سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نظر غرضی درباره اتفاقات 88


خبرگزاری دانشجو/ سید محمد غرضی گفت: جریان ۸۸ دو بازنده و یک برنده دارد، احمدی‌نژاد و میر حسین موسوی هر دو بازنده این جریان بودند و «مردم» برنده این اتفاقات بودند.

سید محمد غرضی امروز در همایش «انقلاب اسلامی و افق‌های پیش رو» در دانشگاه آزاد مشهد با بیان اینکه نسل ما پنج کار طاقت فرسا از جمله جریان کودتای ۲۸ مرداد، ۱۵ خرداد و ۲۲ بهمن را انجام داد، گفت: اولین حرکت نسل ما پیروزی انقلاب اسلامی و رای ۹۸ درصدی مردم به جمهوری اسلامی ایران بود.

وی افزود: نسل من در زمان جنگ با توجه به عقبه مهمی که داشت ایستاد و هزینه داد و هیچ بخشی از کشور را به دست دشمن نداد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه نسل ما سازندگی را با همت مردم و بدون سرمایه و مدیریت خارجی ایجاد کرد، بیان داشت: یکی از این اقدامات لوله کشی گاز در سراسر کشور بود که امروز 25 میلیون مشترک گاز در ایران وجود دارد.

غرضی گفت: ما بزرگترین قدرت سیاسی را در غرب آسیا به وجود آوردیم تا جایی که این قدرت، قدرت‌های جهانی را به چالش و مذاکره کشاند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر بدون تکیه به داخل حل مشکلات غیر ممکن است. ما توانایی نگهداری این قدرت و ایستادگی را داریم و مسائل داخلی فقط با همت مردم حل شدنی است.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که شما برای خبرگان رهبری کاندید شدید، در حالی که لباس روحانیت ندارید، بیان داشت: من پرس و جو کردم که آیا باید در مجلس خبرگان روحانی باشی که گفتند خیر.

غرضی افزود: بیش از ۶۰ سال به فقه عمل کردم و غیر از این زبان به زبان دیگری صحبت نکردم، مباحثی که در تلویزیون در زمان انتخابات ریاست جمهوری مطرح کردم بر مبنای فقه بود.

وی ادامه داد: جامعیت فقه از جامعیت سیاسی بیشتر است و توانایی فقه نیز بیش از توانایی سیاسی است؛ بنابراین به ما گفتند برای خبرگان می‌توانید ثبت نام کنید و این چیز تعجب آوری نیست.

کاندای یازدهمین دوره ریاست جمهوری بیان داشت: شورای نگهبان دستگاه فقه است و این افتخاری است که دستگاه فقهی به لباس امتیاز نمی‌دهد.

غرضی در خصوص این مسئله که مدیریت کشور باید شخصی باشد یا شورایی؟ گفت: شورا در مورد قانونگذاری است؛ ولی اداره کشور به این گونه غیر ممکن است.

وی افزود: اگر فقر را در کشور اداره نکنید شورش می‌کنند و اگر کشور را اداره نکنید دشمن نیز برای شما نقشه می‌کشد، حال فرض کنید مدیریت شورایی باشد هر کسی نظر خودش را مطرح می‌کند و ما نمونه‌هایی از مدیریت شورایی را در زمان مشروطه، مصدق و کاشانی داشتیم که زیاد موفق نبودند.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: مدیریت تقسیم پذیر نیست، اگر بخواهید این نظارت را تبدیل به دخالت در مدیریت کنید درست نیست؛ اما اگر نظارت به مفهوم گسترش باشد اشکالی ندارد، مسئله امروز ما این است که یک عده دخالت را به مفهوم نظارت تعبیر می‌کنند!

غرضی در خصوص فعالیت‌های سیاسی گفت: اگر فعالیت‌ها، جریان اجتماعی داشته باشد پایدار است، در جریان سال 88 به موسوی پیام فرستادند که آدم‌های داخل خیابان سربازان شما نیستند چون جریان اجتماعی نیستند و عقبه پایداری نخواهند داشت.

وی تاکید کرد: در جریان اجتماعی اگر بخواهید شخص و عنوان را مطرح کنید بدانید که می‌بازید، انقلاب اسلامی از عقبه اجتماعی قوی برخوردار است به همین دلیل پایدار مانده است.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا در دوره آینده ریاست جمهوری کاندیدا می‌شود؟ گفت: حالا تا آن زمان ببینیم چه می‌شود.

غرضی در پاسخ به سوالی در خصوص رابطه نرم با آمریکا، بیان داشت: جمهوری اسلامی به عنوان قدرت سیاسی ظهور کرد و نه شرقی و نه غربی را اصل قرار داد و بر آن ایستاد و بر اساس آن عمل کرد. هر تعاملی را بدون قدرت انجام دهیم می‌بازیم؛ ما امروز در خاورمیانه محکم ایستاده‌ایم، ترکیه، عربستان و امارات قبل از انقلاب فقیرترین کشورهای جهان بودند؛ اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مشاوران آمریکایی گفتند برای جلوگیری از ایران باید آنها را تقویت کنیم.

