گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



کوله پشتی/ چگونه مهارت‌های خود را در زمینه عکاسی سفر افزایش دهیم؟


گردش نما/ عکاسی و سفر رابطه تنگاتنگی دارند. من در این مقاله قصد دارم نکات کارآمدی را به شما ارائه کنم تا بتوانید با استفاده از آن‌ها مهارت‌های عکاسی‌‌تان را افزایش دهید و بدین ترتیب، علاوه بر کسب خاطرات در سفر، مخاطبان بسیاری را برای عکس‌هایتان پیدا کنید.

فوکوس

این نکته‌ی پراهمیت شاید بدیهی به نظر برسد اما حتماً از فوکوس بودن عکس‌‌هایتان اطمینان حاصل کنید. دوربین شما در اکثر موارد به صورت خودکار فوکوس می‌شود ولی خودتان نیز پیش از فشار دادن دکمه شاتر، از فوکوس بودن آن روی سوژه‌ی عکس مطمئن شوید.

فکوس مناسب
اکثر دوربین‌ها به کاربر اجازه‌ی فوکوس دستی را می‌دهند، بنابراین، اگر دوربین شما نتیجه دلخواه را ارائه نمی‌کند، فوکوس خودکار را خاموش کنید. بدترین اتفاقی که در عکاسی می‌تواند رخ دهد این است که یک عکس زیبا، به دلیل فوکوس نامناسب، خراب شود.
پس از گرفتن هر عکس، آن را بر روی صفحه نمایش دوربین‌تان بازبینی کنید اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که صفحه‌ی کوچک دوربین شاید ابزار خیلی مناسبی برای قضاوت نباشد. بنابراین در صورت امکان، اگر شک دارید، دوباره عکس بگیرید.

نورپردازی

نورپردازی ضعیف می‌تواند عکس‌ها را خراب کند. از سوژه‌ی کاملاً تیره‌ی مقابل زمینه‌ی بسیار روشن تا منظره‌ای که به دلیل روشنایی بیش از حدِ آسمان وضوح پایینی دارد، نتیجه نهایی یکسان است: هردوی این عکس‌ها تنها حافظه دوربین را اشغال می‌کنند.
دوربین شما معمولاُ سعی دارد برایتان بهترین نورپردازی را انجام دهد اما سازوکار دوربین با چشم انسان مطابقت ندارد، بنابراین از تنظیم نور دوربین به طور دستی واهمه نداشته باشید.
بیشتر دوربین‌ها این اجازه را به کاربر می‌دهند تا به راحتی نور را کم و زیاد کرده و همچنین تنظیمات تراز سفیدی (white balance) عکس را برای موقعیت‌های مختلف تغییر دهد.
عکس‌هایی که در سحرگاه یا هنگام غروب گرفته می‌شوند دارای نور بهتری هستند. لازم به تذکر است که از گرفتن عکس در مقابل خورشید خودداری کنید مگر در صورتی که حتماً بخواهید خورشید را در عکس‌تان ببینید. اگر لازم بود، فلاش دوربین را روشن کنید تا نور بر سوژه‌ی تیره بیفتد.

تنظیم نور عکس
پیش از فشار دادن دکمه شاتر

پیش از فشار دادن دکمه شاتر، برخی نکات را در نظر بگیرید. آیا سوژه‌های عکس‌تان همگی در قاب اند؟ آیا قاب دوربین با خط افق موازی است؟ آیا دوربین به طور صحیح تنظیم شده؟ آیا انگشت‌تان مقابل لنز یا فلاش قرار نگرفته؟
این نکات ممکن است بدیهی به نظر برسند، اما بسیار ناراحت‌کننده خواهد بود که به دلیل عدم رعایت‌شان نتوانید لحظه‌ای را ثبت کنید، و با این حال، این امر بسیار رایج است. پیش از گرفتن عکس، دو ثانیه درنگ برای بررسی این مسائل همیشه می‌تواند کیفیت عکس را بهبود بخشد.

سوژه خود را تعیین کنید

سوژه عکس بر نحوه ترکیب‌بندی تاثیر دارد. در ادامه، من به چند سوژه متداول اشاره کرده و ایده‌هایی را درباره آن‌ها مطرح می‌کنم

عکاسی از اشخاص

یکی از نکات کارآمد در عکاسی از اشخاص این است که سوژه در مرکز قاب قرار نگیرد. در صورت تسلط بر میزان فکوس عکس (عمق میدان)، سعی کنید آن را تغییر دهید. در دوربین‌های SLR این کار به کمک تنظیم دیافراگم دوربین انجام می‌گیرد و بدین ترتیب سوژه اهمیت بیشتری پیدا کرده و از تاکید بر پس‌زمینه کاسته می‌شود.
هنگام عکس گرفتن، از افراد بخواهید تا برای دوربین ژست بگیرند و نه برای عکاس. این کار باعث طبیعی‌تر شدن ژست‌ها می‌شود. گهگداری نیز هنگامی که افراد توجهی به دوربین ندارند از آن‌ها عکس بگیرید اما بعد از گرفتن عکس، حتماً بهشان اطلاع دهید!

