سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



انتخابات ساراواك مالزی آغاز شد/ ائتلاف حاكم در انتظار پیروزی


به گزارش ایرنا، تصمیم امروز بیش از یك میلیون رای دهنده ساراواكی از این نظر برای تحلیلگران با اهمیت است كه پس از تنش های سیاسی بیش از یك سال گذشته مالزی، اكنون وزنه هر یك از گروه ها در ساراواك و موقعیت و آینده سیاسی مخالفان و ائتلاف حاكم را مشخص می كند.
این شرایط باعث شد 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر حدود 10 روز گذشته را در این ایالت بسر برد و هرروز در سخنان خود محورهایی مانند ثبات سیاسی و امنیتی، اتحاد اقوام و نژادها، ثبات و اسلامی بودن دولت و ... را بر زبان آورد و پس از 17 سال نخستین جلسه كابینه را خارج از پایتخت و در 'كوچینگ' مركز ایالت ساراواك برگزار كند.
انتخابات پس از 12 روز مبارزات انتخاباتی و تبلیغات از ساعت 8 صبح به وقت محلی آغاز شد و بیش از یك میلیون رای دهنده پای یكهزار و 754 صندوق رای گیری پراكنده در سراسر ساراواك حضور می یابند تا شرایط قدرت را در این ایالت نشان دهند.
بیش از 10 هزار پلیس نیز امنیت این انتخابات مهم محلی برای مالزی را تحت نظارت قرار داده اند تا در امنیت برگزار شود، هر چند روز جمعه سقوط یك بالگرد مقام های مالزی در ساراواك زمزمه هایی برای سیاسی كردن این سانحه ایجاد كرد كه با هشدار 'هشام الدین حسین' وزیر دفاع همراه شد.
مردم در این انتخابات حساس برای ائتلاف و حزب حاكم، نمایندگان 82 كرسی مجلس ایالتی ساراواك را تعیین می كنند و 11 كرسی جدید مورد رقابت احزاب مختلف مالزی قرار می گیرد.
برای كسب اكثریت كرسی های این مجلس ایالتی، كسب دستكم 42 كرسی در انتخابات ضروری است.
اكنون مبارزه برای 80 كرسی از 82 كرسی انتخابات مورد بحث است، چون 'باریسان ناسیونال' یا ائتلاف حاكم دو كرسی را بدون هیچ گونه رقیبی در منطقه 'بوكیت كوتا' و 'بوكیت ساری' در 25 آوریل و زمان ثبت نام نامزدها به دست آورده است.
در انتخابات پیشین مجلس ایالتی ساراوك كه سال 2011 برگزار شد، از مجموع 71 كرسی مجلس ایالتی، 55 كرسی در اختیار ائتلاف حاكم (جبهه ملی یا باریسان ناسیونال)، 12 كرسی در اختیار حزب اقدام دموكراتیك، سه كرسی در اختیار حزب عدالت مردم و یك كرسی دیگر در اختیار یك نامزد مستقل قرار گرفت.
پیش بینی شده است نتیجه انتخابات تا ساعت 23 شنبه شب مشخص شود، هر چند زمزمه هایی در مورد تاخیر در اعلام نتیجه انتخابات به دلیل شرایط آب و هوایی نیز شنیده می شود.
تحلیلگران پیش بینی كرده اند در این دوره انتخابات مجلس ایالتی 'ساراواك' باردیگر ائتلاف حاكم پیروز شود و به دلیل شرایط امنیتی، دولت مانع از ورود برخی چهرهای سیاسی و از احزاب مخالف به این ایالت در مالزی شرقی شده است.
از مجموع 13 ایالت مالزی، ساراواك تنها ایالتی است كه انتخابات ایالتی و فدرال آن به صورت مجزا برگزار می شود.
نجیب تون رزاق همواره با خیال راحت به آراء كسب شده از این ایالت تكیه داشته و پیش از این عنوان كرده بود آراء ایالت ساراواك برای دولت مالزی یك 'پس انداز ثابت' است، اما سال 2013 نخست وزیر مالزی با از دست دادن هفت كرسی این ایالت نگران شد و این نگرانی اكنون با اقامت 10 روزه وی در ساراواك و در انتخابات مجلس ایالتی خود را نشان داده است.
بسیاری از تحلیلگران و كارشناسان بین المللی نتایج این انتخابات را ابزاری برای مورد سنجش قرار دادن تاثیرات رسوایی مالی شركت 'وان.ام.دی.بی' بر رفتار رای دهندگان مالزیایی می دانند و به نظر می رسد نجیب پیروز این نظرسنجی باشد.
البته این موضوع را نیز نباید نادیده گرفت كه بدون مالزی شرقی (صباح و ساراواك)، دولت نجیب در انتخابات سراسری سال 2013 با شكست مواجه می شد. اصلی ترین حزب ساراواك، 'پساكا بومی پوترا برساتو' (پی.بی.بی) است كه اكنون پس از حزب آمنو بزرگترین حزب در ائتلاف جبهه ملی محسوب می شود.
به نظر می رسد برای نخست وزیر مالزی در انتخابات ساراواك نباید نگرانی خاصی وجود داشته باشد چون ائتلاف حاكم به نظر می رسد، برنده است.
آساق**1611

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
انقلاب امام، از آغاز تا پیروزی ... قسمت هفتم: پس از پیروزی