سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



از گربه‌های استانبول تا مارتین لوتر کینگ!


فضای خبرها در هفته‌ای که گذشت بیشتر از هر چیزی زیر سایه اخبار لغو تحریم‌های ایران و اجرام برجام بود. البته خبرهای مهم دیگری هم بود،‌ اعلام سقوط اقتصادی ادامه‌دار چین،‌ دعواهای رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا،‌ مجموعه‌ای از بمب‌گذاری‌ها در پاکستان و افغانستان و آفریقا و چیزهای خیلی بیشتری که هر روز در اخبار شنیده‌اید.

اما علاوه بر همه این‌ها، داستان‌ها و خبرهای جالب دیگری هم هست که در حاشیه اخبار پررنگ رسانه‌ها شاید چندان به چشم ما نیامده باشد؛ خبرهایی مثل همین‌ها که در ادامه می‌خوانید:

*شاید خیلی از ما فکر کنیم بارش برف در کشوری سردسیر مانند سوئد کاملا یک رویداد عادی است، اما این بار بارش برف آنقدر سنگین بوده که حتی در شهرهای مختلف سوئد هم این هفته بحران رفت و آمد ایجاد کرده است. زمستان در سوئد از اواسط شهریور آغاز می‌شود و در نیمه شمالی این کشور میانگین دمای هوا در زمستان حدود 15 درجه زیر صفر است. مردم به سرما عادت دارند و برف هم چیزی نیست که برایش شعر گفته شود.

با این حال برفی که هفته گذشته در سوئد باریده، عده زیادی از مردم را غافلگیر و رفت و آمدها را با تاخیر مواجه کرده است. یک شبکه خبری محلی با انتشار تعدادی عکس از حال و هوای این روزهای برفی نشان داده است که تعداد زیادی از قطارها که روی زمین حرکت می‌کردند به دلیل بارش سنگین برف نتوانستند حرکت کنند و مردم ناچار شدند حتی قید ماشین‌های شخصی را هم بزنند و به چوپ اسکی متوسل شوند!

...................................................................................................................................................................................

*شهر استانبول هم مانند تهران،‌ حیوانات خیابانی زیادی دارد. این هفته امام جماعت یکی از مسجدهای استانبول،‌ از سر دل‌رحمی در مسجد را باز گذاشته است تا گربه‌های بی‌خانمان که در سرمای استانبول سختی می‌کشند بتوانند به مسجد پناه ببرند.

روزنامه تلگراف در گزارش خود در این مورد نوشته است که با این که نگاه‌کردن به گربه‌های استانبول جذاب است، اما شب‌ها گربه‌ها مجبور هستند در سرما و گرسنگی بمانند؛ حالا با ابتکار امام جماعت یک مسجد،‌ تعدادی از این گربه‌ها سرپناه گرمی دارند.

مصطفی افه،‌امام جماعت مهربان این شهر،‌ که گربه‌ها را مهمان مسجد می‌داند در پست‌های فیس‌بوکی‌اش عکسی از گربه‌ها و بچه گربه‌هایی که به مسجد آمده‌اند منتشر کرده است. گربه‌ها حتی زمانی که مردم در مسجد نماز می‌خوانند هم آزاد به آن جا رفت و آمد می‌کنند و این‌طور که آقای افه نوشته است حتی بعضی از آن‌ها تصمیم گرفته‌اند بچه‌هایشان را در مسجد بزرگ کنند.

............................................................................................................................................................................

*جایزه اسکار که قرار است جشن اهدای آن در پایان ماه فوریه برگزار شود از همین حالا مورد انتقادهای زیادی قرار گرفته است. اسپایک لی،‌کارگردان مشهور سیاه‌پوستی که امسال برای دریافت اسکار نامزد شده است،‌ یکی از منتقدان اسکار امسال است. او در نامه‌ای خطاب به رییس آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک آمریکا نوشته است: « من برای این که در مراسم اسکار گذشته جایزه افتخاری دریافت کرده‌ام متشکرم، اما من و همسرم در مراسم اسکار آینده شرکت نخواهیم کرد. این به هیچ عنوان یک بی‌احترامی به دوستانمان نیست ... اما سوال من این است که چطور ممکن است در دو سال متوالی، تمام 20 رقیب در بخش بازیگران سفیدپوست باشند؟ حتی اگر یک شاخه دیگر را هم اضافه کنیم، ‌40 بازیگر سپیدپوست در دو سال؟ چه اتفاقی افتاده است؟ آیا ما (رنگین‌پوستان) نمی‌توانیم بازی کنیم؟»

انتقاد های صریح لی، در کنار حرف‌های تند "جرج لوکاس" کارگردان فیلم جنگ ستارگان قرار گرفته است که هفته گذشته در مصاحبه‌ای اسکار را جایزه‌ای سیاسی و بی‌ارزش خوانده و گفته بود سیاسی‌شدن اسکار به همه ضرر می‌زند.

