سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



آیا اندروید همان سیستم عامل مدنظر گوگل برای استفاده در تبلت پیکسل C بوده است؟


آیا اندروید همان سیستم عامل مدنظر گوگل برای استفاده در تبلت پیکسل C بوده است؟

آیا اندروید سومین سیستم عامل انتخابی گوگل برای تبلت پیکسل سی بود؟ این تبلت عاقبت در هفته ای که گذشت به بازار عرضه گردید اما نقد و بررسی هایی که در ادامه روی آن انجام شد حکایت از این دارند که محصول یاد شده گرچه سخت افزاری قدرتمند را با خود دارد اما برای تبدیل شدن به یک محصول بی مانند به شدت نیازمند نرم افزاری قدرتمند است.

شاید علت این باشد که مهندسان گوگل یک سال و نیم اخیر را صرف جستجویی بی حاصل برای پیدا کردن یک پکیج نرم افزاری مناسب برای پیکسل سی کرده اند و در نهایت مانده از همه جا به اندروید پناه برده اند.

تضاد میان سخت افزار و نرم افزار در سرتاسر این تبلت موج می زند و برای آنکه این گفته را تایید نمایید ذکر دو مثال شاید کفایت داشته باشد. کیبورد و نمایشگر بزرگ (در بخش  سخت افزاری) دستگاه نشان می دهند که پیکسل سی تبلتی است که برای تولید محتوی عرضه گردیده اما نرم افزار آن فاقد مد تقسیم نمایشگر و اپلیکیشن های لازم برای این منظور است.

مثال دوم اینکه سخت افزار این تبلت با توجه به چهار میکروفون کارگذاشته شده روی بدنه، گویی برای دریافت فرامین صوتی بهینه سازی شده است اما نرم افزار آن نمی تواند به صورت دائمی فرامین صوتی گوگل را پشتیبانی کند.

مساله دیگری که بسیار عجیب به نظر می رسد این است که دستگاه مورد بحث از سوی تیم پیکسل معرفی شده و این در حالی است که گوگل دو برند سخت افزاری مطرح دارد: نخست نکسوس که پرچمداران اندرویدی را ارائه می دهد و دیگری پیکسل که دستگاه های پشتیبانی کننده از سیستم عامل کروم را عرضه می نماید. حالا اما، به لطف تلاش تیم پیکسل این سنت ها شکسته شده اند و با تبلتی روبرو هستیم که سیستم عامل اندروید را یدک می کشد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

از دیدگاه کارشناسان، این بی نظمی ها فقط و فقط یک معنا و مفهوم می توانند داشته باشند: پیکسل سی در اصل دستگاهی بوده که برای سیستم عامل کروم ساخته شده است.

در جولای سال 2014 میلادی، نام یک دستگاه مبتنی بر سیستم عامل کروم که در دست ساخت بود در کد های منبع سیستم عامل یاد شده رویت گردید و با کنکاش هایی که بعدها روی آنها انجام شد، مشخص گردید آن دستگاه که با نام Ryu از آن یاد شده بود مجهز به یک لامپ نواری شکل (مشخصه دستگاه های بهره مند از سیستم عامل کروم) پورت USB Type-C، چیپست تگرا از انویدیا و قابلیت شارژ بیسیم است.

این خصوصیات بیش از اندازه شبیه به امکاناتی هستند که در تبلت پیکسل سی شاهدش هستیم (به خصوص قابلیت شارژ بیسیم که برای شارژ کردن کیبورد از طریق باتری تبلت در زمانی که درب آن بسته است مورد استفاده قرار می گیرد).

حال اگر نگاهی به نرم افزار پیکسل سی و به طور مشخص فایل build.prop اندروید آن بیاندازیم (این فایل تمامی اطلاعات اصلی در مورد دستگاه را شامل می شود)، ro.product.name=ryu را می بینیم که در قسمت امکانات دستگاه آمده.

با در نظر داشتن همین نکته، می توان اینطور نتیجه گرفت که گوگل در آن دوران، قطعا مشغول توسعه نسخه ای از سیستم عامل کروم برای تبلت اندرویدی جدیدش بوده است.

