سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



چقدر اعتبار برای ساماندهی معتادان شهر تهران نیاز است؟


مهر/ معاون امور بین‌المل دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: برای نگهداری و ساماندهی معتادین شهر تهران ۶۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

اسدالله هادی‌نژاد در جریان دویست و یازدهمین جلسه علنی شورای شهر تهران که به موضوع مشکلات محله هرندی اختصاص داشت بزرگترین و مهمترین مشکلات در این حوزه را مربوط به شهر تهران دانست و گفت: در حالی همه دستگاهها برای حل این موضوع اعلام آمادگی می کنند که تاکنون پیشرفتی حاصل نشده است.

وی علت این عدم موفقیت را مربوط به اعتبارات مورد نیاز دانست و گفت: ۶۴ میلیارد تومان برای ساماندهی و نگهداری معتادین متجاهر شهر تهران نیاز است. که امسال ۷ میلیارد تومان اعتبار برای کل کشور اختصاص یافته است.

معاون امور بین‌الملل دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بر لزوم در نظر گرفتن اعتبار در تمامی سازمان های مختلف از محل اعتبارات آن سازمان افزود: خانواده‌های زیادی که با اعتیاد سر و کار دارند مبالغی به مراکز ماده ۱۵ برای نگهداری معتادین پرداخت می‌کنند که بعضی از آنها دیگر توان پرداخت این مبالغ را ندارند.

وی در ادامه به برخی از مشکلات در اقدامات انجام شده در خصوص معتادان اشاره کرد و گفت: به دلیل مشکلاتی که بعضی از معتادین دارند حتی نمی‌توان به آنها نزدیک شد ولی پرسنل دستگاه‌های مختلف نسبت به جمع‌آوری این افراد اقدام می‌کنند. همچنین برخی از فضاهای شهری محل اختفای این افراد شده است ضمن اینکه این افراد از صندوق های صدقات دزدی می کنند.

ظرفیت ساماندهی معتادین از ۲۵۰ نفر به ۶ هزار نفر در تهران رسیده است

محمدرضا آذرنیا دبیر ستاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران هم در این جلسه که به موضوع محله شهید هرندی اختصاص داشت با اشاره به آمادگی این ستاد برای ساماندهی آسیب های اجتماعی، گفت: در گذشته در استان تهران فقط مجموعه اخوان برای ساماندهی معتادین با ظرفیت ۲۵۰ نفر وجود داشت که امروز این ظرفیت به ۶ هزار نفر در تهران رسیده است.

وی در ادامه از تجهیز مرکز شفق خبر داد و اعلام کرد: این مرکز به عنوان تنها مرکز زنان معتاد در استان تهران هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

دبیر ستاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران ادامه داد : فاز ۳ مرکز نگهداری و ساماندهی معتادین به نام اخوان نیز تکمیل شده است و این آمادگی را دارد که نسبت به پوشش معتادین و ساماندهی آنها اقدام کند.

آذرنیا شهرداری را در پرداختن به آسیب‌های اجتماعی پیش‌قدم دانست و افزود : با هماهنگی‌های صورت گرفته بخشی از اردوگاه فشافویه نیز برای درمان معتادین ماده ۱۶ اختصاص یافته که مراحل بهره برداری آن نیز در حال انجام است.

وی در ادامه اعلام کرد: برای معتادین ماده ۱۵ نیز ظرفیتی ۷ هزار نفری در نظر گرفته‌ شده است و با این اقدامات همه چیز آماده ساماندهی آسیب‌های اجتماعی است.

وی تنها مشکل موجود در این زمینه را موضوع اعتبار دانست و گفت: هر دوره درمان که باید در طول سال ۴ بار تکرار شود هزینه ای حدود ۱۶ میلیارد تومان در بر دارد.

دبیر ستاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود به معتادین متجاهر اشاره کرد و گفت: آن چیز که امروز مورد نظر و مطالبه مردم است وضعیت معتادان متجاهر شهر تهران است که تبلور عینی آن را در مناطق مختلف شهر تهران مشاهده می‌کنیم.

