نویسنده «خانه سفید»: این سریال با افسانه‌ها و باورهای مردم گیلان پیوند دارد


نویسنده «خانه سفید»: این سریال با افسانه‌ها و باورهای مردم گیلان پیوند داردباشگاه خبرنگاران/ در متن «خانه سفید» سعی کردم به سهم خودم بین جغرافیا و قصه کاراکترها پیوند برقرار کنم و این سریال پیوندی اخلاقی و انسانی آمیخته با افسانه‌ها و باورهای مردمان گیلان باشد.
بهزاد عشقی نویسنده سریال «خانه سفید»، درباره داستان این سریال گفت : در تالش منطقه‌ای به نام «آق اولر» قرار دارد که به زبان فارسی به معنای «خانه سفید» است که نام سریال هم از آن برداشت شده است. این سریال داستان معلمی اهل رشت است که در این منطقه تدریس می‌کند و رفت و آمد و جابه‌جایی بین این دو منطقه برایش سخت است. بنابراین مجبور به اسکان در آق اولر می‌شود و بعد از آن با ماجراهایی روبرو می‌شود که در هر قسمت روایت خواهد شد.

وی افزود: این سریال دارای 13 قسمت است و قالب اپیزودیک دارد. اما برای مناسبت و زمان خاصی تهیه نمی‌شود. نکته جالب توجه درباره آق اولر این است که اقوام مختلفی از ترک و گیلکی گرفته تا فارس در آن سکونت دارند. منطقه‌ای است که دارای دو بافت کاملا روستایی و بافت مدرن و جدیدی است که توسط شهری‌ها در آن ویلاسازی شده است و فضایی بکر و جالب برای تصویربرداری دارد.

این نویسنده در پاسخ به این که مناطق و طبیعت شمالی کشور و آق اولر چه قابلیت‌هایی برای داستان‌پردازی داشت و چه پیوندی بین قصه و لوکیشن در فیلمنامه خود برقرار کرده است، توضیح داد: یکی از انتقادات من به بعضی از سریال‌ها و فیلم‌هایی که در شمال کشور ضبط می‌شود، همیشه این بوده است که این مناظر و مناطق در آثار بیشتر جنبه تجملی و کارت پستالی دارد. در واقع در این آثار داستانی مطرح است که می‌تواند هر جای دیگر ایران و حتی در شهر نیز اتفاق بیفتد. اما من در متن «خانه سفید» سعی کردم به سهم خودم بین جغرافیا و قصه کاراکترها پیوند برقرار کنم و این سریال پیوندی اخلاقی و انسانی آمیخته با افسانه‌ها و باورهای مردمان گیلان باشد.

وی همچنین ادامه داد: این سریال شاید به نوعی رئالیسم جادویی نزدیک است. در این فضا، زندگی واقعی آدم‌ها با باورها، خیالات و داستان‌پردازی شان مرتبط می‌شود.

عشقی با اشاره به دیگر ویژگی‌های متن خود بیان کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های فیلمنامه «خانه سفید» این است که هر اپیزود آن تقریبا یک کاراکتر محوری یا قهرمان دارد. در عین حال معلم شخصیتی است که در همه قصه‌ها او را می‌بینیم و ما را به فضایی متفاوت از قصه قبلی می‌برد. برای مثال یک بار زندگی یک چوپان و بار دیگر زندگی زنی متعلق به قبایل ترک که در ییلاق به سر می‌برد، برجسته خواهد شد و بدین ترتیب کاراکترهای دیگر محور ماجرا هستند. معلم نیز خود در قسمت های اول و دوم محور داستان است.

مجموعه اپیزودیک «خانه سفید» به قلم بهزاد عشقی در ١٣ قسمت ٤٠ دقیقه ای در مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی رسانه ملی به رشته تحریر در می‌آید.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
باورهای غلط در مورد پیوند موی طبیعی