سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سایه سنگین حضور داعش در افغانستان و پاکستان


به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، مقالاتی‌ که اخیراً در رسانه‌های آمریکایی منتشر شده‌اند، این تصور را ایجاد می‌کنند که گروه داعش با خواست افراطی خود، برای ریشه دواندن در پاکستان با مشکلاتی مواجه است.

ولی نویسندگان این مقالات یا گفتن گزارش‌ها را کم‌اهمیت جلوه می‌دهند یا این مقالات فاقد چهارچوب لازم برای توضیح‌ دادن این موضوع هستند که چگونه سازمان‌های تروریستی در حال شکل‌گیری هستند.

دیلی‌تایمز نوشت: انتشار خبر مرگ «ملاعمر» رهبرطالبان منجر به این شد این گروه نفوذ خود را از دست داده، گرفتار اختلافات داخلی شد و زمینه برای ظهور یک قدرت جدید فراهم شود.

با نگاهی گذرا به سازمان‌های افراطی مستقر در افغانستان و پاکستان طی 2 دهه گذشته، متوجه می‌شویم که آن‌ها با گذشت هرسال کشنده‌تر، پیچیده‌تر و زرنگ‌تر شده‌اند.

از گروه‌های مجاهدین که به مذاکره تمایل دارند تا طالبانی که به حملات انفجاری تمایل دارند و در نهایت داعش که به سربریدن انسان‌های بی‌گناه متمایل است، این یک‌ تحول وحشتناک نه‌ تنها برای منطقه جنوب آسیا، بلکه برای تمام جهان است.

این گزارش می‌افزاید: پیشروی‌های داعش در شرق افغانستان منجر به این شد که در نهایت «اشتون کارتر» وزیر دفاع ایالات متحده، از پایگاه هوایی در «جلال‌آباد» ولایت ننگرهار به طور غیرمنتظره‌ای دیدار کند. در این پایگاه هوایی حدود 6 هزار سرباز آمریکایی مستقر هستند.

وزیر دفاع آمریکا هشدار داد که تهدید داعش با وخیم‌تر شدن وضعیت امنیتی در افغانستان، هراس‌های بیشتری را نسبت به ثبات حکومت وحدت ملی در کابل ایجاد کند.

چندی پیش گروه داعش اولین ایستگاه رادیویی‌ خود را در ولایت «ننگرهار» راه‌اندازی کردند که به‌وضوح در مناطق قبایلی پاکستان شنیده می‌شود. حضور این‌ گروه در افغانستان سبب می‌شود که به‌ سادگی از طریق خط دیورند، به خاک پاکستان نفوذ کنند.

گزارش‌های مؤسسه تحقیقاتی «پیو» نشان می‌دهد که حدود 9 درصد از جمعیت 200 میلیونی پاکستان از داعش پشتیبانی می‌کنند ولی واقعیت تکان‌دهنده این است که حدود 62 درصد پاکستانی‌ها پاسخی برای این ‌پرسش ندارند.

این گزارش می‌افزاید: گروه‌های انشعابی طالبان حمایت‌ خود را از داعش اعلام و با «ابوبکر بغدادی» خلیفه خودخوانده این گروه، بیعت کرده‌اند.

مهم‌تر از آن، سازمان‌های تروریستی پاکستانی همانند «جماعت‌ الدعوه» و «لشکر طیبه» جهادی را در کشمیر به‌راه ‌انداخته‌ و ایدئولوژی کاملاً هم‌ طراز با داعش دارند که از سوی این ‌گروه در عراق و سوریه تبلیغ می‌شود.

«عارف جمال» نویسنده کتابی درباره لشکر طیبه، معتقد است که لشکر طیبه و جماعت الدعوه، 2 روی یک‌ سکه سلفی‌اند و در حقیقت متحدان ذاتی هستند.

آن‌ها همکاری نزدیکی در «نورستان»، «کنر»، «ننگرهار» و دیگر مناطق افغانستان دارند. بیانیه‌های ضد‌ داعش رهبران جماعت الدعوه به این معناست که آن‌ها می‌خواهند ما را از واقعیت‌های موجود دور نگه دارند.