وی افزود: اگر امروز آمریکا حمایت خود را از این کشورها بردارد آنها فرو می‌ریزند، این کشورها درست است که از نظر اقتصادی خوب‌اند؛ اما از نظر سیاسی باخته‌اند و تجربه نشان داده باخت سیاسی بدتر از باخت اقتصادی است.

این فعال سیاسی تاکید کرد: ملایمت به این معناست که از یکی از امتیازات خود بگذرید، اینکه امروز روسیه ایستاده منفعت می‌برد. تشخیص من است که قدرت سیاسی ایران نباید صرف تعامل بین روسیه و آمریکا شود.

غرضی در خصوص استانداری‌اش در خوزستان در زمان جنگ، گفت: مردم احتیاج به مدیریتی دارند که به آنان وفادار باشد، در زمان جنگ من این موضوع را دیدم و مردم در کنار من ایستادند.

وی در پاسخ به این سوال که واکنش شورای نگهیان به ثبت نام شما و چند نفر از خانم‌ها در خبرگان چه می‌باشد؟ بیان داشت: فقاهت هنرش به این است که توانایی تغییر براساس موازین شرعی را دارد در بین فقها اختلافاتی در خصوص حضور زنان و غیر معمم‌ها در خبرگان وجود دارد؛ اما بالاخره زنان 50 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و بسیاری از آنان توانایی بالایی دارند مسائل این قشر جامعه با قانون مجلس حل نمی‌شود باید آنان در صحنه حضور داشته باشند تا مشکلاتشان را خودشان حل کنند.

این فعال سیاسی در خصوص حل مشکلات عمرانی و ساختمانی گفت: اداره کردن کشور به صورت بخشی با شکست مواجه می‌شود و ما نیازمند یک مدیریت واحد در همه بخش‌ها هستیم که متاسفانه در دولت‌های مختلف این گونه نبود.

غرضی در پاسخ به سوالی در خصوص حصر سران فتنه، خاطرنشان کرد: جریان ۸۸ دو بازنده و یک برنده دارد، احمدی‌نژاد و میر حسین موسوی هر دو بازنده این جریان بودند و مردم برنده بودند.

این فعال سیاسی در خصوص حصر از فتنه گران و اینکه روحانی در زمان انتخابات چنین وعده‌ای داده بود، بیان داشت: یک عده از میر حسین موسوی سوال کردند اگر شما آزاد شوید چه کاری می‌کنید و او ساکت ماند و پاسخی نداد و عده‌ای دیگر این استنباط را کردند که اگر موسوی آزاد شود جریان خیابانی را راه می‌‌اندازد.

وی در خصوص اینکه چرا برخوردی با سران فتنه نمی‌شود، گفت: در کشور دو نوع تفکر در برخورد با این گونه جریانات وجود دارد برخی به اقدام فیزیکی معتقدند؛ اما عده‌ای دیگر معتقدند باید آنان را به جریان اجتماعی واگذار کنید و شما باید این سوال را از کسانی بپرسید که دارای تفکر دوم هستند و هزینه اجتماعی آن را کمتر می‌دانند.

این فعال سیاسی در خصوص اختلاف نظرش با هاشمی رفسنجانی گفت: من با هاشمی رفسنجانی همکاری داشتم؛ اما درگیری‌های مفصلی نیز با او در مسائل مختلف داشته‌ام. من به فقه خود عمل کرده و با همه کار کرده‌ام.

غرضی در پاسخ به این سوال که آیا سید حسن خمینی(ره) استقلالی از خود دارد یا خیر؟ بیان داشت: وی تا کنون مسئولیتی نداشته و من نمی‌توانم او را مورد قضاوت قرار دهم.

این فعال سیاسی به بیکاری جوانان اشاره کرد و با بیان اینکه دولت‌های گذشته حتی قبل از انقلاب نیز واردات را به صادرات ترجیح می‌دادند، گفت: این امر باعث از بین رفتن اشتغال می‌شود و برای حل این مسائل باید خط قرمز دولت راه‌اندازی تولید باشد.

وی با بیان اینکه ما در آموزش هم اشکال داریم، به این دلیل که آموزش ما براساس نیاز جامعه نیست، متذکر شد: برای اینکه دنبال مدل‌های اقتصادی مختلف نباشیم باید یک مدل اقتصادی ثابت داشته باشیم.

غرضی با بیان اینکه امروز دولت بدهکار است، خاطرنشان کرد: دولت اگر دو میلیون نفت هم بفروشد بدهی‌اش افزون می‌شود چون تولید نداریم. امروز به دلیل نبود تولید ۲۵ میلیارد دلار کالا قاچاق می‌شود.

این فعال سیاسی گفت: ما تبدیل به قدرت سیاسی در غرب آسیا شده‌ایم که یکی از این موارد در برجام ظهور کرده است.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
تیکه باحال غرضی به خبرنگار-غرضی بعد از انتخابات