سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



آیت الله مصباح یزدی: تا قبل از انقلاب تلقی متدینین این بود که زن تنها وظیفه خانه‌داری و شستن لباس و پختن غذا را بر عهده دارد


آیت الله مصباح یزدی: تا قبل از انقلاب تلقی متدینین این بود که زن تنها وظیفه خانه‌داری و شستن لباس و پختن غذا را بر عهده داردمهر/ رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: با نهضت حضرت امام(ره)، زنان هویت واقعی خود را بازیافتند و دریافتند که نه تنها می توانند در جامعه حضور پیدا کنند، بلکه گاهی حضور آن‌ها واجب است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از اساتید بسیجی جامعه الزهرا(س)، با بیان این‌که این انقلاب در عالم با نام امام خمینی (ره) شناخته شده است، گفت: انقلاب اسلامی برکات بسیار فراوانی در کشور، منطقه و جهان داشته است و هنوز آن طور که باید، برکات و ثمراتش بیان نشده است؛ لذا باید تلاش کرد تا این پدیده الهی بهتر شناخته و شناسانده شود.

علامه مصباح یزدی با اشاره به دو مورد از برکات فراوان نهضت امام خمینی(ره) اظهار داشت: اول آن که امام(ره) در واقع نیمی از احکام اسلامی را در کشور و در امت اسلامی زنده کرد؛ قبل از انقلاب، مردم این طور تلقی می کردند که در زندگی، یک سلسله امور دینی است که فقیه باید به تبیین احکام مربوط به آن بپردازد و یک سری هم امور عرفی اجتماعی است که ربطی به دین ندارد؛ در واقع مردم نوعی گرایش سکولاریستی را پذیرفته بودند.

وی با اشاره به عوامل فراموشی احکام اجتماعی اسلام، افزود: از آنجا که علما، حکومت‌ها را در دست سلاطین می دیدند و مسائل و احکام اجتماعی اسلام در جامعه موضوعیت نداشت، بحث از احکام اجتماعی را بدون ثمره عملی می‌دانستند. از این رو کمتر به بیان احکام و امور اجتماعی اسلام پرداختند، به گونه ای که کم کم فراموش شد و فقها عمدتا به مسائل فردی مانند طهارت، نماز و روزه و برخی تکالیف مالی مانند خمس و زکات می پرداختند؛ این در حالی است که بخش اعظم مسائل دین اسلام مربوط به امور اجتماعی و سیاسی است.

عضو خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: امام(ره) علاوه بر این‌که نیمی از دین را احیاء کرد، نیمی از جامعه مسلمانان کشور را نیز بیدار کرد،‌ زیرا تا قبل از انقلاب، نیمی از جامعه مسلمان فلج بود؛ چرا که تلقی عموم متدینین این بود که زن تنها وظیفه خانه‌داری و شستن لباس و پختن غذا را بر عهده دارد و روا نیست که در جامعه حضور یابد. حتی جریان سفارش پیامبر(ص) به حضرت علی(ع) و فاطمه(س) در مورد تقسیم کارها و سپردن کارهای بیرون از منزل به علی(ع) و درون منزل به فاطمه(س) و خوشحالی حضرت زهرا(س) از این سفارش را مستند کار خود می دانستند؛ در حالی که آنها به نقشی که زنان در طول تاریخ اسلام بر عهده داشتند، توجهی نکرده و حتی رفتار حضرت فاطمه(س) در دفاع از ولایت و رفتار حضرت زینب(س) در حمایت از حرکت امام حسین(ع) را نادیده می گرفتند.

آیت الله مصباح با اشاره به این‌که حتی در ابتدای نهضت امام(ره) نیز بیشتر مردان حضور پیدا می کردند و در انتشار سخنرانی ها و اعلامیه‌های امام(ره) نقش داشتند، افزود: اما در ادامه، حضرت امام(ره) زمینه را برای شناخت نقش زن در جامعه به عنوان نیمی از جمعیت کشور فراهم کرد و زنان هویت واقعی خود را بازیافتند و دریافتند که نه تنها می توانند در جامعه حضور پیدا کنند، بلکه گاهی حضور آن‌ها واجب است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این‌که مردان و زنان در بسیاری از وظایف مشترکند، گفت: حال که زنان فهمیدند که می توانند به چه سعادتی برسند، باید توجه داشته باشند که این امکان حضور اجتماعی، وظایفی را هم بر عهده آن‌ها می گذارد.

