سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



ماجرای خرید و فروش نوزادان وارد مرحله جدیدی می‌شود


سلامت نیوز:خانواده‌هایی كه غیرقانونی سرپرست كودكی شده‌اند به مراکز قضایی مراجعه کنند.ماجرای خرید و فروش نوزادان و كودكان حالا با اعتراف و اولتیماتوم یك ماهه معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور وارد مرحله جدیدی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان ماجرای خرید و فروش نوزادان و كودكان حالا با اعتراف و اولتیماتوم یك ماهه معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور وارد مرحله جدیدی می‌شود. حبیب‌الله مسعودی‌فرید با اشاره به خرید و فروش كودك، به خانواده‌هایی كه خارج از مسیر قانونی اقدام به سرپرستی فرزندی نموده‌اند، هشدار داد برای تعیین تكلیف سرپرستی این كودكان تا پایان دی‌ماه به بهزیستی و مراجع قضایی مراجعه كنند.

خرید و فروش نوزادان و كودكان دستمایه بسیاری از داستان‌ها و فیلمنامه‌ها شده و یك جورهایی همه از چنین جریانی باخبرند اما این قصه هم از جمله آسیب‌هایی است كه اغلب مسئولان تلاش می‌كنند انكارش كنند.

حالا و با رسانه‌ای شدن خرید و فروش نوزادان به باندهای تكدی‌گری در اطراف بیمارستان‌های جنوب تهران آن هم به قیمت‌های ناچیز 100 تا 200 هزار تومانی از تریبون شورای شهر تهران در میان تكذیب و تأییدهای منتشر شده از سوی مسئولان امر، می‌توان به روشنی ردپای این خرید و فروش را مشاهده كرد. نمونه‌اش اظهارات اخیر معاون امور اجتماعی بهزیستی و فرصتی یك ماهه به خانواده‌هایی است كه خارج از مسیر قانونی كودكی را به فرزندخواندگی پذیرفته‌اند.

این ضرب‌الاجل یك ماهه تأیید می‌كند مسیرهای غیرقانونی برای پذیرش كودكان به فرزندخواندگی باز است. خرید و فروش نوزادان یكی از همین مسیرهاست. البته نوزادان سالم نه به قیمت 100 تا 200 هزار تومان بلكه چیزی حدود 4 تا 5 میلیون خرید و فروش می‌شوند. حالا با فشار رسانه‌ها و افكار عمومی مسئولان ناگزیر شده‌اند تحركاتی در این زمینه داشته باشند.

اظهاراتی كه مسئولان را به واكنش واداشتاز اظهارات فاطمه دانشور، رئیس كمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران درباره گزارش‌هایی از فروش نوزادان به دنیا آمده از مادران معتاد و كارتن‌خواب در برخی بیمارستان‌های جنوب تهران آن هم به قیمت 100 تا 200 هزار تومان كمتر از 10 روز می‌گذرد، خبری كه توانست بسیاری از مسئولان را به پشت تریبون رسانه‌ها بكشاند.

عباس زارع‌نژاد، مدیركل روابط عمومی وزارت بهداشت در واكنش به این خبر با تأكید بر اینكه مسئولان بیمارستان تنها نوزاد را به والدین تحویل می‌دهند، ‌گفت: درون بیمارستان خرید و فروش نوزاد به هیچ وجه امكان‌پذیر نیست اما در خارج از بیمارستان‌ امكان خرید و فروش وجود دارد كه مسئولیت آن بر عهده وزارت بهداشت نیست. حسین ساجدی‌نیا، فرمانده پلیس پایتخت نیز درباره فروش نوزادان این موضوع را قابل بررسی دانست و از دانشور خواست اگر آماری از خرید و فروش نوزادان یا باندهای زیرزمینی قاچاق نوزادان در دست دارد در اختیار پلیس قرار دهد.

فاصله از فضای تكذیب حالا كم‌كم داریم از فضای تكذیب و انكار فاصله می‌گیریم، به گونه‌ای كه معاون امور اجتماعی بهزیستی با تأكید بر اینكه خرید و فروش كودك جرم محسوب می‌شود، می‌گوید: این موضوع در قانون فرزندخواندگی و آیین‌نامه‌های مربوط به آن تأكید شده است. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور با اشاره به خرید و فروش كودك در تهران و برخی شهرهای دیگر می‌افزاید: امیدواریم در این زمینه مردم و مراكز درمانی همكاری لازم را با سازمان بهزیستی و مراجع قضایی داشته باشند و چنانچه با چنین مواردی مواجه شدند آنها را به سازمان بهزیستی یا دادگاه‌ها ارجاع دهند.

