلم‌های این کارگردان است. یکی از منتقدان اصلی او در این زمینه اسپایک لی کارگردان «مالکوم ایکس» است. او پیش از اکران فیلم «جانگوی آزاد شده» گفته بود که به خاطر استفاده نامحدود از واژه «کاکا سیاه» به تماشای فیلم نخواهد رفت. لی در این باره گفته بود: «من نمی‌توانم درباره فیلم صحبت کنم چون نمی‌خواهم آن را تماشا کنم.

 تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که تماشای این فیلم بی‌احترامی به اجداد من است.» در مقابل تارانتینو نیز در دفاع از فیلم خود گفته بود : «اگر می‌خواهید فیلمی درباره برده‌داری بسازید و تماشاچی قرن بیست و یکمی را به آن دوران ببرید، چیزهایی خواهید شنید و چیزهایی خواهید دید که زشت هشتند. این قسمتی ناچیز از برخورد صادقانه با این داستان و محیط است.»  واژه «کاکا سیاه» یکی از واژه‌های پرکاربرد در فیلم‌نامه‌های تارانتینو از آغاز تا کنون بوده است.


ویدیو مرتبط :
اتاقی کوچک در حاشیه شهر اما دوست داشتنی