وی با بیان نمونه هایی از وضعیت قبل از انقلاب و سختی هایی که زنان متدین برای حضور در اجتماع متحمل شدند، ادامه داد: در زمان رضا شاه به قدری عرصه بر زنان تنگ بود که زنان متدین نمی توانستند از خانه بیرون بیایند و حتی اگر برای اموری مانند رفتن به حمام مجبور به ترک منزل می شدند، باید نیمه شب یا قبل از طلوع آفتاب و دور از چشم مأموران، آن هم با لباس خاصی که چادر نباشد ـ مبادا مأموران دولتی او را آزار دهند و در عین حال بتواند او را حفظ کند ـ از منزل بیرون می رفتند و طبیعی بود که در چنان شرایطی یک زن مسلمان هرگز نمی توانست به وظایف اجتماعی خود عمل کرده و در جامعه تأثیرگذار باشد.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: هر چند در زمان پهلوی دوم شرایط مقداری عوض شد؛ اما آن هم نه برای احترام به مردم، بلکه از آن جهت بود که دولت ضعیف شده بود و اگر مردم دست به اعتراض گسترده می زدند، قدرت جلوگیری نداشت. از طرفی هم در این مدتی که حجاب ممنوع بود، نسلی تربیت شده بود که توجه به هوا و هوس و شهوترانی را عادی می دید؛ لذا خیلی نیاز نبود تا آن‌ها را به ترک حجاب مجبور کنند.

وی ادامه داد: در این شرایط که فساد و بی بندوباری از یک طرف و فراموشی مسائل اجتماعی از طرف دیگر، کار را برای یک حرکت اسلامی علیه رژیم طاغوت دشوار می کرد، امام(ره) قیام کرد. حتی بسیاری از علما اصلا با امام(ره) همکاری نمی کردند؛ چرا که حتی احتمال پیروزی بر شاه را نمی دادند و لذا امام(ره) در ابتدای راه به قدری تنها بود که حتی گاه در بین سخنان مردم، نوعی مسخره کردن حرکت امام(ره) نیز به چشم می خورد که امام(ره) چگونه می خواهد با رژیم بجنگد. اما امام خمینی(ره) با همت و بصیرت خدادادی خود حرکت کرد و با استقامتی بی نظیر نگذاشت زندان و تبعید مانع حرکت وی شود و در نهایت، خداوند متعال او را که برای خدا گام برداشته بود، یاری کرده و مورد عنایت قرار داد و با همراهی مردم، شاه را از کشور بیرون و نظام اسلامی را مستقر کرد.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به لزوم قدردانی از نعمت انقلاب اسلامی، ادامه داد: ما امروز وارث نظامی هستیم که در طول تاریخ اسلام بی نظیر است؛ چرا که هرگز سابقه نداشته است که در رأس هرم قدرت، یک روحانی حضور داشته باشد؛ لذا این نعمت عظیم، شکر عظیم هم می خواهد و وظیفه سنگین‌تری نیز به دنبال دارد؛ لذا باید ببینیم ما به عنوان وارثان این انقلاب که با فداکاری و خون صدها هزار شهید به دست ما رسیده است، چه وظیفه ای داریم.

وی با بیان این‌که برای حفظ عزت اسلام و حفظ نظام، زن و مرد وظیفه دارند، ادامه داد: حال که زمینه فراهم شده تا زنان هویت از دست رفته خود را بازیابند، باید تکالیف خود را شناخته و با برنامه ریزی به آن عمل کنند.