وی با بیان اینكه خانواده‌ها برای فرزندخواندگی بایستی مسیر قانونی را طی كنند، تأكید می‌كند: چنانچه خانواده‌ای در سال‌های اخیر اقدام به خرید كودكی نموده است برای طی كردن مسیر قانونی و اخذ مجوزهای لازم می‌بایستی تا پایان دی‌ماه امسال به مراجع قانونی و سازمان بهزیستی مراجعه و پس از تأیید صلاحیت خانواده از سوی قوه قضائیه، اقدام به سرپرستی كودك خود كند. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور در ادامه به ماده 29 قانون فرزندخواندگی اشاره كرده و می‌گوید: بر اساس این ماده، كسانی كه افراد واجد شرایط را قبل از تصویب این قانون به صورت غیر قانونی تحت سرپرستی قرار داده‌اند، مكلف هستند ظرف شش ماه از تاریخ تصویب این قانون تحت نظارت سازمان و دادگاه نسبت به ادامه سرپرستی تعیین تكلیف نمایند. در غیر این صورت پس از مهلت اعطا شده پیگرد قضایی خواهد داشت.

وی به ماده 30 این قانون اشاره كرد و افزود:افرادی كه به هر دلیل موجه یا تحت شرایط خاص، سرپرستی كودك یا نوجوانی را حداقل یك‌سال پیش از سپردن به سازمان، عهده‌دار بوده‌اند با دارا بودن شرایط مقرر در این قانون، نسبت به سرپرستی كودك حق تقدم دارند. به گفته مسعوی‌فرید بر اساس قانون فرزندخواندگی و آیین‌نامه‌های مربوطه، 85 درصد از بچه‌هایی كه تحت حمایت سازمان بهزیستی هستند به دلیل داشتن پدر و مادر(بدسرپرست) امكان واگذاری به خانواده‌ها را ندارند.

اعلام آمادگی مجلس محمدحسین قربانی، سخنگوی كمیسیون بهداشت مجلس هم با اشاره به وظیفه قانونی مجلس در تدوین قوانین و اختصاص اعتبارات لازم برای حل مشكلات، از اعلام آمادگی كمیسیون بهداشت برای بررسی موضوع ولادت نوزادان معتاد خبر می‌دهد.

وی در پاسخ درباره اینكه برای مقابله با خرید و فروش نوزادان آیا خلأ قانونی وجود دارد، می‌گوید: دستگاه‌های اجرایی باید ضعف‌های خود را در حوزه اجرایی مشخص كنند و اگر در موردی احساس كردند خلأ قانونی وجود دارد، هم اكنون كه ما در حال تدوین برنامه ششم توسعه هستیم با كار كارشناسی و مستندات كارشناسی به میدان بیایند. بنا به تأكید وی در بحث نوزادان بی‌سرپرست بهزیستی و در بحث كودكان بدسرپرست كمیته امداد و بهزیستی برنامه و وظیفه دارند.

قربانی وقتی در برابر این سؤال قرار می‌گیرد كه پیدا كردن رد خرید و فروش نوزادان در بیمارستان‌های جنوب تهران چرا پیگیری نمی‌شود از پاسخگویی امتناع و تلفن را قطع می‌كند! حسین طلا، نماینده مردم تهران در مجلس با تأكید بر اینكه به‌‌رغم وجود هزار و 500 زن كارتن‌خواب در تهران، نباید نسبت به نوزادان معتاد در پایتخت تعجب كرد، می‌گوید: مسئولان ما نسبت به این آسیب‌های اجتماعی آگاهی دارند ولی هیچ‌گاه نتوانسته‌اند این معضلات را باور كنند، چراكه آنها شمال‌شهرنشین‌اند و از این محلات پرآسیب فاصله گرفته‌اند.منبع : روزنامه جوان


ویدیو مرتبط :
گفتگوی ویژه خبری با موضوع خرید و فروش نوزادان