فعالیت های هسته ای کشور با قوت پیش می رود / راکتور اراک با استانداردهای بین المللی ارتقا می یابد


به گزارش ایرنا از پایگاه خبری سازمان انرژی اتمی ایران، اصغر زارعان در بازدید رئیس و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از سایت نطنز افزود: راکتور اراک نیز با استانداردهای بین المللی ارتقاء خواهد یافت.
دبیر کمیته امنیت فناوری هسته ای سازمان انرژی اتمی به تشریح اقدامات سازمان در اجرای برجام پرداخت و اظهار داشت: کشور در حال گذر از برهه تاریخی مهمی است که اقدامات هوشمندانه همه دست اندرکاران را می طلبد.
وی با بیان این که راهبرد سازمان اقدام هوشمندانه در راستای اجرای برجام در حوزه فنی است تاکید کرد: سازمان انرژی اتمی ایران فعالیت های مربوط به برجام را در قالب یک کارگروه داخل سازمانی برنامه جامع اقدام مشترک با مسئولیت ریاست سازمان پیگیری کرده و به انجام می رساند.
زارعان افزود: از جمله کارهایی که در راستای تسهیل اجرای برجام انجام داده ایم این است که در حال جمع آوری ماشین های غیرفعال گازدهی نشده هستیم، در حالی که در فردو هیچ اقدامی انجام نشده و منتظر بسته شدن پرونده مسایل گذشته در آژانس هستیم.
وی افزود: با توجه به گستره فعالیت های سازمان و برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت ترسیم شده، این صنعت با اتکاء به خداوند متعال، استعانت از ائمه اطهار (ع) و تدابیر ارزشمند و مدیریت جهادی رییس سازمان به سمت توسعه گام بر می دارد و فشارهای سیاسی، تهدیدات و تحریم های دشمنان نمی تواند در خودباوری ایجاد شده، اثرگذار باشد.
در ادامه، رییس و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از محل تولید ماشین های سانتریفیوژ، سالن ها و زنجیره های غنی سازی بازدید کردند و در آن زارعان با ارائه توضیحات فنی به سوالات مطرح شده در ابعاد مختلف پاسخ داد.

** فتوای رهبری، تحقق منحصر بفرد در فعالیت های صلح آمیز هسته ای
در پایان این بازدید، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به وظیفه این کمیسیون در ارائه گزارش های شش ماهه به مجلس از روند اجرایی برجام، بازدید از نطنز را در این راستا دانست.
علاء الدین بروجردی با تاکید بر اهمیت نقطه نظرات مقام معظم رهبری در اجرای برجام که طی آن بر ملاحظات دهگانه شورای عالی امنیت ملی و مصوبه مجلس شورای اسلامی صحه گذاشته اند، اظهار داشت: این مسئله مسئولیت مجریان برجام را بسیار سخت کرده است.
وی افزود: با توجه به بندهای 3 و 4 نقطه نظرات ایشان، اقدامات مربوط به این بندها هنگامی آغاز خواهد شد که آژانس پرونده موضوعات گذشته و حال را مختومه اعلام کند؛ بنابراین، چون ما در مرحله قبل از آن هستیم، هیچ اتفاقی در فردو و اراک واقع نشده است و این را از نزدیک خواهیم دید و به اطلاع ملت بزرگ ایران خواهیم رساند.

**هیچ یک از سانتریفیوژهای فعال، متوقف نشده است
بروجردی تصریح کرد: آنچه ما شاهد بودیم این است که از مجموع سانتریفیوژهای فعال، هیچ یک متوقف نشده و فعالیت ها کما فی السابق ادامه دارد، هرچند شش هزار ماشین سانتریفیوژ غیرفعال که تاکنون هیچگاه گازدهی نشده اند، جمع آوری شده اند.
بروجردی فعالیت های دانشمندان و متخصصان این حوزه را که بسیار خاموش و در شرایط سخت و طاقت فرسا گام های بزرگی در توسعه علوم و فناوری هسته ای بر می دارند، بسیار قابل تقدیر دانست.
وی گفت: امروز این دانش در مغز دانشمندان ایرانی نهادینه شده و هیچ یک از قدرت هایی که تاکنون بارها تهدید کرده اند، نمی توانند نسبت به این دژ مستحکم خللی وارد کنند.
وی افزود: تلاش های گسترده ای که از طریق اقدامات تخریبی و جاسوسی انجام داده اند، به فضل الهی با هنرمندی و اشراف مسئولان اطلاعاتی خنثی شده است.
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران، استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای را از افتخارات ملی کشور دانست و فتوای مقام معظم رهبری را در کنار تعهد به NPT یک تحقق منحصر به فرد در میان کشورهای دارای فعالیت های صلح آمیز هسته ای خواند و افزود: انشاء الله این راه در آینده با افتخار ادامه خواهد یافت.
بروجردی وظیفه این کمیسون تخصصی را رصد اجرای دقیق منویات و نظرات مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: علاوه بر این مجلس بارها در بیانیه های متعدد حمایت همه جانبه خود را از تمامی کسانی که در این عرصه مهم ملی فعالیت می کنند، اعم از دانشمندان و تیم مذاکره کننده، را اعلام کرده است.
وی ابراز امیدواری کرد این روند با فضل الهی و حمایت مقام معظم رهبری و شورای عالی امنیت ملی به عنوان بازوی عملی در بعد تخصصی ادامه یابد.
رییس، نایب رییس و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با هدف نظارت بر اجرای برجام عصر روز شنبه هفتم آذرماه جاری از تاسیسات هسته ای نطنز (مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن) بازدید کردند.
سیام * 6084

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
اولین تصاویر از راکتور آب سنگین اراک +دانشمندان هسته ای