در واقع از ظاهر امر اینطور بر می آید که قرار بوده پیکسل سی سخت افزاری برای نسخه جدید و تماما تاچ از سیستم عامل کروم باشد که متاسفانه در ادامه پروژه آن متوقف گردیده و شرایط ایجاب کرده که مهندسان گوگل به جای این نسخه، از اندروید استفاده نمایند. داستانی که در ادامه قصد بازگو کردنش را داریم به مراتب از این هم پیچیده تر و عجیب تر است و سرگذشت مملو از مرارتی را نشان می دهد که گوگل برای عرضه پیکسل سی پشت سر گذاشته است.

طرح الف- پروژه آتنا: رابط کاربری تاچ [لغو شده] سیستم عامل کروم

Screenshot-2014-02-11-at-1.04.46-AM-980x551

مدت هاست که شایعات دال بر توسعه نسخه خاصی از سیستم عامل کروم تحت عنوان Chrome OS Tablet توسط گوگل شنیده می شودکه بخشی از این تلاش نیز برای کاربران ملموس بوده است.

دست کم از سال 2014 میلادی تاکنون، سیستم عامل کروم یک کیبورد مجازی نیمه پنهان داشته که با استفاده از مد ویژه توسعه دهندگان قابل فعالسازی بوده است.

بخش اعظمی از قابلیت های تاچ این سیستم عامل به فرم نهایی (لپ تاپی با نمایشگر تاچ» کروم بوک پیکسل و تعدادی مدل های دیگر کروم بوک مربوط می گردد، با این همه بر همگان روشن است که یک کیبورد مجازی در محصولی با فرم لپ تاپ کاملا بی فایده خواهد بود و مقصد نهایی چنین قابلیتی تبلت ها هستند نه لپ تاپ ها.

تیم توسعه دهنده کروم در اصل مشغول کار روی اینترفیس تازه ای به نام پروژه آتنا بودند که ظاهرا طیف گسترده ای از قابلیت ها را با تمرکز روی مصارف نمایشگرهای تاچ در خود داشت. در جولای سال 2014 میلادی، درست همان زمانی که پیکسل C با نام مستعار Ryu در کدهای منبع سیستم عامل کروم رویت گردید، برای نخستین بار به پروژه آتنا اشاره شد.

بزرگترین امکانی که در مورد آن می دانیم مکانیزمی تجربی برای تغییر پنجره ها بود که رابط کاربری سیستم عامل کروم برای مدیریت پنجره ها را از شکل مبتنی بر تسک بار به فرم آبشاری و با قابلیت اسکرول در می آورد و شمایلش تا حدود زیادی شبیه به چیزی می کرد که امروزه در اندروید شاهدش هستیم.

اینترفیس تسکبار سیستم عامل کروم برای استفاده همراه با یک ماوس فوق العاده است اما دکمه های کوچک تجربه خوبی را برای کاربران دستگاه های تاچ به ارمغان نمی آورند.

هیچکس از طرف گوگل به صورت علنی نگفته است که این رابط کاربری تازه برای تبلتی بهره مند از سیستم عامل کروم ساختته شده اما روشن است که چنین تغییری می تواند اهداف به مراتب بزرگ تری را برای استفاده در دستگاه های تاچ دنبال نماید و در عین حال، کارایی آن برای کاربران ماوس هم کمتر خواهد بود.

در این دنیای فرضی تبلت های مبتنی بر سیستم عامل کروم، فرض بر این است که قابلیت مدیریت پنجره های آبشاری برای کاربران دستگاه های تاچ در نظر گرفته شده و تسکبار نیز وجود دارد تا رضایت کاربران ماوس را تامین نماید.

پروژه آتنا همچنین تعدادی ژست سوایپ را به سیستم عامل کروم اضافه می کرد. برای نمونه با درگ کردن از لبه پایینی صفحه به سمت بالا، کاربر وارد مدی تحت عنوان «Overview» می شد. با درگ کردن از لبه سمت چپ صفحه به سمت داخل نیز، پنجره های مربوط به فعالیت های قبلی نمایش داده می شدند (درست مانند چیزی که در رابط کابری تاچ ویندوز شاهدش هستیم) و با کشیدن انگشت طبق دستورالعمل یاد شده و سپس نگه داشتن آن، مدل تقسیم صفحه فعال می شد.

