سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



کم‌توجهی به ‌نیروی انسانی ‌نشریات محلی را به مخاطره انداخته است / نشریات ایران پس از انتشار دنبال مشتری هستند


به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، محمد سلطانی‌فر در همایش «آسیب‌ها و چالش‌های رسانه با تکیه بر روزنامه‌نگاری توسعه» که در سالن اجتماعات استانداری آذربایجان غربی برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به مرزهای محلی، هویتی، ملی و فراملی هفت سطح برای رسانه‌های محلی لحاظ می‌شود.

* رسانه‌های محلی می‌توانند نرخ همبستگی ملی را افزایش دهند

وی با بیان اینکه رسانه‌های محلی می‌توانند نرخ همبستگی ملی را افزایش دهند، تصریح کرد: درعین‌حال رسانه‌ها می‌توانند در حفظ هویت و تنوع فرهنگی، تقویت هویت و همگرایی ملی، تلطیف هویت‌ها مؤثر باشند و بر این اساس در هر استان و منطقه‌ای رسانه‌های محلی آن منطقه می‌توانند با پرداختن به محتواهای بومی و فرهنگی غنی خود موجب حفظ و اشاعه فرهنگ آن استان و منطقه شوند.

سلطانی‌فر ادامه داد:  پخش برنامه‌های بومی از شبکه‌های محلی و یا بازپخش آنها از شبکه‌های ملی این فرصت را برای مردم دیگر مناطق کشور مهیا می‌کند تا بتوانند با آداب‌ورسوم آن‌ها آشنا شوند و از این طریق موجب نزدیکی اقوام متعدد به یکدیگر می‌شود.

* رسانه‌های محلی از برخوردهای هویتی و قومی جلوگیری کنند

وی ادامه داد: علاوه بر این، رسانه‌های محلی می‌توانند از برخوردهای هویتی و قومی شدید جلوگیری کنند و در درازمدت، هویت‌های قومی را از طریق آشنا کردن با اشتراک‌های یکدیگر تعدیل و تلطیف کنند.

این مسئول بر ریشه‌گیری و تحکیم مجدد سنت‌ها اشاره کرد و گفت: رسانه‌های محلی با مطرح کردن سنت‌های قومی و محلی فراموش شده و یا در حال فراموشی، موجب می‌شوند که افراد بیش از پیش به منابع و امکانات خود و مفاد نمادین انتقال یافته از طریق رسانه‌‌ها جهت تشکیل هویتی منسجم برای خود متوسل شوند.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به برخی دیگر از کارکردهای رسانه‌های محلی اشاره کرد و گفت: تأمین مسیر انتقال اطلاعات به منظور ایجاد دسترسی مخاطبان به دانش، رصد محیط اجتماع محلی، بسیج افراد و جهت‌دهی به فعالیت‌های آن‌ها، ایجاد شبکه ارتباطی برای مخاطبان، ساختن هویت برای مخاطبان، خلق ارزش‌ها و فرهنگ جدید، انتقال تجارب و مسائل مخاطبان به تجارت و مسائل عمومی جامعه از جمله فعالیت‌های رسانه‌های محلی است.

*مشکلات مالی مشکل اصلی رسانه‌های محلی است

سلطانی‌فر در ادامه به مشکلات و چالش‌های مادی در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت: در مقطع کنونی تاریخ ایران، ضعف مالی نشریه‌های محلی و فقدان سازوکارهای حمایتِ مالیِ جدی و مؤثر دولت‌ها از مهم‌ترین عامل‌هایی است که چراغ این نوع نشریه‌ها را، بدون سروصدا، خاموش می‌کند.

وی با بیان اینکه مرگ اقتصادی، برخلاف مرگ سیاسی، مرگی خاموش است، اعلام کرد: تعداد نشریه‌هایی که تاکنون براثر مشکلات اقتصادی تعطیل‌شده‌اند، بیش از نشریه‌هایی است که دچار مرگ سیاسی شده‌اند.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارائه آماری از تعداد نشریات موجود در کشور اشاره کرد و افزود: در کشور بیش از 3 هزار نشریه، انتشار می‌یابد، اما شمارگان آن در کشوری که 72 میلیون جمیعت و دست‌کم 50 میلیون باسواد دارد جمعاً کمی بیش از یک‌ میلیون است؛ چرا که ابتدا نشریه، منتشر می‌شود و سپس گردانندگان آن به دنبال مشتری می‌گردند و این دور باطل همچنان ادامه دارد.

* ‌بررسی ‌چالش‌های مطبوعات محلی ‌بدون نگاه به زمینه‌های اقلیمی، تاریخی و فرهنگی ‌ابتر است

این استاد دانشگاه ادامه داد: بی‌تردید بررسی و مطالعه پیرامون چالش‌های مطبوعات محلی هر استان بدون نگاه به زمینه‌های اقلیمی، تاریخی و فرهنگی هر منطقه کاری ابتر و کم‌‌اثر خواهد بود.

سلطانی‌فر تصریح کرد: معمولاً وضعیت مطبوعات محلی وقتی مطلوب ارزیابی می‌شود که بتوانند خود را از نظر اقتصادی به‌خوبی اداره کنند این نخستین پیروزی در جامعه مطبوعات محلی و بومی محسوب می‌شود، یعنی استقلال مادی که فقط چند نشریه توانسته‌اند با آگهی و منابع مالی مردمی روی پای خود بایستند.