از هفته آینده معتادان متجاهر در تهران جمع آوری می شوند

وی افزود: از هفته آینده با هماهنگی مقام قضایی و پلیس می‌توانیم نسبت به جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر در شهر تهران اقدام کنیم.

در ادامه این جلسه پرویز فتاح با اشاره به اینکه وظیفه کمیته امداد پیشگیری از آسیب است، اظهار کرد: اغلب دستگاه‌ها زمانی با پدیده فقر و فقیر مواجه می‌شوند که آسیب آثار منفی خود را گذاشته است.

وی با بیان اینکه هرچه جامعه به سمت آسیب پذیری بیشتری حرکت کند مراجعات به کمیته امداد بیشتر می‌شود، افزود: سرریز همه اقداماتی که دیگر دستگاه‌ها باید انجام دهند و نمی‌دهند به کمیته امداد سپرده می‌شود.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بر دو مقوله درمان و پیشگیری در برخورد با آسیب دیدگان اجتماعی تأکید داشته‌اند، گفت: اگر ارزیابی دقیقی انجام دهیم خواهیم دید که تقریباً تمام آسیب‌دیدگان اجتماعی در زمره مددجویان کمیته امداد نیستند.

وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی باید خدماتی را به این اقشار ارائه کند تا آنها دلبسته مسئولان شوند، تصریح کرد: صرف نظر از حمایت‌های کمیته امداد از برخی اقشار نیازمند که موجب شده آنها آرام بگیرند، سوال اینجاست که چه خدمات و سرویسی به این خانواده‌ها ارائه کرده‌ایم؟ واقعیت این است که این اقشار، نیازمند حمایت هستند و ما بعضاً آنها را نمی‌بینیم و حتی آدم حسابشان نمی‌کنیم.

وظیفه مواجهه با زنان آسیب دیده، کودکان خیابانی و معتادان با کمیته امداد نیست

فتاح با بیان اینکه کمیته امداد بال حمایتی جمهوری اسلامی است، گفت: افراد تحت پوشش این نهاد بر اثر بیماری، اعتیاد، طلاق یا حادثه‌ای دچار مشکل شده اند و توان اقتصادی آن زایل شده است در حالی که اغلب آنها از توانمندی‌های بالقوه برخوردارند و با حمایت می‌توانند از عهده مسائل خود بربیایند.

وی در خاتمه با اشاره به اینکه کمیته امداد آمادگی پذیرش خانواده‌های آسیب دیدگان اجتماعی در محله هرندی را دارند، یادآور شد: وظیفه مواجهه با زنان آسیب دیده، کودکان خیابانی و معتادان با کمیته امداد نیست.

در ادامه چمران اظهار داشت : اگر کمیته امداد تلاش کند تا این خانواده ها را تحت پوشش قرار دهد تا خودکفا شوند قطعا آسیب ها کمتر خواهد شد.

غلامحسین اسماعیلی هم در ادامه این جلسه با اشاره به طرح ارتقای کیفیت زندگی در منطقه ۱۲ (شهید هرندی) اظهار داشت: بایستی موضوع آسیب‌های اجتماعی را به طور ویژه بشناسیم و رویکردمان برای رفع آسیب‌ها رویکردی اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌ها و درمان باشد.

وی تصریح کرد: در حوزه حل آسیب‌های اجتماعی هر یک از دستگاه‌ها و سازمان‌ها وظایف قانونی دارند که ابتدا بایستی وظایف قانونی خود را صفر تا ۱۰۰ انجام دهند و علاوه بر وظایف قانونی در انجام وظایف سایر نهادها همکاری و هماهنگی بین بخشی داشته باشند.

اسماعیلی با اشاره به نامگذاری سال ۹۴ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال همدلی و همزبانی دولت و ملت گفت: بایستی بر اساس این شعار حرکت کنیم و گام‌های موثری را برداریم ضمن اینکه علاوه بر مسئولیت قانونی در حل آسیب‌های اجتماعی، مسئولین اجتماعی خود را نیز بپذیریم.