کروم را می توان سیستم عاملی تحت تاثیر ویندوز خواند، بنابراین، مد تقسیم صفحه در صورتی که تغییر ابعاد پنجره های با استفاده از ماوس کارایی و عملکرد مناسب را با استفاده از فرامین تاچ از خود نشان می داد، کاملا بی فایده و بلااستفاده خواهد بود.

با این همه پروژه آتنا هیچگاه به بار ننشست. در دسامبر سال 2014 میلادی، یعنی حدودا 5 ماه بعد از انتشار نام Ryu و قرارگرفتن پروژه آتنا در دیتابیس کد سیستم عامل کروم، این پروژه لغو گردید.

طرح ب- Frankenboard: ترکیبی از سیستم عامل های کروم و اندورید

pixel-c-full

پیکسل سی بدون اینترفیس تاچ برای آنکه کاربر با نمایشگر 10 اینچی اش تعامل کند و بدون در اختیار داشتن هرگونه ماوسی که بشود سیستم عامل ماوس محورش (کروم) را اجرا کرد حسابی به دردسر می افتاد.

در مارس سال 2015 میلادی، کد اندروید به تدریج در شجره نامه Ryu هویدا گردید. سیتسم عامل کروم، همانطور که می دانید بدون ماوس قابل استفاده نیست بنابراین تیم توسعه دهنده آن تصمیم گرفتند Ryu را طوری بسازند که سیستم عامل کروم را بوت کند و در ادامه اندروید باگ های احتمالی اش را از بین ببرد.

در آن دوران، اندروید هنوز به عنوان جایگزین تعیین نشده بود چراکه بخشی از کار در حال انجام این بود که تدابیری برای برقراری ارتباط میان بوت لودر کروم و اندروید اندیشیده شود.

سایت Digitimes این خبر را یک ماه قبل از آنکه تصمیمات گوگل در این باره نهایی شود، به صورت علنی منتشر کرد. در فوریه سال 2015 میلادی، این سایت خبر داد که گوگل در نظر دارد کرومبوک های 2 در یکی را ارائه کند که می توانند اندروید و سیستم عامل کروم را به صورت همزمان بوت کنند.

قرار بود آن دستگاه توسط شرکتی به نام  Quanta Computer ساخته شود؛ همان کمپانی که طبق شایعات باید کروم بوک پیکسل را برای این شرکت ساکن مانتین ویو تولید می کرد و در آن گزارش ذکر شده بود که دستگاه برند گوگل یا همان پیکسل را خواهد داشت.

این ایده هم درست مانند پروژه آتنا تنها چند ماه دوام داشت. در جولای سال 2015 میلادی، پروژه ساخت دستگاهی با قابلیت بوت همزمان دو سیستم عامل لغو گردید.

طرح پ- کریسمس نزدیک است، اندروید را نصب کنید و دستگاه را به بازار عرضه کنید!

در این دوران، سیستم عامل کروم به کلی از میان آپشن های موجود برای استفاده در پیکسل سی حذف شده بود و از ظواهر امر آنطور بر می آمد که مدیران گوگل تصمیم خود را گرفته اند و قصد دارند هرچه سری تر اندروید را روی دستگاه های تولیدی خود قرار داده و آن را به بازار عرضه نمایند.

در سپتامبر سال 2015 میلادی و درجریان مراسم رونمایی از نکسوس، این شرکت ساکن مانتین ویو، تبلتی با بهره گیری از اندروید 6.0 را معرفی کرد. پیکسل سی درست دو ماه بعد از لغو پروژه Frankenboard معرفی می شد و روشن است که مهندسان این شرکت زمان زیادی برای انتخاب راهکار جایگزین خود نداشته اند.

در مراسم رونمایی، به راحتی می شد حدس زد که پیکسل سی یک تصمیم کاملا شتاب زده از سوی گوگل بوده است. معرفی این تبلت درست بعد از خاتمه مراسم رونمایی از نکسوس 5X و نکسوس 6P انجام شد و در همان جا هم به سرعت به دست فراموشی سپرده شد.

