زباله‌های میلیاردی که یک شهر را تصرف کرده است/ خواب 5 ساله برنامه بازیافت


صنعت سنگ بری میلیاردی با تصرف شهر بروجرد، در حال زخم زدن و آلوده کردن آب، خاک، هوا کشاورزی، رودخانه و انسان است.

زباله‌های میلیاردی که یک شهر را تصرف کرده است/ خواب 5 ساله برنامه بازیافتبه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، نخاله‌های صنعت سنگ بروجرد به قدری قد علم کرده که این روزها خود را به اداره حفاظت از محیط زیست این شهر رسانده و معدن داران و واحدهای سنگ بری را عاصی از حضور پر رنگ خود کرده اما مشکل این نخاله‌ها که ارزش میلیاردی دارند تنها احاطه شهر نیست بلکه این ضایعات به شدت آبها، زمین‌های کشاورزی، هوا، خاک و در نهایت گیاهان و چرخه زیستی انسان را با خطر جدی تهدید می‌کند.

**از صنعت میلیاردی تا آلودگی آب، خاک و هوا

صنعت سنگ بری بروجرد لرستان با اینکه 27 درصد از تولیدات سنگ ایران و 3 درصد از دنیا را در اختیار دارد، اما با فعالیت سنتی و مغایر با حفظ محیط زیست به ناکامی رسیده است چرا که با این روش از تولیدات خود به تدریج در حال آلودگی آب و خاک است.

کارشناسان محیط زیست استان لرستان در خصوص وضعیت آلوده کننده صنعت سنگ می‌گویند: لجن ناشی از فعالیت سنگ بری‌ها تبدیل به پودری می‌شود که در اثر پخش شدن آن در بافت خاک یا رودخانه موجب آلوده شدن آنها قلیایی شدن خاک و در نهایت نابودی و آلودگی گیاهان و عدم رشد آنها می‌شود.

پودرهای حاصل از فعالیت سنگ بری‌ها با جذب آب تبدیل به سیمان شده و زمین‌های کشاورزی را از حاصلخیزی سلب می‌کند.

مهرداد فتحی بیراوند مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان لرستان در این باره می‌گوید: نخاله‌های سنگ بری بروجرد موجب آلودگی آبهای منطقه و از همه مهمتر آلودگی هوا شده است.

علاوه بر اینکه اثر مخرب ضایعات سنگ، ناشی از فعالیت سنتی واحدهای سنگ بری بروجرد لرستان بر روی محیط زیست این شهر از جمله آب، خاک، رودخانه، هوا، زمین‌های کشاورزی، گیاهان و در نهایت چرخه غذایی انسان به زودی مشخص خواهد شد، نبود جایی مناسب برای دپو و یا تکنولوژی بازیافت این سنگ، چهره شهر را زشت کرده طوری که هم اینک شهر تحت تصرف این ضایعات درآمده است.

بیراوند مدیر کل اداره حفاظت از محیط زیست استان لرستان در این باره می‌گوید: نخاله‌های سنگ بری با وجود تعیین مکانی جدید برای دپوی آنها همچنان در محل قدیمی و بلا استفاده کوره‌های قدیمی جنوب بروجرد دقیقا پشت اداره محیط زیست این شهر تخلیه می‌شود.

خداداد غیاثوند هیئت مدیره کانون سنگ ایرانی نیز می‌گوید: نبود جای مناسب برای دور ریزهای صنعت سنگ بری از یک سو محیط زیست و از سوی دیگر معدن دارها و واحدهای سنگ بری را با مشکل مواجه کرده است.

**شکایت واحدهای صنعتی به محیط زیست

موضوع تخلیه نخاله‌های صنعت سنگ برای صاحبان این صنعت به حدی مشکل ساز و دردسر ساز شده که موجب شکایت برخی از شهرداری بروجرد شده است.

فتحی بیراوند مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان لرستان در این باره می‌"وید: اتحادیه 14 کارگاه صنعتی بروجرد از شهرداری این شهر به دلیل برخورد نکردن و عدم جلوگیری از تخلیه نخاله‌های سنگ بری‌ها به اداره محیط زیست این شهر شکایت کرده‌اند.

بیراوند در ادامه می‌گوید: واحدهای صنعتی شاکی خواستار تعطیلی هر چه سریعتر محل غیر قانونی تخلیه ضایعات سنگ بری و برخورد با متخلفان است.

**قانون و برخورد با تهدید کنندگان سلامت انسان

از آنجایی که ضایعات واحدهای سنگ بری با آلوده کردن هوا، خاک، آب، گیاهان و زمین‌های کشاورزی در نهایت سلامت انسان را با خطر جدی مواجه می‌کند، ماده 688 قانونی مجازات اسلامی، کسانی را که سلامت مردم را به خطر می‌اندازند را به یک سال حبس و پرداخت جریمه نقدی محکوم کرده است.

ولی تاکنون شهرداری بروجرد با وجود شکایت واحدهای صنعتی به محیط زیست و وجود قانون و در نهایت درخواست این اداره از شهرداری جهت ساماندهی این ضایعات آلوده کننده، تاکنون اقدامی شایسته در جهت بهبود شرایط انجام نداده است.

**خواب 5 ساله برنامه بازیافت

بازیافت ضایعات معدنی، موضوعی است که علاوه بر حذف وجود این نخاله‌ها از سطح شهر، مشکل زیست محیطی و آلودگی آنها را نیز از بین می‌برد ولی بازیافت ضایعات معدنی با وجود قدمت بررسی 5 ساله پیش خود، به فراموشی سپرده شده است.

غیاثوند رئیس هیئت مدیره کانون سنگ ایران در این خصوص می‌گوید: با وجود تصویب راه اندازی بازیافت ضایعات معدنی بالاخص در استان‌های دارای واحدهای سنگ بری تاکنون به غیر از یک واحد، هیچ واحد دیگری موفق به دریافت منابع مالی مورد نیاز خود از صندوق توسعه ملی جهت راه اندازی بازیافت شایعات خود نشده است.

**نخاله‌های که ارزش میلیاردی دارند

40 درصد از سنگ واحدهای سنگ بری بروجرد به ضایعاتی تبدیل می‌شود که طبق گفته متولیان این امر ارزشی به مبلغ 100 میلیارد تومان دارد و این یعنی علاوه بر ضرر زیست محیطی، ضرر مالی نیز در این صنعت مشهود است که به راحتی با راه اندازی بازیافت می‌توان تمامی چالش‌های مشکل ساز این صنعت از جمله تصرف شهر را از وجود آن حذف کرد.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
اندرحکایات شهر من ... آلودگی هوا برای بازیافت زباله!