فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



شناسایی نسخه‌های فارسی خطی در هند


به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهدی زارع‌بی‌عیب، مسئول خانه فرهنگ کشورمان در بمبئی در دیدار با این محقق هندی، به بحث و تبادل نظر در خصوص جمع‌آوری نسخ خطی وکتب فارسی در شهرهای بمبئی و پونا و سپس جنوب هند و نیز دیجیتالی کردن کتابخانه خانه فرهنگ ایران، پرداخت.

نماینده فرهنگی کشورمان در این دیدار همچنین در سخنانی به اهمیت نسخ خطی در شبه قاره و پژوهش‌های دوره معاصر در این رشته، اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذار‌ترین برنامه‌های فرهنگی این نمایندگی، دیجیتال کردن کتب و یافتن نسخ خطی و کتب فارسی در جنوب هند است.

وی افزود: وجود نسخه‌های خطی و کتب فارسی برجای مانده در این کشور، نشانگر تلاش گسترده دانشمندان در علوم مختلف و ابداعات بی‌شمار آنان در این عرصه است.

زارع‌بی‌عیب، ادامه داد: بیشترین فکر بشری از طریق نسخه خطی به نسل‌های آینده انتقال پیدا کرده است و از این رو شناخت نسخه‌های خطی در انتخاب، بررسی و تصحیح آن‌ها سهمی بسیار مهم دارد که معرفی کتاب‌های خطی فارسی نهفته در کتابخانه‌های عمومی و خصوصی و دیگر مراکز علمی پژوهشی در جنوب هند، نخستین گام برای یک تحول بنیادی برای کشور ایران است.

سپس جایانت رائو شکری، محقق هندی در سخنانی اظهار کرد: علت ارزشمند بودن این کار، قدمت داشتن و عتیقه بودن کتب و نیز اهمیت علمی و تحقیقی است که می‌تواند عامل فراهم‌آوری مطالعات دیگر باشد.

وی تأکید کرد: در کشور هند، مؤسسات و نهادهای مختلفی در امر حفظ و نگهداری نسخ خطی فعالیت دارند که از جمله می‌توان به کمیسیون ملی نسخه‌های خطی هند، موزه دولتی اوریسه، کتابخانه‌ها مختلف، انستیتوی مطالعاتی و دانشگاه‌ها، اشاره کرد.

رائو در ادامه ضمن ابراز خرسندی از اعتماد نمایندگی فرهنگی ایران به وی، گفت: برای به نتیجه رسیدن کار، تلاش و سعی خواهم کرد به نحو احسن این فعالیت فرهنگی را انجام دهم.

بنا بر اعلام این خبر، با توجه به پژوهش‌های انجام شده، تا کنون 135 عنوان فهرست‌نامه از نسخ خطی فارسی در هند تنظیم و تدوین شده که در 39 کتابخانه و مرکز اسناد این کشور نگهداری می‌شوند. با وجود تهیه فهرست‌های متعدد نسخه‌های خطی در هند، هنوز هم برخی از نسخه‌ها ناشناخته باقی مانده‌اند و فهرست آن‌ها تهیه نشده است. این نسخه‌ها، به صورت پراکنده در سراسر هند نگهداری می‌شوند.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
دمو آموزشی شناسایی سیستم های غیر خطی با الگوریتم ژنتیک