سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نامزدهای اولیه سال 2015 نخستین جایزه ادبی آفریقا اعلام شد


خبرگزاری کتاب ایران/ نقل از نشریه آن‌لاین «بلانیجا»ی نیجریه، 9 اثر از 100 اثر وارده از نویسندگان آفریقا برای رقابت برسر مهم‌ترین و نخستین جایزه ادبی قاره سیاه، «اتی‌سالات» به‌عنوان فهرست اولیه انتخاب شدند.
این جایزه ادبی که نخستین جایزه آفریقایی محسوب می‌شود، به‌عنوان تنها رویداد معرفی داستان‌نویسان ساکن قاره سیاه در سال 2013 بنیان گذاشته شد و اکنون به عنوان مهم‌ترین رخ‌داد ادبی این قاره شناخته می‌شود.

داوران امسال جایزه «اتی‌سالات» شامال سه داور، پروفسور «آتو کوایسون»، استاد زبان انگلیسی و مدیر مرکز مطالعات شهروندان مهاجر در دانشگاه تورنتو، «مولارا وود»، نویسنده، روزنامه‌نگار و منتقد ادبی و زوکیسوا وانر»، نویسنده کتاب «مردانی از جنوب و ساکنین کیپ‌تاون» هستند.

«کوایسون»، که ریاست هیات داوران را نیز بر عهده دارد می گوید: «گستره آثار ارسالی امسال به این جایزه ادبی نشان‌گر زنده و پرانرژی بودن نوشتارهای ادبی در قاره آفریقا است. فهرست اولیه چکیده منتخبی از میان بهترین‌ها. موضوعات مطرح شده در آثار دریافتی بسیار متنوع و ارزشمند هستند تا جایی که می‌توان تنها برای توصیف آن یک رمان جداگانه نوشت.»

از میان این 9 اثر برگزیده، داوران 3 اثر را برای معرفی در فهرست نهایی انتخاب خواهند کرد. برنده این جایزه 15 هزار پوند به‌همراه لوح تقدیر «مونتبلانک میسترستاک» دریافت کرده و مورد حمایت دانشگاه «آنگیلا»ی انگلستان قرار خواهند گرفت.

نامزدهای اولیه جایزه ادبی «اتی‌سالات» عبارت هستند از:

1 - «کناره رودخانه» نوشته «ایفیلوآپو آدنی» (نیجریه)

2 - «داستان آنا پی، آن‌گونه که خود گفت» نوشته «پنی بوستو» (آفریقای جنوبی)

3 - «درباره مینا» نوشته «زی‌پی دالا» (آفریقای جنوبی)

4 - «به هر وسیله» نوشته «کرت الیس» (آفریقای جنوبی)

5 - «سایه خود» نوشته «پاولا مارایس» (آفریقای جنوبی)

6 - «تراموای 83» نوشته «فیستون موآنزا موجیلا» (جمهوری مردمی کنگو)

7 - «واکنش» نوشته «ماسانده نتشانگا» (آفریقای جنوبی)

8 - «ماهیگیران» نوشته «چیگوزی اوبیوما» (نیجریه)

9 - «مردم چه خواهند گفت؟» نوشته «رنادا روسو» (آفریقای جنوبی)

رمان ماهیگیران تا کنون نامزد چندین جایزه ادبی بین‌الملل و اروپایی شده است.


ویدیو مرتبط :
نامزدهای دریافت جایزه پوشکاش 2015