سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



شهردار تهران: پرچم توسعه اجتماعی باید در دست زنان باشد


شهردار تهران: پرچم توسعه اجتماعی باید در دست زنان باشدایسنا/ شهردار تهران با تاکید بر اینکه پرچم توسعه اجتماعی باید در دست زنان باشد، گفت: در حال حاضر نیمی از جمعیت جامعه بانوان هستند و آنان باید در جامعه ایفای نقش کنند.

محمدباقر قالیباف امروز در همایش نگین آفرینش (ویژه تجلیل از بانوان فعال محلات شهر تهران) که در تالار ایوان شمس برگزار شد، رویکرد شهرداری تهران را رویکرد اجتماعی دانست و گفت: اساس کار ما مسایل اجتماعی و فرهنگی است و تلاش داریم شهرداری تهران را از سازمانی خدماتی به نهادی اجتماعی تبدیل کنیم.
وی تصریح کرد: دولت‌های متعدد بویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عمدتا حرف از توسعه سیاسی، توسعه اقتصادی و توسعه فرهنگی زده‌اند اما هیچ گاه نشنیده‌اید که از توسعه اجتماعی صحبت کنند و شاید یکی غفلت‌های بزرگ ما نیز همین موضوع بوده است.
قالیباف با بیان اینکه توجه به مسایل اجتماعی، مدیران و مسئولان را به واقعیت‌های جامعه نزدیک‌تر می کند، به نام گذاری سال 95 به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل اشاره کرد و گفت: اقدام و عمل واقعی زمانی است که ما بر بستر رویکرد اجتماعی کار خود را در جامعه آغاز کنیم.
شهردار تهران تاکید کرد: درست است که مشکل ما گره اقتصادی است و ما منکر بحث اقتصادی، توسعه سیاسی و فرهنگی نیستیم اما معتقدیم اگر قرار باشد این موارد به درستی انجام شود، لازمه این کار توسعه اجتماعی است.
وی افزود: در چند ماه قبل دو جلسه سه ساعته با موضوع آسیب‌های اجتماعی در محضر رهبر معظم انقلاب بودیم و در این جلسات با حضور مسئولان عالی رتبه و سران قوا بحث های مختلفی مطرح شد. مقام معظم رهبری بعد از شش ساعت بحث و گفت و گو در دو جلسه متوالی فرمودند که یکی از غفلت های جدی ما این بوده است که به موضوعات و آسیب های اجتماعی نپرداخته‌ایم.
قالیباف تاکید کرد: ما در شهرداری تهران در طول دهه گذشته همواره به مباحث اجتماعی توجه کرده‌ایم و در اولین برنامه خود در شهرداری تهران نیز تاکید کردم که رویکرد ما یک رویکرد اجتماعی و فرهنگی است. در این مسیر اندیشمندان و صاحب نظران باید به ما کمک کنند تا این روند را با شتاب بیشتری دنبال کنیم.
شهردار تهران ادامه داد: اگر ما در کارهای عمرانی و خدماتی مردم را اقناع نکنیم و آنها به ما اعتماد پیدا نکنند، هرگز حرف اجتماعی و فرهنگی ما را گوش نخواهند داد. در این زمینه کارنامه ما در حوزه کارهای خدماتی و عمرانی به همت همکاران و مردم قابل دفاع است.
قالیباف یادآور شد: در طول 20 سال که اوج هماهنگی بین دولت‌ها و شهرداری وجود داشته است، 80 کیلومتر مترو ساخته شده اما در طول 10 سال گذشته 100 کیلومتر مترو در تهران ساخته شده است.البته ما مصمم هستیم تا در مدت باقی مانده 100 کیلومتر مترو دیگر را نیز بسازیم و طول خطوط مترو را به 280 کیلومتر برسانیم. از این باب که نگویند چون عرضه ندارند کارهای عمرانی را انجام دهند، حرف از بحث اجتماعی می‌زنند.
وی افزود: هم اکنون کل شهر تهران حدود 560 کیلومتر بزرگراه دارد که از این میزان 300 کیلومتر از این بزرگراه‌ها در 10 سال اخیر و حدود 260 کیلومتر در طول تاریخ بلدیه ساخته شده است. همه این‌ها برای ما مایه افتخار است اما کار اصلی ما توسعه اجتماعی است.
قالیباف در ادامه گفت: از زمان تشکیل دولت‌های ملی در قرن شانزدهم و هفدهم، غربی ها معتقدند فلسفه شکل گیری دولت های جدید به خاطر امنیت با تاکید بر امنیت سرمایه و سرمایه داری است اما ما در مبانی دینی و اسلامی معتقدیم اولین وظیفه و مهم‌ترین رسالت دولت‌ها آگاهی بخشی به جامعه است و این آگاهی بخشی از یکایک ما و خانواده شروع می‌شود و باید به جامعه و اجتماع تسری داده شود.
شهردار تهران تاکیدکرد: نباید موضوعات را در مقیاس شهر دنبال کنیم بلکه کاری در حوزه اجتماعی و فرهنگی موثر است که آن را در مقیاس یک یکم انجام دهیم. در این راستا هنر شهرداری این است که در خانه تک تک مردم را بزند و با آنان سخن بگوید.