رئیس دادگستری استان تهران با اشاره به اینکه در حل آسیب‌های اجتماعی نبایستی یکدیگر را متهم کنیم گفت: دادگستری کل استان تهران و قوه قضائیه چه از باب وظایف قانونی و چه دستگاه حاکمیتی قطعا به وظایف خود در حل مشکلات آسیب‌های اجتماعی در سطح شهر تهران به طور ویژه محل هرندی عمل خواهد کرد.

اسماعیلی با اشاره به قانون برخورد با مجازات و جرایم گفت: ما می‌توانیم بر اساس همین قانون و قوانین مقررات گام‌های موثری را در برخورد با جرایم و کاهش آسیب‌های اجتماعی برداریم.

وی با اشاره به کمبود کمپ‌ها و مراکز درمانی برای درمان معتادان خاطرنشان کرد: متاسفانه ظرفیت موجود پاسخگوی مشکلات نیست که امیدواریم در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد.

وی در پایان از آمادگی دستگاه قضایی و همچنین دادگستری استان تهران برای همراهی با شهرداری تهران در پروژه شهید هرندی خبر داد و گفت: ما تمامی امکانات را برای اجرای طرح اشاره شده به کار خواهیم گرفت.

در ادامه جلسه مجید رضازاده، رئیس مرکز توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی موضوع مشکلات محله هرندی را مسئله ای اجتماعی دانست و گفت: راه حل مسائل اجتماعی، اقدامات فرهنگی و اجتماعی است و انجام کارهای دیگر موضوع را پیچیده تر می کند.

وی با بیان اینکه پدیده غالب در مسائل اجتماعی، بی‌خانمانی است نه اعتیاد! گفت: البته افرادی به دلیل اعتیاد دچار بی‌خانمانی شده‌اند.

رئیس مرکز توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی اظهار داشت: اگر قبول کنیم که مسئله اصلی بی‌خانمانی است، راه حل آن نیز برطرف کردن بی‌خانمانی است و پس از آن و یا در حین انجام آن باید به موضوع اعتیاد پرداخته شود.

با اقدامات هیجانی، مشکلات و آسیب های اجتماعی حل نمی‌شود

رضا زاده باتاکید بر اینکه باید از برخوردهای هیجانی و فوری در آسیب های اجتماعی پرهیز شود، گفت: با اقدامات هیجانی، مشکلات حل نمی‌شود و با ایجاد معضلات دیگر مسئله را پیچیده تر می کند.

وی تاکید کرد: نباید انتظار داشته باشیم که راه حل اساسی در اقدامات کوتاه‌مدت باشد بلکه باید تمامی دستگاه‌ها با یکدیگر همکاری و تعامل داشته باشند تا بتوانیم در طولانی مدت این معضل را حل کنیم.

رئیس مرکز توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی با بیان اینکه سازمان بهزیستی در کنار مدیریت شهری در حال حرکت است در خصوص عملکرد این سازمان اعلام کرد: در تهران بالغ بر ۳۱۸ مرکز درمان اعتیاد وجود دارد که ۱۵۸ هزار نفر را تحت پوشش خود قرار داده است.

رضا زاده ادامه داد: ۱۱ مرکز ترک اعتیاد نیز ویژه زنان در تهران دایر شده است که ۲ هزار و ۲۰۰ زن را در حوزه درمان و کاهش اعتیاد تحت پوشش قرار داده است.

وی اظهار داشت: راهکار حل معضل اعتیاد اجرای برنامه‌های کاهش آسیب است که از گسترش اعتیاد جلوگیری می‌کند و اگر این طرح اجرایی می‌شد با این وسعت اعتیاد مواجه نبودیم بنابراین نیاز است که مراکز خود را از لحاظ کمی و کیفی گسترش و افزایش دهیم.


ویدیو مرتبط :
16 میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی رانندگان تاکسی