فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



سید حسن خمینی: ویژگی ممتاز آخوند خراسانی استقامت در رای بود


به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی روز پنجشنبه در همایش نکوداشت استاد الفقهاء آخوند ملامحمد کاظم خراسانی(ره) در قم افزود: در رابطه با شخصیت مرحوم آخوند خراسانی از جهت های مختلفی از جمله بحث های علمی و فقهی می توان صحبت کرد، اما به نظر می رسد از مهمترین بخش ها که باعث شده شخصیت او فراتر از بحث های علمی مورد توجه قرار گیرد، حضور وی در موضوع مشروطیت با آن همه فراز و فرود است.
وی با اشاره به اینکه آخوند خراسانی با وجود مخالفت های گسترده با مشروطیت همراه شد گفت: آنچه در شخصیت وی شاخص می باشد استقامت بر رای در مقابل موج های مخالف است.
وی افزود: در آن روزگار برخلاف امروز از تحقق مشروطیت به عنوان یک امر منفی یاد می شد و در همین رابطه کسانی مانند آخوند خراسانی که از این حرکت حمایت می کردند در معرض تهمت ها و اتهام های فراوان قرار داشتند.
سید حسن خمینی بیان کرد: کار آخوند خراسانی از آنجا مشکل بود که باید در مقابل اتهام های افراد به ظاهر متدین ایستادگی می کرد و این خصلت او را از دیگران متمایز می کند.
وی با اشاره به اینکه در آن زمان دین های ساختگی مانند بابیت و بهائیت در ایران نفوذ داشتند گفت: عده ای به دور از اخلاق اسلامی به آخوند نسبت وارد شدن به آن دین ها یا فرنگی شدن می دادند. اما او برای حمایت از دین و کشور در مقابل این موج های مخالف ایستاد.
وی ادامه داد: درسی که از این استقامت می توان گرفت این است که نمی شود انسان سخن درست بگوید و راه درست برود اما هزینه آن را نپردازد.
یادگار امام راحل گفت: میان مرحوم آخوند خراسانی و امام اشتراک زیادی وجود دارد چرا که ایشان هم در ابتدای نهضت و در ادامه آن با تهمت ها و مشکل های بسیاری از جانب افراد به ظاهر متدین رو به رو شدند اما در راه هدف الهی خود ایستادگی کردند.
وی افزود: اینکه مرحوم آخوند خراسانی و یا امام توانستند این چنین استقامتی از خود نشان دهند به خاطر آن است که خود را از هوای نفس رها کرده بودند.
تولیت آستان مقدس امام خمینی(ره) گفت: با توجه به ویژگی های ممتاز شخصیتی در حوزه های مختلف لقب آخوند شایسته ملا محمد کاظم خراسانی(ره) است.
وی ادامه داد: راه این است که انسان به غیر از خداوند به دیگران توجه نکند و امام یک نمونه متعالی در این موضوع است.
در پایان این همایش با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران، حجج اسلام عباس دانشی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قم و جواد شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی در ایران از مجموعه آثار مرتبط با شخصیت علمی و سیاسی آخوند ملامحمد کاظم خراسانی(ره) رونمایی شد.
ملا محمد کاظم خراسانی (هروی) در سال 1218 هجری خورشیدی در مشهد متولد و در سال 1290 هجری شمسی در نجف دارفانی را وداع گفت. وی مشهور به آخوند خراسانی و مرجع تقلید عصر خود بود.
آخوند خراسانی در کنار شیخ عبدالله مازندرانی و میرزا حسین خلیلی تهرانی سه مرجع تقلید حامی مشروطیت در ایران بودند.
آخوند خراسانی بیش از ۴۰ سال در مشهد، تهران، کربلا و نجف تدریس کرد. وی هزاران شاگرد پرورش داده و صدها مجتهد نزد وی درس خوانده اند. شاگردان او را تا سه هزار تن گفته اند. ک/3
7405/ 1175/ 1650

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
برنامه های مرقد آیت الله سید محمد حسن نجفی قوچانی از شاگردان آخوند خراسانی