وی با بیان اینکه اگر توانستیم در خانه‌های مردم را بزنیم، شهر را هم خوب اداره می کنیم، گفت: برای کار مادی و معنوی، اقتصاد مقاومتی و صرفه جویی، انتقاد پذیری و یافتن اشکالات و طلب کمک و همراهی باید در خانه‌های مردم را بزنیم. ما در شهرداری تهران تنها نمی توانیم با رادیو و تلویزیون با مردم سخن بگوییم و از فضای مجازی استفاده کنیم. مهمترین کار شهرداری آن است که در خانه‌های مردم را بزند و با آنان ارتباط چهره به چهره برقرار کند سپس برای پیگیری این ارتباط، از فناوری و ابزار استفاده کند.
قالیباف افزود: وقتی در خانه‌ها را می زنیم، ستون خیمه و صاحب خانه‌ها، زنان هستند. آنان می توانند روی همسر خودش تاثیر بگذارند و ایفای نقش کند و در کنار آن فرزندان را تربیت کرده و اثرگذاری داشته باشد.
وی گفت: در نیروی انتظامی تاکید داشتیم که امنیت دارای دو رویکرد امنیت جامعه محور و امنیت تهدید محور است. امنیت تهدید محور عمدتا با ابزار سخت و یک طرفه و بالا به پایین اتفاق می‌افتد اما مبنای امنیت جامعه محور توجه به توسعه اجتماعی است. در همان زمان تلاش کردیم که بانوان در مجموعه پلیس مسئولیت بگیرند و اولین بار بود که بانوان نظامی شدند و درجه گرفتند.
قالیباف افزود: در این میان حرمت زنان، باورهای اسلامی و غیرت دینی و اسلامی به ما اجازه نمی‌دهد که در پلیس یک خانم را سر چهار راه بگذاریم و بگوییم راه را باز کن! این شغل را یک افسر مرد با افتخار انجام می دهد اما این کار در شئونات حرمت یک زن نیست. همانطور که لازم نیست یک خانم را برای نگهبانی از مرز اعزام کنند، اما این بدین معنی نیست که یک خانم افسر نشود .
وی خاطرنشان ساخت: گاهی بانوان در رشته های دانشگاهی تحصیل می کنند که با حرمت، ماموریت ها، خواسته ها و وظایف ذاتی یک زن سنخیت ندارد و برای روحیه و آینده خودشان و منابع اقتصادی هم خوب نیست.
قالیباف تاکید کرد: اگر بانوان هر مسئولیت و جایگاهی بگیرند، هیچ گاه نمی تواند روی نقش مادری و همسری آن ها سایه بییندازد چرا که اگر این اتفاق بیفتد، کانون این جامعه دچار فروپاشی می‌شود که نمونه آن را در غرب می بینیم. متقابلا اگر زنان رسالت اجتماعی خودشان را انجام ندهند؛ 50 درصد نیروهای خلاق را از دست داده ایم. کدام برداشت از اسلام این اجازه را می دهد که نیمی از ظرفیت منابع انسانی را نادیده بگیریم؟
شهردار تهران خطاب به بانوان فعال محلات شهر تهران گفت: پرچمدار کارهای مرتبط با توسعه اجتماعی شما هستید و قابلیت خانم‌ها در این زمینه بیشتر از آقایان است. در این زمینه خانم ها چه از جهت فردی و خانوادگی ستون این کار در خانواده ها هستند و می توانند در جامعه اثر گذاری داشته باشند تا جامعه ما یک جامعه جذاب تر و مهربان تر باشد.
وی با اشاره به بالا بودن میزان خشونت و استرس در جامعه گفت: امروز ما در جامعه مقداری عصبی هستیم. مهر و محبت کمتر شده است. این در حالیست که حل مشکلات جامعه از اینجا شروع می شود. اگر محبت، برادری، گذشت، تربیت، عاطفه و همدردی وجود نداشته نباشد - حتی اگر وضعیت مناسب اقتصادی هم باشد - ارزشی ندارد.
قالیباف افزود: مهم ترین وجه ممیزه ما به عنوان یک شهر اسلامی با شهرهای غیر اسلامی این است که بتوانیم برای شهر امکانات مادی را فراهم کنیم که مردم با راحتی و اطمینان خدا را عبادت کنند. اگر این موارد درست شود دیگر در جامعه اسلامی فقر و تکاثر کمر جامعه را نمی‌شکند.
شهردار تهران ادامه داد: شهری که تعلیم و تکریم را در اولویت ندارد، حتما به سمت فقر و تکاثر پیش خواهد رفت. در این میان رویکرد اجتماعی می تواند این معضل را مهار کند و بانوان هم پرچمدار این مسیر هستند.
به گزارش ایسنا به نقل از شهرنوشت ، قالیباف در پایان گفت: ما یک شهر، شهرداری و شهروند داریم و باید هر سه را در کنار هم ببینیم. برای ارتباط خوب با شهروند و ساختن شهر، باید به درون شهرداری پرداخته و امورات درون شهرداری را به درستی اداره کنیم. اگر شهروند و شهرداری کارشان را به دسترسی با هم تنظیم کنند، آن شهر ساخته خواهد شد و در مسیر رشد و تعالی گام بر می دارد.

با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: ایسنا


ویدیو مرتبط :
شهردار تهران در حال بازدید از غرفه پرشین نوین پرچم