عکاسی از حیوانات
هنگام عکاسی از حیوانات، قد خود را با آن‌ها تنظیم کنید تا کوتوله به نظر نرسند. برای عکس شخصی و فاصله نزدیک از لنز تله‌فوتو استفاده کنید و برای عکس حشرات بسیار ریز از لنز ماکرو.

عکاسی از مناظر
هنگام عکاسی از مناظر، به دنبال نماهای گسترده باشید. به آنچه که در پیش‌زمینه و پس‌زمینه قرار دارد توجه ویژه‌ای کنید. به نحوه ترکیب اجزاء متفاوت تصویر فکر کنید. در عکاسی از صحنه‌های بزرگ، به دنبال یک آلونک یا یک جاده بگردید تا بدین وسیله تفاوت اندازه‌ها را منتقل کرده و چشمان بیننده را به درون عکس جلب کنید.

عکاسی از جاهای دیدنی

هنگام عکس گرفتن از مکان‌های معروف، سعی کنید عکس‌تان متفاوت باشد. هزاران نفر تا کنون از همان مکان‌ها عکس گرفته‌اند، پس اگر می‌خواهید مخاطب‌تان را کنجکاو کنید، باید دقت بیشتری به خرج دهید. زوایای مختلف را امتحان کرده و جزئیاتی را که دیگران نادیده گرفته‌اند برجسته کنید.
علاوه بر این، عکس‌های توریستی کلاسیک را فراموش نکنید. عکاسی یعنی ثبت جاهایی که در ‌آن‌ها حضور پیدا کرده‌اید و شما بعدها به این عکس‌ها برای یادآوری خاطرات نیاز خواهید داشت، حتی اگر تنها به کار خودتان بیایند.

تکنیک‌های ترکیب‌بندی
عکاسی یک هنر است و مثل هر فرم هنری دیگر، در آن قوانینی وجود دارد که برای پیشرفت می‌توانید آن‌ها را به کار ببندید. چشم انسان جذب الگوهای متعددی می‌شود ولی برخی ترکیب‌بندی‌ها را ترجیح می‌دهد. در اینجا به چند تکنیک ترکیب‌بندی مهم اشاره می‌کنم:

قانون یک‌سوم
قانون یک‌سوم یکی از ساده‌ترین و مهمترین تکنیک‌های ترکیب‌بندی در عکاسی است. این قاعده مفهوم بسیاری ساده‌ای دارد: جدولی را در نظر بگیرید که مانند خانه‌های بازی X/O بوده و تصویرتان را به سه بخش مساوی تقسیم می‌کند (سه قسمت مساوی افقی و سه قسمت مساوی عمودی).
عکس‌ها را هنگام ترکیب‌بندی به سه قسمت مساوی تقسیم کنید. بدین ترتیب اگر دارید از یک ساحل و تکه‌ای از آسمان عکس می‌گیرید، تصویر به طور افقی تقسیم خواهد شد (ساحل و آسمان را خطی افقی از هم جدا می‌کند) و در آن، یک‌سوم پایینی ساحل است و دو سوم بالایی آسمان. این تکنیک باعث می‌شود تا عکس‌تان نسبت به وقتی که به دو قسمت تقسیم شده بسیار جذاب‌تر باشد.

قاب‌بندی
قاب‌بندی تکنیکی است که چشمان مخاطب را بر روی سوژه‌ی عکس متمرکز می‌کند. هدف کلی این است که به وسیله اشیاء پیرامون سوژه، تاثیر قاب عکس را ایجاد کنید.

قاب بندی به وسیله اشیاء
قاب‌ها را می‌توان همه جا پیدا کرد، از قاب‌های طبیعی (شاخه‌های ضخیم درختان یا انحنای صخره‌ها) گرفته تا قاب‌های مصنوعی (داربست، پنجره و غیره). فهرست چیزهایی که می‌توان از آن‌ّها به عنوان قاب استفاده کرد بی‌پایان است و به کار گرفتن‌شان می‌تواند عکس‌ها را غریب و چشمگیر کند.

عمق میدان

همانطور که زیر عنوان عکاسی از اشخاص به طور مختصر توضیح داده شد، تسلط داشتن بر فکوس، راه بسیار مناسبی برای اهمیت بخشیدن به سوژه است. کنترل عمق میدان به طور دستی و به وسیله دیافراگم دوربین انجام می‌شود. این کار ممکن است با دوربین‌های کامپکت (دوربین‌هایی که لنزشان جدا نمی‌شود) امکان پذیر نباشد اما از طریق دوربین‌های SLR، در حالت‌های AV و M صورت‌پذیر است.
تمامی تکنیک‌های ذکر شده را می‌توان ترکیب کرد و تاثیرات متفاوتی بدست آورد. مقاله دوم که به زودی در سایت قرار می‌گیرد به تجهیزات عکاسی، روتوش عکس‌ها به وسیله ویرایش دیجیتال و بررسی اجمالی اصطلاحات تخصصی عکاسی اختصاص خواهد داشت.


ویدیو مرتبط :
کوله پشتی عکاسی LOWEPRO FASTPACK 250