فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



جایزه کتاب سال رومی به نویسنده ایرانی رسید


به گزارش خبرگزاری فارس، آیین اعطای جایزه کتاب سال رومی که همه ساله توسط بنیاد مطالعات اسلامی آلمان به مطالعات خلاق در حوزه اسلامی و یکی از کتب تألیفی زبان آلمانی تعلق می‌گیرد، امسال در سالن اصلی قصر دانشگاه مونستر آلمان برگزار شد.

این جایزه ۵۰۰۰ یورویی به احمد میلادکریمی، استاد دانشگاه مونستر این کشور اعطا شد.

میلادکرمی به خاطر کتاب جدیدش به نام «تسلیم» برگزیده شد. این کتاب تلاشی نو برای ارایه نظام‌مند عقاید اسلامی با رویکردی کلامی ـ فلسفی است. «تسلیم» توسط انتشارات «رومباخ» در آلمان منتشر شده است.

در ابتدای این مراسم، محمدمهدی ایمانی‌پور، عضو مؤسس و رییس افتخاری بنیاد مطالعات اسلامی آلمان طی سخنانی با تبیین رویکرد بنیاد مطالعات اسلامی، جایزه کتاب سال رومی را محملی برای حمایت از اندیشه اصیل اسلامی خواند و بیان کرد که بنیاد می‌کوشد با اعطای این جایزه به ساختار مطالعات اسلامی در منطقه آلمانی زبان به سهم خود جهت دهد.

رایزن فرهنگی ایران در آلمان در ادامه اظهار داشت: جهان معاصر بیش از هر زمان دیگری نیازمند تفکرات معتدل و خردگراست.

وی با توجه به نقش ادیان در جوامع بشری، ترویج قرائت‌های جامع و رحمانی از دین را امری ضروری و اجتناب ناپذیر شمرد.

همچنین پروفسور نِلِس، رئیس دانشگاه مونستر با تاکید بر اهمیت تاسیس گروه‌های الهیات اسلامی در آلمان به تاریخچه شکل گرفتن موسسه الهیات اسلامی دانشگاه مونستر پرداخت و تاکید کرد که این موسسه بیشترین دانشجوی الهیات اسلامی در میان تمام گروه‌های موجود را داشته و پس از مونستر دانشگاه فرانکفورت با حدود 400 دانشجو یک دوم ظرفیت مونستر را داراست.

وی با تشکر از اعتماد بنیاد مطالعات اسلامی به این دانشگاه از تاسیس کرسی استادی مطالعات شیعی توسط بنیاد در این دانشگاه قدردانی کرد و اعطای جایزه کتاب سال به یکی از اساتید گروه مطالعات اسلامی مونستر را نشان همکاری و اعتماد متقابل میان بنیاد مطالعات اسلامی و دانشگاه مونستردانست.

پروفسور نلس با تاکید بر این که درک واحدی از اسلام وجود ندارد توضیح داد که دقیقا به همین دلیل تلاش برای تربیت دانشورانی که اسلام را در خور روزگار معاصر درک کنند اهمیت می یابد.

در ادامه مهدی اصفهانی به عنوان رئیس بنیاد مطالعات اسلامی در آلمان به مراحل گزینش جایزه کتاب سال توسط بنیاد و رویکرد این نهاد در انتخاب اثر برگزیده پرداخت.

وی بیان کرد که روزگار معاصر و اروپای قرن 21 بار سنگینی از تجربه برخورد با مسلمانان را به دوش می کشد. انسان مسلمان در چنین جامعه‌ای ناگزیر از درکی از اسلام است که به او در تعاملی هر چه انسانی‌تر با جهان بصیرت ببخشد.

در ادامه پروفسور اوده، استاد راهنمای «احمد میلادکریمی» در دانشگاه فرانکفورت با اشاره  به تاریخ و فرهنگ و ادب غرب و شرق از خاطرات آشنایی خود با آقای دکتر کریمی در دانشگاه فرایبورگ سخن گفت و  توانایی های مختلف ایشان در حوزه فلسفه، عرفان، الهیات اسلامی و مطالعات قرآنی را ستود.

پروفسور اوده در ضمن بیانات خود به سخنی از گوته اشاره کرد که شرق و غرب را دو سوی غیر قابل انفکاک روح انسانی می خواند. پروفسور اوده این خصلت را در فعالیت علمی دکتر کریمی ردیابی کرد و گفت که گویی کریمی  به قصر با شکوه حکمت راه یافته و با دو بال شرق و غرب؛ آن را طواف کرده و اکنون با ما از حاصل این دیدار سخن می گوید.

در پایان مراسم اعطای نشان ویژه جایزه رومی؛ لوح و جایزه نقدی انجام پذیرفت و در پایان برنامه؛ کریمی به ایراد سخن پرداخت. وی علاوه بر قدردانی از بنیاد مطالعات اسلامی، دانشگاه و خانواده خود به برخی پرسش های پیش روی الهیات اسلامی در روزگار معاصر پرداخت و از پیچیدگی راه پیش روی این مطالعات در منطقه آلمانی زبان سخن گفت.

 

http://fna.ir/NMNEL0


ویدیو مرتبط :
جایزه جوان برتر سال اروپا در دستان دو برادر ایرانی