سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



یک سال دیگر گذشت و همچنان ماهواره‌های دانشجویی بر روی زمین مانده‌اند


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، وضعیت ماهواره‌های دانشجویی و آماده بودن و پرتاب نشدن این ماهواره‌ها که حاصل دسترنج و زحمات صدها دانشجو و استاد برتر کشورمان هستند در دولت یازدهم آنقدر تکرار شد و با سکوت مسئولان روبه رو شد که دیگر کارشناسان هوافضا هم امیدی برای دنبال کردن وضعیت این ماهواره‌ها ندارند.

برنامه‌ریزی برای بخش هوافضا در دولت یازدهم به شکلی انجام شد که چند مرکز مسئول ماهواره‌ها هستند و در عمل هیچکس مسئولیتی نمی‌پذیرد.

به طوریکه هر گاه در رابطه با ماهواره‌های دانشجویی از مسئولان مختلف سوال می‌شود خود را ناآگاه می‌دانند و جواب سوال را به مسئول دیگری ارجاع می‌دهند.

ماهواره‌هایی که با تلاش استعدادهای برتر کشورمان در بهترین دانشگاه‌های ایران آماده شدند ولی از ابتدای دولت یازدهم خبری از پرتاب این ماهواره‌ها نیست.

در دولت گذشته حوزه فضایی به عنوان یک سازمان زیر نظر ریاست جمهوری قرار گرفته بود تا با تاکید بیشتری به این حوزه پرداخته شود ولی در دوره جدید پس از بحث‌ها و حواشی ایجاد شده، حوزه فضایی از زیرمجموعه ریاست جمهوری خارج شد و به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتقل شد، به طوریکه مباحث فضایی به چند نهاد سپرده شد و این امر دست مسئولان را برای ارائه پاسخ‌های مبهم و پاس دادن وظایف به نهاد دیگر به میزان زیادی باز گذارده است.

از طرفی مرکزی به نام مرکز ملی فضایی تشکیل شده که می‌گویند مسئولیت تشکیلات شورایعالی فضایی و سیاستگذاری‌ها را دارد، از طرف دیگر سازمان فضایی در زیرمجموعه وزارت ارتباطات و اطلاعات قرار گرفته و مجری طرح‌های فضایی به شمار می‌رود، از یک طرف هم پژوهشگاهی به نام پژوهشگاه هوافضا زیر نظر وزارت علوم قرار دارد که شاید آنجا هم امور پژوهشی در حوزه فضایی انجام می‌شود.

یک شورایعالی فضایی هم هست که به گفته رئیس سازمان فضایی با تلاطم در دو سال گذشته روبه رو بوده و جلساتش برگزار نشده است.

این قضیه باعث شده تا هر گاه از مسئولان هر کدام از این نهادها پیرامون ماهواره‌های بر زمین مانده سوال می‌کنیم جریان را به دیگری واگذار می‌کنند.

روسای دانشگاه که یا از تحویل ماهواره به سازمان فضایی می‌گویند یا دم از کمبود بودجه می‌زنند.

مسئولان مرکز ملی فضایی و سازمان فضایی نیز یا سکوت می‌کنند یا وظیفه را به یکدیگر محول می‌کنند.

منوچهر منطقی نیز در تنها نشست خبری سال 94 در پاسخ به سوالی در رابطه با ماهواره‌های دانشجویی گفت: برنامه‌هایی که قبلا تدوین شده بود منابع زیادی نیاز داشت و ما با محدودیت منابع مواجه‌ایم و حالا مرکز ملی فضایی ایجاد شده که با توجه به بودجه اولویت‌ها را شناسایی کنیم و بر این اساس برنامه‌ها تدوین می‌شود.

خبرنگاران در نشست خبری پایان سال محمد فرهادی وزیر علوم نیز این سوال را پرسیدند ولی وزیر علوم هم اظهار بی اطلاعی کرد زیرا وضعیت ماهواره‌ها از نظارت وزارت علوم خارج است.

و اینگونه یک سال دیگر هم گذشت و دانشگاهیان در انتظار تحقق وعده سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهور هستند که چندی پیش از خبرهای خوش ماهواره‌ای در سال 95 خبر داد.

انتهای پیام/ 


ویدیو مرتبط :
‫سبیل سالوادور دالی پس از گذشت 28 سال هم چنان دست نخورده باقی مانده !‬‎