اتفاق‌نظر متخصصان زیست فناوری و سلامت غذا در ضرورت تولید داخلی محصولات تراریخته


متخصصان زیست فناوری و سلامت غذا در قطعنامه پایانی «همایش ملی مهندسی ژنتیک در خدمت تولید غذای سالم و توسعه پایدار» از وزارت جهاد کشاورزی درخواست کردند با تسریع مراحل بررسی و ارزیابی و صدور مجوز محصولات تراریخته، مسیر فزاینده واردات محصولات تراریخته را به سمت تولید ملی و درونزا منطبق بر سیاستهای اقتصاد مقاومتی و اجرای کامل قانون ایمنی زیستی سوق دهد.

به گزارش خبرنگار فناوری ایسنا، همایش ملی مهندسی ژنتیک در خدمت تولید غذای سالم و توسعه پایدار 28 بهمن ماه به همت مرکز تحقیقات سلامت غذای دانشگاه علوم پزشکی یزد و انجمن ایمنی زیستی ایران برگزار شد که طی آن ملاحظات ابراز شده در برخی رسانه ها در خصوص کاربرد مهندسی ژنتیک در بخضش کشاورزی مورد بررسی و ارزیابی تخصصی قرار گرفت که در قطعنامه پایانی همایش با توجه به برنامه افزایش جمعیت، تغییر اقلیم، محدودیتهای منابع طبیعی و آب کشور و همچنین اهمیت توجه ویژه به تولید غذای سالم و کافی جهت تامین امنیت غذایی در کشور مطابق با اسناد بالادستی نظام، تاکید مقام معظم رهبری و رییس جمهور بر لزوم استفاده از زیست فناوری و به ویژه مهندسی ژنتیک در تولید غذای سالم و کافی در کنار سایر فناوری های تولید غذا تاکید شد.

در یان قطعنامه با اشاره به این که متولی تایید سلامت محصولات غذایی وزارت بهداشت است و با توجه به این که وزرای بهداشت در تمامی دولتها بر سلامت و ایمنی محصولات تراریخته تاکید داشتند سلامت این محصولات مورد تایید عموم مردم خواهد بود از وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی کشاورزی و تولید غذا در کشور درخواست شده با تسریع مراحل بررسی و ارزیابی و صدور مجوز محصولات تراریخته، مسیر فزاینده واردات محصولات تراریخته را به سمت تولید ملی و درونزا منطبق بر سیاستهای اقتصاد مقاومتی و اجرای کامل قانون ایمنی زیستی سوق دهد.

در ادامه این قطعنامه آمده است: با توجه به مبانی اقتصاد مقاومتی تولید داخلی محصولات تراریخته در کشور توسط متخصصان داخلی بهترین گزینه جهت تامین امنیت غذایی است.

با توسعه به گستردگی بسیار سریع بیوتکنولوژی در جهان تاکید بر این است که نسبت به حمایتهای مالی و معنوی از تحقیقات مبتنی بر تولید محصولات فناورانه در بخش کشاورزی حمایت کامل شود.

توصیه می شود با توجه به اقلیم های خاص کشور و وجود ژرم پلاسم بسیار غنی گیاهی کشور و ظرفیت کاربرد جنبه های مختلف بیوتکنولوژی نسبت به حمایت از این گونه محصولات که بعضا ویژه کشور ایران نیز هست با استفاده از بخش های مختلف بیوتکنولوژی اقدام شود.

ظرفیت گسترده علمی کشور هم از لحاظ اساتید توانمند و هم از نظر کمیت و کیفیت گسترده دانشجویان در کشور ایجاب می کنند که نسبت به استفاده از به روز ترین توانمندی های بیوتکنولوژی در تولید غذای سالم برای کشور اقدام شود.

به نظر می رسد کشاورزی سنتی کشور با استفاده از فناوری های جدید و استفاده از جنبه های مختلف بیوتکنولوژی ظرفیت بسیار گسترده تری برای تولید غذای سالم دارد

ضمن تایید ضرورت استفاده از همه روشهای تولید غذا از جمله تولید و مصرف محصولات ارگانیک بر ضرورت نظارت بر فرایند تولید و محصول نهایی تولید شده ارگانیک و اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از تقلب و باقیمانده آفلاتوکسین در این نوع محصولات تاکید دارند.

از معاون اول رییس جمهور و رییس شورای ملی ایمنی زیستی درخواست می شود در تشکیل جلسات این شورا اهتمام بیشتری به خرج دهند و اختلافات بین دستگاهی و ممانعتهای یک سازمان را که مورد سوء استفاده برخی رسانه ها قرار گرفته است حل و فصل کنند.

در پایان این قطعنامه تاکید شده دانشمندان، پژوهشگران و متخصصان امر ضمن رصد تمامی تحولات علمی در حوزه سلامت غذا با هم میهنان عزیز و مسوولان نظام عهد می کنند تا هرگونه شائبه ای در مورد سلامت و ایمنی غذا را به اطلاع عموم برسانند و از مردم درخواست دارند نسبت به مطلب بی پایه و اساس چند رسانه محدود در مورد سلامتی غذا بی اعتنا باشند و اطلاعات خود را منحصرا از طریق وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و در نهایت انجمنهای علمی دریافت کنند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
دفاع تاجران تراریخته از ماده ای سرطان زا با تولید محصولات تراریخته