* آینده مطبوعات محلی از نظر نیروهای حرفه‌ای امیدوارکننده است

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گام دوم در رفع این مشکلات را تأمین نیروی تخصصی در مطبوعات محلی عنوان کرد و گفت: در این میان نشریات مختلف آموزش نیروهای مطبوعاتی را آغاز کرده‌اند و رفته‌رفته اکنون یک عده روزنامه‌نگار حرفه‌ای نه به شکل دانشگاهی بلکه به‌صورت تجربی و عملی داریم که هم‌اکنون در کانون‌های مطبوعاتی مشغول فعالیت هستند و می‌توان به‌جرئت گفت آینده مطبوعات محلی از نظر نیروهای حرفه‌ای امیدوارکننده است.

وی بهترین اقدام دولت در کمک به مطبوعات استان را نقدی کردن یارانه عنوان کرد و اظهار داشت: اختصاص یارانه بایستی بر اساس ضوابط معینی باشد، یعنی مواردی نظیر انتشار منظم نشریه، پرداختن به مسائل جامعه، تولید خبر و مطلب با رویکرد محلی و بومی و همچنین جذب عده‌ای از جوانان به‌عنوان خبرنگار و سایر عوامل اجرایی که توسط هفته‌نامه‌ها باید رعایت شود.

* بیشتر نشریات محلی فاقد ویژگی‌ها و استانداردهای روزنامه‌نگاری هستند

این استاد دانشگاه بابیان اینکه از نظر اصول حرفه‌ای بیشتر نشریات محلی فاقد ویژگی‌ها و استانداردهای روزنامه‌نگاری هستند، اعلام کرد: به طور مثال عمده تیترهای اصلی دارای ارزش خبری قابل توجهی نبوده و از وزن و اهمیت کافی برخوردار نیستند، از سوی دیگر تیتر و لید مطالب ضعیف، تنظیم مطالب خبری نامناسب، تدوین و تنظیم گزارش‌ها فقط به کنار هم قرار دادن نقل‌قول‌ها خلاصه شده، از انجام مصاحبه‌ای عمقی و چالش‌برانگیز پرهیز شده و ستون مطالب خبری از غیرخبری جدا نیست.

سلطانی‌فر در ادامه گفت: براساس آمار و ارقام به دست آمده از تحقیق مذکور در مورد مطبوعات یکی از استان‌ها که پنج روزنامه محلی آن استان بررسی شده نزدیک 91 درصد مطالب به سبک خبر، 85 درصد مطالب روزنامه‌ها غیر‌تولیدی بوده یعنی از خبرگزاری‌ها یا در بهترین حالت از روابط عمومی­ها اخذ شده‌است درحالی‌که مطبوعات محلی بیشترین مسئولیت‌شان در حوزه تولید محتوای محلی است.

* عموم مطبوعات محلی به سیاست بیش از سایر زمینه‌ها اهمیت می‌دهند

وی به سایر مشکلات مطبوعات محلی اشاره کرد و اظهار داشت: عموم مطبوعات محلی به سیاست بیش از سایر زمینه‌ها اهمیت می‌دهند، اخبار تولیدی در آن‌ها اندک است، در انتشار مطالب اقتصادی بسیار ضعیف عمل کرده و حدود 80 تا 85 درصد محتوای بخشی از مطبوعات محلی، فرامحلی و فرا منطقه‌ای است.

وی مسئولیت اصلی مطبوعات محلی را پرداختن به نیازها و اولویت‌های توسعه‌ای محلی، پرداختن به مسائل و مشکلات محلی و در نتیجه بها دادن به تولید محلی اعلام کرد و گفت: وقتی مطبوعات محلی از مطالب خبرگزاری‌ها و مطالب تولیدی دیگر بهره می‌برند از مسئولیت اصلی خود فاصله می‌گیرند و از سوی دیگر بسیاری از مطبوعات محلی مورد مطالعه، رویداد‌مدار هستند و به جای توجه به ارزش‌های واقعی خبری، منطقه‌ای و پرداختن به آن‌ها، نسبت به شخصیت‌ها، چهره‌ها و مقامات محلی توجه دارند.

* کم‌توجهی به ‌نیروی انسانی ‌نشریات محلی را به مخاطره انداخته‌است

سلطانی‌فر با بیان اینکه فرآیند رشد در بدنه نشریات محلی مدت‌هاست که به فراموشی سپرده شده‌است، خاطرنشان کرد: نمایندگان قشر روشنفکر نه تنها از مشارکت در انتشار نشریات استقبالی نمی‌کنند بلکه حتی با نوشتن نیز قهر کرده‌اند و به خواندن مطبوعات محلی اکتفا می‌کنند. در این وضعیت کارشناسان و پیشکسوتان مطبوعات محلی هر استان نگران آینده مطبوعات محلی آن استان هستند.

وی افزود: علاوه بر مباحث آماری، کم‌توجهی به مقولات مهم نیروی انسانی و محتوا مسئله مهمی است که وضعیت نشریات محلی را به مخاطره انداخته‌است.

انتهای پیام/61001/ش/ث3001

http://fna.ir/5RFMIV


ویدیو مرتبط :
مقایسه رویکرد نشریات اصلاح طلب با نشریات آمریکایی