استرس عامل تجمع چربی شکمی


به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):  دکتر شهاب اولیایی پزشک تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان گفت: زندگی بی‌تحرک و تغذیه ناسالم عامل ایجاد چربی‌های دور شکم است. چربی‌های دور شکم اندام‌های درونی مثل قلب و کلیه را احاطه می‌کند.

 

وی افزود: خطر سندروم متابولیک، افزایش فشارخون، کلسترول بالا دیابت و تخمدان پلی کیستیک در خانم‌ها از عوامل افزایش انسولین می‌باشند.

 

وی در ادامه افزود: چاقی دور شکم در مردان بیشتر از زنان است و در مرکز بدن اتفاق می‌افتد، به این نوع چاقی در مردان، چاقی سیبی شکل می‌گویند. این نوع چاقی در خانم‌ها در اندام تحتانی آن ها و در قسمت باسن، ران‌ها، پاها و دورشکم آن ها دیده می‌شود که به آن چاقی سیبی شکل گفته می‌شود.در خانم‌ها دور شکم نباید بیشتر از 88 سانتی متر باشد و در آقایان نیز نباید دور شکمشان بیشتر از 102 باشد.

 

وی تصریح کرد: تغذیه، خوردن قندهای ساده، چربی زیاد در غذا، الکل و چربی خون عوامل بیماری سندرم متابولیسم است.

 

وی در ادامه تصریح کرد: استرس زیاد، تحرک کم، ژنتیک و عوامل وراثتی، افزایش سن از عوامل تجمع چربی‌های دور شکم است.قرص‌ها و دستگاه‌های بدن‌سازی و ویبرات‌های لرزاننده چربی‌ها را تکان می‌دهند اما چربی سوزی اتفاق نمی‌افتد.

 

وی ادامه داد: جابجایی چربی فایده‌ای ندارد مگر این که با رژیم و ورزش همراه باشد، در این صورت می‌توان مؤثر باشد. قرص‌های شیمیایی عوارض‌ خاص خودشان را دارند.مکانیزم عصبی باعث سرکوب اشتها و بالا رفتن متابولیسم و سیستم اعصاب مرکزی می‌شود و در نتیجه چربی‌ها دفن می‌شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: دوچرخه سواری و شنا در کوچک شدن ران‌ها تأثیر بسیار زیادی دارد. مصرف چربی‌های زیاد و چاقی‌های موضعی که هر کیلوگرم آن یک کیلو کالری را در بدن افزایش می‌دهد باعث تجمع چربی دور شکم می‌شود.


ویدیو مرتبط :
مواد غذایی برای آب کردن چربی شکمی