عضو خبرگان رهبری با بیان این‌که هرچند نظام اسلامی مستقر شده است، اما نباید توقع داشت که همه مشکلات حل شده باشد و هیچ کس از احکام اسلام تخطی نکند؛ افزود: در زمان هیچ یک از پیامبران نیز چنین چیزی رخ نداده است که همه مردم مطیع پیامبری شده باشند و هیچ مخالفتی با آن‌ها صورت نگیرد؛ چرا که آدمی اختیار دارد و می تواند راه ترقی یا تنزل را با اختیار خود در پیش گیرد؛ اما برقراری نظام اسلامی زمینه را فراهم می کند تا حداقل کسانی که می‌خواهند در راه صحیح قدم برداشته و مسیر کمال را بپیمایند، شرایط برای آن‌ها مهیا باشد.

وی با اشاره به برخی آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: البته برخی از این آسیب‌ها میراث شوم دوره پهلوی است که سعی کرد دین را از زندگی مردم جدا کند.

عضو خبرگان رهبری با بیان این‌که متأسفانه امروزه درمیان دولت‌مردان - نه سخن از اسلام و عزت آن - بلکه سخن از رونق اقتصادی و لزوم استفاده از تکنولوژی است، و حتی گاه تصریح می شود که نباید دغدغه آخرت مردم را داشته باشیم! آن‌ها عنوان می کنند که برای رسیدن به زندگی بهتر باید به کشوری مانند آمریکا تبدیل شویم، اما از آنجا که نمی توانیم، باید نوکری آمریکا را کرده تا به پیشرفت دست پیدا کنیم؛ این عده برای همه مردم نسخه می‌پیچند و برای رسیدن به هدف خود، چنین توجیه می‌کنند که تحریم‌ها مانع پیشرفت است و باید این تحریم‌ها به هر طریقی که شده ولو پذیرش آن چه که آمریکا گفت، برداشته شود تا راه پیشرفت، هموار شود!

علامه مصباح یزدی ادامه داد: لذا اولین وظیفه ما این است که اگر نمی توانیم بر میزان ارزش‌های انقلاب بیفزاییم، حداقل ارزش هایی که به برکت انقلاب و با تقدیم هزاران شهید به دست آمده را از دست ندهیم. اگر بخواهیم نسلی داشته باشیم که ارزش‌ها را شاخته و حاضر باشند برای ارزش‌های انقلاب فداکاری کرده، حتی جان خود را پای آن بدهند، باید به این بینش برسند که انسانیت به شکم و دامن نیست، بلکه انسانیت به معنویت و قرب الهی است.

وی با اشاره به این‌که دعوت مردم به سوی معنویت و کمال، وظیفه انبیاء بود و علما وارثان انبیاء هستند، افزود: حال که به برکت انقلاب اسلامی، حوزه‌های علمیه خواهران نیز فعال شده اند و زمینه برای کسب علوم دینی برای زنان فراهم شده است، باید در مرحله اول عالمانی از زنان تربیت شوند که عهده‌دار تدریس سایر زن‌ها شوند تا نیازی به تدریس مرد برای آنان نباشد و درمرحله بعد شناخت وظیفه و تلاش برای انجام آن‌ها و ترویج آرمان‌ها و ارزش‌های اسلام و انقلاب در دستورکار قرار گیرد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پایان با بیان این‌که تعلیم و تعلم و خودسازی برای رسیدن به کمال، وظیفه مشترک زنان و مردان است، اظهار داشت: بعد از تعلم و خودسازی، مشارکت در کارهای اجتماعی در چارچوب احکام و ارزش‌های اسلامی، وظیفه ای است که زنان هم مثل مردان بر عهده دارند؛ لذا حال که به برکت نهضت امام(ره) زمینه حضور اجتماعی زنان فراهم شده است، زنان باید حضور خود را اثبات کنند و سالیانی که از امور سیاسی به دور بوده اند را نیز با فعالیت مضاعف خود جبران کنند.


منبع: مهر


ویدیو مرتبط :
عیادت آیت الله مصباح یزدی و آیت الله گرامی قمی