در همین فضا "جورج کلونی" بازیگر و کارگردان سرشناس هالیوودی هم به جمع معترضان به آکادمی اسکار پیوسته است. کلونی با اظهار این مطلب که "اسکار راهی غلط را در پیش گرفته"، با هنرمندانی که به نادیده گرفته شدن رنگین‌پوستان در این رقابت بین‌المللی معترضند، هم‌صدا شده و با اشاره به این مطلب که امسال حتی یک نامزد سیاه‌پوست در میان برگزیدگان اسکار وجود ندارد، گفته که "آکادمی دارد به راه غلط می‌رود"، کلونی خاطرنشان کرد که از نادیده گرفته شدن فیلم‌هایی چون «اعتقادنامه»، «جانوران بی‌سرزمین» و «از کف خیابان‌های کمپتون» و همچنین نامزدنشدن «ویل اسمیت» در بخش بهترین بازیگر مرد متعجب شده است.

این بازیگر در ادامه گفت: به نظر من آفریقایی - آمریکایی‌ها کاملا حق دارند به توجه ناکافی آکادمی به ایشان معترض باشند. فکر می‌کنم این کاملا درست است.

..........................................................................................................................................................................

*در جاکارتا پایتخت اندونزی که 10 میلیون جمعیت دارد، چند وقتی هست که یک سیستم حمل و نقل عمومی ویژه زنان به راه افتاده است تا آن‌ها در رفت و برگشت به کار روزانه‌شان احساس امنیت بیشتری داشته باشند، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی در این مورد نوشته است زنان که در واگن‌های کوچک و شلوغ مترو احساس امنیت نمی‌کردند،‌حالا با استفاده از این سیستم حمل و نقل ویژه راحت‌تر هستند.

این سیستم حمل و نقل که شامل تاکسی‌ها و موتورهای مسافربر ویژه زنان است، یک اپلیکیشن موبایلی هم دارد که از طریق آن می‌توان موتورسیکلت‌ها و تاکسی‌هایی را که در اطراف محل مورد نظر هستند پیدا کرد و با آن ها تماس گرفت. این اپلیکیشن موبایلی از اکتبر گذشته تا الان بیش از 50 هزار بار دانلود شده است و مدیر شرکتی که خدمات تاکسی تک‌جنسیتی ارائه می‌دهد و حدود دو هزار و 400 راننده دارد، امیدوار است به زودی بتواند راننده‌هایی برای مسیرهای خارج از شهر هم استخدام کند تا زنان در این مسیرها هم آرامش بیشتری داشته باشند.

..........................................................................................................................................................................

*هفته گذشته سالگرد سخنرانی تاریخی "مارتین لوتر کینگ" رهبر جنبش‌های مدنی ضدتبعیض نژادی در آمریکا بود. این هفته فاش شد که کینگ بعد از سخنرانی جنجالی‌اش که به عنوان « من رویایی دارم» مشهور شد تحت نظر پلیس فدرال ایالات متحده قرار گرفته است.

"ویلیام سیلوان" که در آن زمان رییس بخش اطلاعات داخلی اف.بی.آی بوده است،‌ در یک یادداشت محرمانه بعد از سخنرانی لوترکینگ در محل یادبود جرج واشنگتن نوشته است:« من شخصا گفتار لوترکینگ را یک سر و گردن بالاتر از دیگران رهبران سیاه‌پوست می‌دانم او می‌تواند توده‌های عظیمی از مردم را تحت تاثیر قرار دهد. اگر هنوز این کار انجام نشده است ما باید بعد از این مراقب او باشیم از منظر امنیت ملی او می‌تواند در آینده برای کشور بسیار خطرناک باشد.»

البته پیش‌بینی سیلوان به نوعی درست از آب درآمد و لوترکینگ توانست یکی از مهم‌ترین اصلاحات مدنی در تاریخ ایالات متحده و حتی جهان را ایجاد کند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
سخنرانی تاریخی مارتین لوتر کینگ