آخرین مهلت شرکت در جشنواره موسیقی کویرنشینان اعلام شد


جشنواره موسیقی کویرنشینان از 18 تا 20 بهمن‌ماه در استان یزد برگزار می‌شود و علاقه‌مندان فقط تا پایان دی‌ماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

به گزارش ایسنا منطقه یزد، جشنواره موسیقی کویرنشینان در مدت سه روز با هدف پاسداشت قرن‌ها تلاش مردم صبور خطه کویر در حفظ حیات و یادآور همراهی و همدلی هنرمندان پرتلاش موسیقی یزد، با فرازهای درخشان تاریخ معاصر کشور برگزار می‌شود. این جشنواره در دو بخش رقابتی شامل شاخه‌های گروه‌نوازی، آهنگ‌سازی و پژوهش موسیقی ایرانی و شاخه جنبی شامل شادمانه‌های مذهبی (ذکرخوانی، پامنبری، منقبت‌خوانی و موسیقی زورخانه‌ای) برگزار می‌شود.

براساس فراخوان انتشاریافته توسط دبیرخانه‌ی جشنواره، در شاخه‌ی گروه‌نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی در بخش رقابتی جشنواره، باید تعداد اعضای گروه بین 3 تا 15 نفر باشد و فقط از سازها ایرانی استفاده شود. اجرای قطعات جدید (اجرا و منتشرنشده) امتیاز ویژه خواهد داشت. استفاده از پیانو و ویلون در گروه‌های موسیقی به شرط اجرای فواصل موسیقی ایرانی بدون مانع است، ولی استفاده از ساز الکترونیک ممنوع خواهد بود.

در شاخه‌ی آهنگسازی موسیقی کلاسیک ایرانی نیز براساس مقررات قطعات گروه‌های موسیقی راه‌یافته به بخش مسابقه مورد بررسی قرار می‌گیرند و پارتیتور قطعات ذکرشده برای شرکت در مسابقه باید به دبیرخانه ارائه شود.

در شاخه‌ی پژوهش از بخش رقابتی ارائه کتاب، پایان‌نامه و مقاله باید مرتبط با فرهنگ موسیقایی کویر (با تکیه بر منطقه جغرافیایی یزد) و محوریت شناخت گنجینه‌های موسیقی فولکلور یزدی، حمایت از موسیقی غنی مناطق کویری، شناسایی استعدادها و تشویق و نشر آن‌ها، ایجاد زمینه تولید آثار فاخر، جلوگیری از ترویج موسیقی‌های بی‌محتوا، ارتقا سطح فرهنگ شنیداری، و معرفی و حمایت از ظرفیت‌ها باشد.

هیئت داوران در بخش رقابتی جشنواره برای بخش گروه‌نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی، برای برگزیده اول، تندیس جشنواره، لوح تقدیر و سه سکه بهار آزادی، برگزیده دوم، لوح تقدیر و دو سکه بهار آزادی و برای برگزیده سوم نیز لوح تقدیر و یک سکه بهار آزادی در نظر گرفته است.

هیئت داوران بخش رقابتی جشنواره برای بخش‌های پژوهش و آهنگسازی موسیقی کلاسیک ایرانی به برگزیده اول، تندیس جشنواره، لوح تقدیر و یک سکه بهار آزادی، برگزیده دوم، لوح تقدیر و نیم سکه بهار آزادی و برای برگزیده سوم، لوح تقدیر و ربع سکه بهار آزادی اهدا خواهد کرد.

ستاد جشنواره این حق را برای خود قائل دانسته است که براساس رأی هیئت داوران، جایزه برگزیده هریک از رتبه‌ها را به‌صورت مساوی بین دو گروه تقسیم کند. همچنین از گروه‌های راه‌یافته به مرحله نهایی خواسته شده تا برای 30 دقیقه، آمادگی اجرای صحنه‌ای را داشته باشند.

دبیرخانه جشنواره درباره بخش جنبی یادآور شده است: اجرای موسیقی با موضوع شادمانه‌های مذهبی (ذکرخوانی، پامنبری، منقبت خوانی و موسیقی زورخانه‌ای) در سالن‌های شهر و شهرستان‌های تابعه، مطابق با جدول زمان‌بندی مشخص‌شده توسط دبیرخانه جشنواره خواهد بود. شرکت‌کنندگان این بخش توسط ستاد جشنواره تعیین و دعوت خواهند شد، مدت اجرای گروهی یا انفرادی بخش جنبی 20 دقیقه است و به برگزیدگان هدایایی از طرف دبیرخانه جشنواره تقدیم خواهد شد.

دبیرخانه جشنواره با شماره تلفن‌های 4- 36247111 داخلی 207 آماده پاسخگویی به سوالات متقاضیان حضور در جشنواره است و اطلاع‌رسانی تکمیلی درباره جشنواره نیز از طریق پایگاه رسمی جشنواره به نشانی www.yazdfarhang.gov.ir انجام خواهد شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
اجرای کنسرت مازیار فلاحی در آخرین شب جشنواره موسیقی فجر