در جریان آن رویداد، گوگل 30 الی 40 دستگاه نکسوس را آماده کرده بود تا در اختیار روزنامه نگاران قرار دهد و با آن کار کنند، اما تنها دو دستگاه پیکسل سی برای معرفی قابلیت هایش فراهم بود.

یک روز بعد از این جریان، امکان پیش سفارش تلفن های نکسوس مهیا شد و 20 روز بعد نیز به دست خریدارانشان رسیدند. اما علاقمندان به پیکسل سی، دو ماه تمام را در سکوت کامل گوگل به سر کردند و بعضا این گمانه زنی در ذهن هایشان به وجود آمده بود که آیا واقعا گوگل تصمیمی به عرضه این محصول دارد یا خیر؟

این سکوت دو ماهه، عاقبت شکسته شد و خبر رسید که «بله! پیکسل سی در تاریخ 8 دسامبر برای خرید آماده است». اما زمان بندی عرضه این دستگاه به گونه ای بود که نتوانست به روز «جمعه سیاه» و بازار داغ آن برسد و همین مساله نشان میدهد که فرایند عرضه آن با مشکل روبرو بوده.

حالا هم که شش روز از آن تاریخ می گذرد، هنوز مشخص نیست که جعبه این دستگاه چه شکل و شمایلی دارد و دستگاهی هم که برای نقد و بررسی در اختیار نشریات و سایت های خبری قرار گرفته در داخل یک بسته بدون نام و نشان بوده.

با نگاهی به اظهار نظرهای اخیر تیم توسعه دهنده این محصول می توان دریافت که آنها هنوز هم برای گنجاندن قابلیت های ابتدایی اندروید از قبیل تشخیص همیشگی فرامین صوتی با مشکل روبرو هستند، هرچند که وعده داده اند اندروید N کلیه امکانات مورد نیاز پیکسل سی را برایش به ارمغان خواهد آورد.

طرح ادغام سیستم عامل های کروم و اندروید، پیکسل سی را بر باد داد

در این بخش می توانید خلاصه ای از سرگذشت پیکسل سی را مشاهده نمایید:

ژوئن / جولای 2014: Ryu (همان سخت افزار پیکسل سی) و پروژه آتنا (سیستم عامل کروم با محوریت تاچ) به دیتابیس سیستم عامل کروم اضافه می شوند. دسامبر 2014: پروزه آتنا لغو می شود. مارس 2015: توضیحات مربوط به بوت شدن همزمان سیستم عامل کروم و اندروید منتشر می شود. جولای 2015: پروژه Frankenboard (بوت دو سیستم عامل روی پیکسل سی) لغو می شود. سپتامبر 2015: گوگل تبلت پیکسل سی (اسم رمز Ryu) را با بهره مندی از اندروید معرفی می کند.

سوال اینجاست. چرا اساسا اولین وقفه در پروسه تولید این محصول رخ داده؟ چرا کار روی ساخت یک تبلت مبتنی بر سیستم عامل کروم کنار گذاشته شد؟ حدسیات مطرح شده نشان از آن دارند که علت به همان تصمیم گوگل برای ادغام سیستم عامل های کروم و اندروید باز می گردد.

معرفی کردن دستگاهی با فرم جدید برای بهره مندی از سیستم عامل کروم آن هم در حالی که قرار است یک یا دو سال بعد، یک سیستم عامل هیبریدی ارائه شود احتمالا ایده چندان خوبی از سوی کاربران قلمداد نخواهد شد. مشتریان سیستم عامل کروم که شمار بالایی از آنها را هم مدارس و شرکت ها تشکیل می دهند، مطمئنا به ثبات یک پلتفرم اهمیت بالایی می دهند.

متقاعد نمودن آن گروه به استفاده از یک سیستم عامل ترکیبی مطمئنا کار دشواری خواهد بود و ایجاد و سپس از بین بردن محصولی جدید در بازه زمانی یک یا دوساله تاثیر چندان مطلوبی بر وجهه گوگل نخواهد گذاشت.

منبع: arstechnica

برچسب‌ها:اخبار تکنولوژیپیکسل سیتبلت هیبریدی گوگلگوگل

اشتراک‌گذاری:


ویدیو مرتبط :
رونمایی گوگل از تبلت اندرویدی پیکسل C