«ملا عبدالعزیز» روحانی مشهور شورش مسجد سرخ در اسلام‌آباد، به طور آشکار قانون اساسی پاکستان را مردود شمرده و از حمله‌کنندگان بر نیروهای امنیتی پاکستان حمایت می‌کند.

با این‌حال «چودهری نثار» وزیر امور کشور افغانستان از صدور دستور بازداشت وی خودداری کرده است.

جمال می‌گوید: ما می‌دانیم که ژنرال «کیانی» رییس پیشین ستاد ارتش پاکستان در سال 2007 تشکیلات لال مسجد را آزاد گذاشت تا رژیم جنرال مشرف را بی‌ثبات کند.

ظهور هم‌زمان تشکیلات لال مسجد و جنبش وکلا، تصادفی نیست و با هم ارتباط دارد.

دیلی‌تایمز نوشت: هرچند دیوار نویسی و انتشار رساله‌های چاپی در حمایت از داعش در چندین شهر پاکستان از سال 2014 به مشاهده رسیده، ولی 2 رویداد اخیر در «کراچی» حمایت بیشتر از این‌ گروه را نشان می‌دهند.

معاون ‌یک‌ دانشگاه خصوصی به اتهام حمایت اصولی از داعش و یک‌ گروه 20 نفره زنان بانفوذ، از سوی اداره مبارزه با تروریسم در کراچی ‌بازداشت شده‌اند.

گفته می‌شود که وی حامی مالی این‌ گروه بوده است. آن‌ها متهم شده‌اند که در پشت کشتار گروهی «صفورا» بوده‌اند که در آن 46 پیرو اسماعیلی در می 2015 در یک حمام کشته شدند.

مقام‌های پاکستانی به‌ صورت مدا‌م‌ حضور نیروهای عملیاتی داعش در این ‌کشور را رد کرده‌اند و نثار در ماه می سال گذشته قاطعانه حضور آن‌ها را رد کرد.

این گزارش می‌افزاید: در سوم ماه اکتبر، ژنرال «راحیل شریف» طی سخنانی در موسسه سلطنتی «united services» برای مطالعات امنیتی و دفاعی در لندن گفت که حتی به سایه داعش نیز اجازه داده نخواهد شد.

دولت پاکستان به 3 دلیل حضور داعش را انکار می‌کند: نخست اینکه نمی‌خواهد تا این احساس را بدهد که عملیات «ضرب عضب» آن‌ها در مناطق قبایلی پاکستان چیزی کمتر از پیروزی کامل بر تروریست‌ها است.

دوم اینکه پاکستان می‌خواهد به مقامات آمریکایی اطمینان دهد که داعش تهدیدی برای پاکستان یا ایالات متحده نیست و حمایت مالی برای پاکستان و نیروهای نظامی آن باید ادامه یابد.

سوم: برنامه عمل ملی که پس از کشتار وحشتناک در مدرسه تحت نظر ارتش در دسامبر 2014 در پیشاور انجام گیرد، در اکثر جبهه‌ها پیشرفت کندی داشته و نتایج موردنظر را به‌ ویژه در مسدودکردن منابع مالی و پناهگاه‌های تروریست‌ها به‌ همراه نداشته است.

دیلی‌تایمز نوشت: «هنری کسینجر» نظریه پرداز آمریکایی می‌گوید: در هفته آتی بحران نمی‌تواند وجود داشته باشد چرا که جدول زمانی من پر است.

آیا جهان می‌تواند با بمب اتمی با داعش در پاکستان مقابله کند؟ فراموش نکنیم که پاکستان از لحاظ تاکتیکی سلاح اتمی را در مقیاس تن تولید می‌کند و این شانس وجود دارد که این‌ کار  از سوی بازیگران غیردولتی نیز انجام شود.

انتهای پیام/

http://fna.ir/YQ6VJI


ویدیو مرتبط :
هلاکت رهبر داعش در افغانستان و پاکستان